تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

انجمن صنفی نبود پاتوق گروهک‌های آشوب‌طلب بود/ آمریکا اعتراف کند که لوینسون برای سیا کار می‌کرد

  • کد خبر : 16316
  • 03 بهمن 1392 - 9:09
انجمن صنفی نبود پاتوق گروهک‌های آشوب‌طلب بود/ آمریکا اعتراف کند که لوینسون برای سیا کار می‌کرد

تحریم‌ها چگونه مرده وقتی ساختار آنها سر جای خود باقی است؟،سعودی‌ها اذان را تغییر دادند!،همسران روحانی و وزرا در بازارچه خیریه،روایت ایرانی تسخیر سفارت امریکا در تهران،پاسخ ظریف به وزیرخارجه ایتالیا،دادخواست اتهام سرقت اطلاعات اف ۳۵ و … از جمله خبر ویژه برخی روزنامه های روز پنجشنبه هستند که میتوانید اینجا بخوانید.

*کیهان

حالا دیدی که به جای باقر باید محسن شهردار می‌شد!

مرگ دلخراش دو شهروند تهرانی در آتش‌سوزی ساختمانی در خیابان جمهوری اسلامی بهانه‌ای شد تا دوباره اصلاح‌طلبان آن روی ماهیت خود را نشان دهند. برخورد دوگانه تندروها با موضوعات غیرسیاسی همواره محل نقد صاحبنظران به این طیف بوده است.جهان‌نیوز با درج این مطلب نوشت: در حالی که طی سالیان گذشته از جمله در دوران اصلاحات سوانح و فجایع به مراتب بدتری رخ داده بود و واکنش خاصی از سوی دولت وقت مشاهده نشد و کسی نیز استعفا نداد اما اصلاح‌طلبان شورای شهر که در روز انتخاب شهردار  از اکثریت اعضای شورا شکست خوردند، به بهانه حادثه خیابان جمهوری خواستار استعفای شهردار پایتخت شدند! البته مشابه این رفتار تا همین چند ماه قبل از سوی جریان انحرافی نیز مشاهده می‌شد.

سقوط هواپیما، حادثه قطار نیشابور در سال ۸۲، تصادف اخیر دو اتوبوس اسکانیا در اتوبان تهران – قم و… از جمله حوادث سنگینی بودند که نه تنها استعفایی به دنبال نداشتند بلکه حتی اندکی اذهان فعالان و رسانه‌های اصلاح‌طلب را به خود مشغول نکرد.یک بام و دو هوای اصلاح‌طلبان با واکنش‌هایی در فضای مجازی مواجه شده است. دراین‌باره  امید حسینی وبلاگ‌نویس با قرار دادن عکسی در صفحه گوگل پلاس خود نوشت: چقدر نامردیه که جون آدمها، قربانی دعوای جناحی و عقده‌های سیاسی بشه. کشته شدن آدمهای بی‌گناه و هموطن‌های ما واقعا ناراحت‌کننده است و اگه کسی کم‌کاری کرده باید پاسخگو باشه، ولی این مسخره‌بازی‌ها چیه؟ شما از مردن آدمها ناراحت هستید؟ یه قطار تو نیشابور منفجر شد، یه روستا نابود شد، کلی آدم‌ پودر شدند، بعد وزیرتون خم به ابرو نیاورد، حالا دنبال استعفای شهردار هستید؟ بخاطر این عکس واقعا معذرت می‌خوام. شیر کردم ببینم اینا غیرتی میشن و چهار تا حرف به دولت اصلاحات میزنن یا نه؟

همچنین کبری آسوپار روزنامه‌نگار نیز در صفحه گوگل پلاس خود نوشت: احمد خرم، وزیر راه  خاتمی به خبرنگار شبکه یک گفت اتفاق خیلی بزرگی نبود؛ صدا و سیما بزرگش کرد… داشت در مورد پودر شدن ۳۰۰ نفر انسان حرف می‌زد! اگر در شهرداری تهران و آتش‌نشانی زیردستش کسی در مورد کشته شدن دو زن در آتش‌سوزی خیابان جمهوری کم کاری کرده، باید با او برخورد شود؛ اما اگر کسی فکر می‌کند روی جنازه این دو زن، عقده‌های قدیمی‌اش از قالیباف و حرص شهردار شدن دکتر و شهردار نشدن محسن-ه را پیاده کند و ما آنقدر احمق باشیم که فکر کنیم دلش برای مردم و آن دو زن سوخته، کاملا در اشتباه است… مثلا روزنامه‌های شرق و آفتاب یزد و شورای شهری‌هایی که خواستار استعفای شهردار شده‌اند؛ خوابش را ببینند…

به گزارش جهان‌نیوز فاجعه انفجار قطار نیشابور که بزرگترین سانحه راه‌آهن در ایران می‌باشد در روز ۲۹ بهمن سال ۱۳۸۲ و در زمان وزارت احمد خرم در دولت اصلاحات در نزدیکی ایستگاه خیام در ۱۷ کیلومتری نیشابور رخ داد و ۲۹۵ نفر کشته و ۴۶۰ نفر زخمی شدند. شدت انفجار (که معادل ۱۸۰ تن TNT تخمین زده شده است) به حدی بود که چندین روستای اطراف آن تخریب گشت و حتی صدای مهیب آن در نیشابور هم شنیده شد.

