تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

راه اندازی بزرگترین فاز “پارس جنوبی” درصورت مساعد شدن شرایط جوی

  • کد خبر : 16537
  • 04 بهمن 1392 - 16:30
راه اندازی بزرگترین فاز “پارس جنوبی” درصورت مساعد شدن شرایط جوی

مجری فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی گفت: ساخت و مراحل نهایی تست و راه اندازی گوی شناور فاز ١٢ پارس جنوبی و تکمیل شده در پنج کیلومتری ساحل پالایشگاه این فاز به اتمام رسیده است.

رسول فلاح نژاد در گفتگو با خبرنگار  اقتصادی کمال مهر، با بیان این که در زمان راه‌اندازی سکو A فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی تنها تعداد محدودی از اپراتورها در سکو مستقر خواهند بود، تصریح کرد: استقرار شناورهای پشتیبانی و ایمنی در نزدیکی سکو با هدف رعایت استانداردهای عملیاتی، ایمنی و پشتیبانی ضروری است.
وی یادآور شد: با توجه به آمادگی سکو A فاز ١٢ پارس جنوبی، درصورت مساعد شدن وضعیت دریا، چاه های این سکو که پیشتر تکمیل و آماده شده اند به ترتیب و تدریجا باز شده و پس از روشن شدن مشعل و تحت فشار قرار گرفتن سکو، گاز به خط لوله ٣٢ اینچ ارسال می شود.
مجری فاز ١٢ پارس جنوبی با تاکید بر این که در مراحل راه‌اندازی سکوی A فاز ١٢ رعایت کامل مسائل ایمنی بالاترین اولویت را دارد، افزود: شرایط جوی مساعد در دریا ضرورت و پیش نیاز این امر است.
به گفته مجری فاز ١٢ میدان پارس جنوبی هم اکنون مراحل نهایی تست و راه اندازی گوی شناور فاز ١٢ پارس جنوبی که پیشتر ساخته و تکمیل شده در پنج کیلومتری ساحل پالایشگاه این فاز به اتمام رسیده است؛ لذا از نظر بارگیری میعانات گازی برای این طرح مشکلی پیش بینی نمی شود.
وی افزود: با توجه به نیاز عمده شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس به گوی های شناور و ضرورت اطمینان از عدم بروز مشکل در صورت کارشکنی و مزاحمت خارجی و نیز ضرورت بومی سازی این کالای استراتژیک، پیشتر به صورت همزمان و موازی سفارش ساخت یک فروند گوی شناور به پیمانکار بخش فراساحل (شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در یارد خرمشهر) داده شده است.
فلاح نژاد ادامه داد: تاکنون گوی شناور در یارد خرمشهر پیشرفت مناسبی داشته و درمدت ماه های آینده و پس از تکمیل، با توجه به عدم نیاز فعلی فاز ١٢ در محل و موقعیت دیگری حسب نظر شرکت ملی نفت ایران به کار گرفته می شود و یا به عنوان پشتیبان سایر گوی های شناور موجود قابل استفاده خواهد بود.
مجری فاز ١٢ میدان پارس جنوبی ادامه داد: در این زمینه انتقال تجربه و دانش فنی بسیار خوبی انجام شده که امیدواریم از این پش این کالای استراتژیک (که شبه انحصاری بوده) از سوی  سازندگان داخلی تامین شود.
مجری فاز ١٢ پارس جنوبی گفت: بر اساس پیش بینی دریافتی هواشناسی، تا پایان هفته جاری در خلیج فارس وزش بادهای شدید، مواج و طوفانی بودن دریا را شاهد هستیم ولی در نخستین فرصت پس از آن عملیات راه اندازی نخستین سکوی فاز ١٢ پارس جنوبی آغاز می شود.
فلاح نژاد از پایان عملیات حفاری و تکمیل چاه های سکوی A فاز ١٢ پارس جنوبی و آمادگی این چاه ها برای تولید گاز خبر داد و گفت: با پایان فعالیت های باقیمانده در هفته جاری دکل شهید رجایی موقعیت این سکو را ترک خواهد کرد.
وی در باره آخرین وضعیت بخش نخست پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی در منطقه کنگان نیز اظهار داشت: علاوه بر تاسیسات جانبی و یوتیلیتی، واحدهای دریافت و جداسازی گاز و تثبیت میعانات گازی پیشتر آماده شده و در انتظار دریافت گاز هستند؛ ضمن آن که واحدهای شیرین سازی و بازیافت گوگرد نیز پس از ورود گاز ترش به تدریج و به صورت مرحله به مرحله راه اندازی شده و وارد مدار خواهند شد.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16537

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x