تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

بلر: ایران ایفاگر نقش در پرونده سوریه است/ باید کمک به مخالفان سوریه را افزایش دهیم

  • کد خبر : 16727
  • 05 بهمن 1392 - 12:13
بلر: ایران ایفاگر نقش در پرونده سوریه است/ باید کمک به مخالفان سوریه را افزایش دهیم

تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس، در گفتگو با یورونیوز گفت درست است که ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو۲ دعوت نشد اما این کشور ایفاگر نقش در پرونده سوریه است.

به گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهر، شبکه خبری یورونیوز در گفتگویی اختصاصی با تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس،دیدگاه وی را درباره چشم انداز بحران سوریه و کنفرانس ژنو-۲ جویا شد.
 
نخست وزیر پیشین انگلیس درباره احتمال موفقیت آمیز بودن این نشست که با حضوران نمایندگان مخالفان و حکومت بشار اسد تشکیل شده است، مدعی شد مگر اینکه بشار اسد بر روی خود فشار احساس کند و به توافقنامه ای برای حل بحران سوریه تن دهد.
 
تونی بلر در پاسخ به سئوالی با این مضمون که آیا جامعه بین المللی چگونه می تواند دو جناح به شدت مخالف در سوریه را حول یک محور گرد هم آورد گفت: اوضاع در شش تا نه ماه اخیر در سوریه به نفع رژیم اسد خیلی تغییر کرده است.  مشکلی که وجود دارد این است که در بطن مخالفان سوریه عناصری از القاعده ،جهادی ها و سلفی ها جای گرفته اند که ما به شدت با آنها مخالف هستیم. به همین علت اوضاع به شدت پیچیده شده است.اما نباید فراموش کنیم افراد زیادی در سوریه هستند که خواستار راه حل منطقی برای حل مشکل کشورشان هستند.
 
رئیس دستگاه اجرایی سابق انگلیس درباره ادامه مسلح کردن مخالفان سوریه هم گفت نخستین کاری که ما باید انجام دهیم کمک به مخالفان برای حفظ تعادل خود در برابر نیروهای اسد است.به همین علت من از دو سال پیش خواستارایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه بودم.
 
 
بلر که در حاشیه چهل و چهارمین مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس این سخنان را بیان می کرد در ادامه این گفتگو ادعا کرد غربی‌ها تمایلی برای دخالت در سوریه ندارند که من دلایل آن را درک می کنم اما ما اکنون شاهد پیامدهای خودداری از دخالت در سوریه نیز هستیم.
 
این سیاستمدار انگلیسی در پاسخ به این سئوال که چرا غرب تمایلی برای دخالت در سوریه ندارد گفت : غرب به علت پیچیدگی اوضاع ،در سوریه دخالت نمی‌کند. 
 
تونی بلر در ادامه موضوع پیامد ادامه جنگ داخلی در سوریه برای منطقه خاورمیانه را پیش کشید و گفت پیامدهای ادامه این جنگ برای کل منطقه خاورمیانه فاجعه آمیز و ممکن است حتی دامنه و ابعاد آن از این منطقه نیز فراتر رود. به همین علت من معتقدم که اوضاع در سوریه وخیم است و باید هرچه سریع تر برای آن چاره اندیشی کرد.
 
بلر درباره پیامدهای فرا منطقه این جنگ ، به روانه شدن صدها تن از اتباع انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی برای نبرد در کنار تروریست‌های سوریه اشاره کرد و گفت فاجعه آمیز شدن این جنگ بر اروپا نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.
 
خبرنگار شبکه خبری یورو نیوز در ادامه گفتگو موضوع اقدام دبیر کل سازمان ملل در پس گرفتن دعوت خود از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ را پیش کشید و با استناد به بخش هایی از گفتگوی حسن روحانی رئیس جمهور ایران با این شبکه خبری مبنی براینکه سازمان ملل با این کار در واقع به اعتبار خود لطمه وارد کرد، نظر نخست وزیر پیشین انگلیس را جویا شد و وی چنین پاسخ داد: این گونه مسائل شرایط دیپلماسی بسیار دشوارهستند. دبیر کل سازمان ملل فکر می کرد ایران براساس مبنای خاصی به کنفرانس ژنو ۲ خواهد آمد و بعد دوباره بنا به دلایلی به این نتیجه رسید که این کشور قرار است بر اساس مبنای دیگری به این کنفرانس بیاید، مبنایی که برای مخالفان سوریه هم قابل قبول نبود.اما مسئله این نیست که ایران در کنفرانس شرکت بکند یا نکند. مسئله این است که چه کنیم تا توازن قوا بین مخالفان و نیروهای اسد برقرار شود.
 
این سیاستمدار انگلیسی با این وجود خاطر نشان کرد ایران درگیر مسئله سوریه است.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16727

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x