اول بررسی کنید بعداً مناطق آزاد را گسترش دهید

روزنامه جمهوری اسلامی از دولت خواست به عوارض منفی ایجاد مناطق آزاد اقتصادی در ۲۰ سال اخیر توجه داشته باشد و به آن دامن نزند.
این روزنامه با اشاره به اینکه رئیس جمهور در سفر به خوزستان شهرهای خرمشهر و آبادان را به عنوان منطقه آزاد اقتصادی اعلام کرد، نوشت: در دهه ۷۰ میلادی یعنی برهه‌ای که اقتصاد کشورهای اروپایی و آمریکا همچنان متأثر از اصل و فرع بحران اقتصادی بزرگ بود، دولتمردان این کشورها ایده ایجاد این مناطق را با هدف جذب و جلب سرمایه از سایر مناطق و تسهیل و تسریع صادرات و واردات، طرح و عملیاتی کردند. در کشور ما هم اتفاقاً از اواسط دهه هفتاد شمسی و در دولت پنجم ]هاشمی[ موضوع ایجاد مناطق آزاد و ویژه مورد توجه بیشتر و جدی‌تری قرار گرفت که محصول آن ایجاد چند منطقه آزاد و ویژه مانند کیش، قشم، چابهار، اروند، انزلی و… است.

در ادامه این تحلیل خاطرنشان شده است: با بررسی کارنامه مناطق آزاد طی دو دهه اخیر در کشور، نشان می‌دهد که متأسفانه نتایج و آثار مورد انتظار به هیچ وجه از ایجاد این مناطق حاصل نشده است و این مناطق عمدتاً به مکان‌هایی برای گردش‌های تفریحی و مسافرت‌های ایرانیان داخل کشور آن هم با هدف خرید تبدیل شده‌اند. اگرچه ایجاد زمینه‌های لازم برای جلب گردشگران اعم از داخلی و خارجی نیز مهم است اما به نظر نمی‌رسد این موضوع از جمله اهداف اصلی ایجاد مناطق آزاد باشد. عدم شکل‌گیری صنایع پایدار و بزرگ، متروک ماندن برخی از این مناطق از جریان تبادلات ترانزیتی، عدم ایجاد فرصت‌های شغلی برای بومیان در کنار بروز فسادهای مالی در لایه‌های مدیریتی برخی از این مناطق، مصادیقی از این عدم موفقیت‌ها هستند.

روزنامه جمهوری اسلامی می‌افزاید: بررسی ریشه‌های این معضلات نشان می‌دهد که عدم جانمایی مناسب و انتخاب اشتباه منطقه، بی‌توجهی دولت‌ها به فلسفه اصلی تشکیل مناطق آزاد، باقی ماندن موانع قانونی و آیین‌نامه‌ای در این مناطق مانند سرزمین اصلی، ضعف در معرفی ظرفیت‌ها و جذابیت‌های اقتصادی و جغرافیایی مناطق و کندی ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل از جمله علل عدم موفقیت مناطق آزاد اقتصادی طی حدود بیست سال اخیر در کشور ما هستند.این روزنامه توصیه کرد: دولت که با اعلام شهرهای مظلوم و راهبردی خرمشهر و آبادان به عنوان مناطق آزاد و الحاق آنها به منطقه آزاد اروند به دنبال پر کردن خلأهای فراوان سرمایه‌گذاری برای بهبود شاخص‌های زیربنایی، اشتغال، رفاه و سلامت در این دو شهر است، غفلت‌ها و اشتباهات دولت‌های سابق را در مورد مناطق آزاد تکرار نکند و هم و غم خود را به تدوین آیین‌نامه‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این مناطق اختصاص دهد چرا که در غیر این صورت تنها اتفاقی که می‌افتد اضافه شدن نام خرمشهر و آبادان به فهرست مناطق آزاد است و بس! برای پرهیز از گرفتار شدن به این دور اشتباه باید مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای در انتخاب مکان‌های جدید برای تعیین مناطق آزاد و ویژه در دولت صورت بگیرد.

