تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

ملاقات جنجالی لاوروف و کری در مونترو بر سر ایران و سوریه

  • کد خبر : 16561
  • 04 بهمن 1392 - 20:42
ملاقات جنجالی لاوروف و کری در مونترو بر سر ایران و سوریه

شبکه المیادین اعلام کرد اولین ملاقات بین وزیران خارجه روسیه و آمریکا در مونترو سوئیس و در حاشیه اجلاس ژنو ۲ بر سر سوریه و به خاطر پس گرفته شدن دعوت از ایران برای حضور در این اجلاس، پرتنش بود.

 

خبرگزاری فارس: ملاقات جنجالی لاوروف و کری در مونترو بر سر ایران و سوریه

 

به گزارش کمال مهر، شبکه المیادین اعلام کرد اولین ملاقات بین وزیران خارجه روسیه و آمریکا در مونترو سوئیس و در حاشیه اجلاس ژنو ۲ بر سر سوریه و به خاطر پس گرفته شدن دعوت از ایران برای حضور در این اجلاس دیداری جنجالی و پرتنش بوده است.

وزیر خارجه روسیه در پایان روز نخست کنفرانس «ژنو۲» تاکید کرد همه شرکت کنندگان در این کنفرانس بر نقش مؤثر ایران در روند مذاکرات سوریه اذعان داشته، شکل کنونی نشست را ایده‌آل ندانسته و با گسترش چارچوب مذاکرات موافق هستند.

جان کری با بیان اینکه ایران قدرت کمک به حل بحران سوریه را دارد؛ مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت که در این زمینه کمک و همراهی نکند.

از سوی دیگر یک منبع آمریکایی به خبرنگاران اعزامی شبکه المیادین به مونترو سوئیس گفت: جایگزینی نظام بشار اسد با نظامی اسلامی ممکن نیست.

این منبع افزود: توافق بر سر این موضوع با طرف های روسی و فرانسوی حاصل شده است و ما مطمئنا در ژنو ۲ درباره سرنوشت بشار اسد گفت‌وگو می کنیم.

این منبع تماس هایی بین آمریکا با نظام سوریه را رد نکرد و گفت : چه کسی گفته این تماس وجود ندارد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوال المیادین ابراز اطمینان کرد که مذاکرات مستقیم بین دو طرف سوری امروز جمعه آغاز می شود و یک هفته ادامه خواهد داشت.

بثینه شعبان، مشاور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نیز در اظهاراتی به المیادین گفت: نقطه نظرهایی در بیانیه ژنو ۱ بوده که هنوز مفید است اما واقعیت امروز تغییر اولویت ها را می طلبد و اولویت نخست بازگشت امنیت و توقف مسلح ساختن تروریست ها است.

وی افزود: کشورهایی که صلاح سوریه را می خواهند با این اولویت ها موافق هستند اما کشورهایی که علیه سوریه توطئه کرده اند با این مخالف هستند امیدواریم که همه طرف ها قانع شوند که تفکر تروریستی خطری برای سوریه و همه جهان است.

عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز در گفت‌وگو با شبکه المیادین وجود ارتباط امنیتی بین سرلشکر علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه با کشورهای اروپایی را تایید کرد و گفت: سوریه به نیابت از همه جهان با تروریسم جنگ می کند.

عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان هم در گفت وگو با المیادین تاکید کرد اگر معارضان سوریه بر سر درخواست خود برای رفتن بشار اسد سرسختی کنند ژنو ۲ شکست خواهد خورد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16561

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x