تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

بی‌نیازی به واردات میوه شب عید/۳۰۰ میلیارد تومان یارانه شیر به کارخانه‌های لبنی رسید

  • کد خبر : 16413
  • 04 بهمن 1392 - 7:14
بی‌نیازی به واردات میوه شب عید/۳۰۰ میلیارد تومان یارانه شیر به کارخانه‌های لبنی رسید

هفته گذشته خبر بی‌نیازی به واردات میوه شب عید از سوی وزیر جهاد کشاورزی عنوان و خبرهای مهمی نظیر اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه شیر به کارخانه‌های لبنی، بررسی سلامت سبد کالاها در شالیزارهای هند و آماده شدن اقلام سبد کالایی برای توزیع مطرح شد.

 

خبرگزاری فارس: بی‌نیازی به واردات میوه شب عید/300 میلیارد تومان یارانه شیر به کارخانه‌های لبنی رسید

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی کمال مهر، اخبار بخش کشاورزی در هفته گذشته داغ بود و وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه امضای تفاهمنامه سه‌جانبه توانمند‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید مناسب مرکبات و سیب امسال و بی‌نیازی به واردات میوه شب عید خبر داد.

خبر بی‌نیازی به واردات در حالی از سوی وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم مطرح شد که در سالهای گذشته به رغم اینکه برخی سالها تولید هم مناسب بود اما واردات در چند روز باقیمانده به ایام عید انجام می‌شد، بنابراین باید منتظر ماند که آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت بالاخره امسال به گفته مسئولان تولید اعتماد می‌کند و یا سیل واردات را همانند سالهای قبل خواهیم داشت.

واردات میوه اگرچه تا حدودی می‌تواند قیمت را متعال سازد اما واردات بی‌رویه آن ضربه بسیار سختی به بخش تولید وارد می‌کند و تولید کنندگان را برای سالهای بعد بی‌انگیزه می‌کند. البته حتی برخی کارشناسان معتقدند که واردات میوه در سالهای گذشته هیچ وقت نتوانسته است قیمت بازار را متعادل سازد.

*۳۰۰ میلیارد تومان به دامداران رسید

خبر مهم دیگر هفته گذشته این بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه شیر مصوب هیئت دولت بالاخره به کارخانه‌های لبنی رسید.

از یک ماه پیش که هیئت دولت این اعتبار را برای تثبیت قیمت فرآورده‌های لبنی تصویب کرد سناریو‌های مختلفی برای چگونگی صرف این اعتبار مطرح بود.

سناریوی اول اینکه در بخش تولید و تامین علوفه دام استفاده شود و طراحان این سناریو معتقد بودند که در این حالت بیشترین کارآیی را خواهد داشت اما سناریوی دوم اینکه اعتبار به کارخانه‌های لبنی داده شود و آنها شیر خام دامداران را به جای کیلویی ۱۱۱۰ تومان کیلویی ۱۳۰۰ تومان خریداری کنند اما قیمت شیر مصرف‌کننده افزایشی نیابد.

 این دو سناریو کش و قوس‌های فراوانی داشت که بالاخره هفته گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی رسما خبر اختصاص این اعتبار به فرآورده‌های لبنی و خرید شیر خام به قیمت کیلویی ۱۳۰۰ تومان را مطرح کرد.

*اقلام سبد کالایی آماده توزیع

خبر مهم دیگری که هفته گذشته مطرح شد آماده بودن اقلام سبد کالا برای توزیع بود اما نکته مهم این است که برنج این سبد کالا از نوع هندی است.

از آنجایی که از سالهای گذشته سلامت این نوع برنج‌ها همواره در شک و تردید بود هیئت پارلمانی از ایران قرار است به هند برود و برنج‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی قرار است وارد کند را بررسی کند.

به گفته یونس اسدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، بررسی برنج‌های هندی قرار است از زمان کاشت بررسی شود و بعد از تائید سلامت آن به کشور اجازه ورود داده شود.

انتهای پیام/ک

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16413

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x