انجمن صنفی نبود پاتوق گروهک‌های آشوب‌طلب بود

عضو هیئت‌مدیره انجمن منحله صنفی روزنامه‌نگاران می‌گوید دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط مقدمات بازگشایی این انجمن را انجام داده‌اند.بهروز گرانپایه از متهمان پرونده جعل نظرسنجی به نفع آمریکا در ازای دریافت پول – در کنار برخی عناصر فراری نظیرحسین قاضیان – است که مدتی نیز در سال ۸۱ در بازداشت به سر برد. وی در مصاحبه با سایت تدبیر درباره آخرین اقدامات انجام گرفته گفته است: وزارت ارشاد، وزارت کار و وزارت اطلاعات به صورت هماهنگ و براساس دستور شخص رئیس‌جمهور، مقدمات بازگشایی انجمن را انجام داده‌اند. موانعی که به لحاظ حقوقی برای بازگشایی انجمن وجود داشت در حال رفع شدن است. دفتر انجمن به درخواست وزارت اطلاعات در سال ۸۸ پلمب شد، در حال حاضر از جمله کارهایی که باید صورت پذیرد این است که درخواست فک پلمب از طرف وزارت اطلاعات به  دادگستری داده شود تا پس از حذف شکایت، دفتر انجمن فک پلمب شود. اما هفته گذشته آقای اژه‌ای دادستان کل کشور نکته‌ای را مطرح کرده‌اند مبنی بر این که انجمن نهادی سیاسی بوده است، بنابراین باید تغییراتی در اساسنامه و هیئت‌مدیره صورت پذیرد تا امکان فعالیت داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرده این انجمن تا دهه فجر یا حتی زودتر راه‌اندازی شود.گفتنی است برخی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نظیر رجب مزروعی و حسین باستانی و… هم‌اکنون متواری‌اند و در انگلیس و بلژیک و فرانسه به سر می‌برند. اعضای هیئت‌مدیره آخرین  در دولت خاتمی به بالا کشیدن یک میلیون دلار اختصاص یافته از سوی دولت برای تهیه و توزیع لب‌تاپ میان خبرنگاران  متهم شدند. باستانی (بولتن نویس حزب مشارکت در دفتر رئیس‌جمهور وقت)  پس از فرار از کشور در سال ۸۳ گفته بود به شرف روزنامه‌نگاری‌ام سوگند در اسرع وقت به کشور برمی‌گردم و فرار نکرده‌ام! او هم‌اکنون در خدمت شبکه دولتی انگلیس قرار دارد.

دست‌اندرکاران انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از این نهاد صنفی به عنوان پوششی برای انواع رفتارهای ساختارشکنانه و فتنه‌انگیز  استفاده کردند و جرایم امنیتی ارتکابی از سوی آنان طبیعتا با جابه‌جایی مدیران در وزارت ارشاد یا وزارت اطلاعات قابل توجیه و تأویل و کتمان نیست.
پیش از این- مهر ۱۳۸۹- ژیلا بنی‌یعقوب از همکاران نشریات زنجیره‌ای در واکنش  به ژست روزنامه‌نگاران از سوی کسانی چون مزروعی و… تصریح کرده بود: ما سالهاست با این موضوع برخورد می‌کنیم که کسانی با نوشتن یک مقاله خود را روزنامه‌نگار  معرفی می‌کنند. مثلا وقتی چند نفر از نمایندگان مجلس ششم عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران شدند، کسانی بارها اعتراض کردند که مگر اینها روزنامه‌نگارند؟ الان نیستند و قبلا هم نبودند. مدیر اجرایی بودند و حالا نماینده مجلس. و پاسخ می‌شنیدیم که گاهی مقاله‌ای می‌نویسند.

همچنین نیک‌ آهنگ‌کوثر از اعضای متواری هیئت‌مدیره انجمن صنفی آبان‌ امسال ضمن مرور خاطرات خود از انجمن نوشت: ممکن  است دوستان خوب من هزاران بار قسم بخورند که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به هیچ عنوان اهل سیاسی‌کاری و بازی‌های سیاسی نبوده است. ممکن است بگویند دغدغه آنها، کاملا حرفه‌ای بوده و غیرسیاسی… اما تجربه من از ۳ سال حضور در جلسات هیئت‌مدیره به عنوان بازرس، غیر از این را می‌گوید. روزی که پرونده‌ها را بازگشایی کردم و بررسی مجدد نحوه عضویت در انجمن آغاز شد، با ده‌ها مورد برخورد کردم که افرادی، تنها و تنها برای گرفتن امکاناتی حداقلی، برخلاف اساسنامه عضو انجمن شده بودند و وقتی خط قرمز روی نام تعدادی کشیده شد، با اعتراض‌هایی روبه‌رو شدم؛  نه از اعضای عادی  البته. گاهی وقت‌ها که جلسات هیئت‌مدیره تمام می‌شد و دوستان از محل انجمن برای بحث درباره بیانیه‌های حزبی استفاده می‌کردند، وقتی مدیر بخشی از حزب مشارکت در محل انجمن، از افراد مختلف برای عضویت در حزب مورد نظرش دعوت به عمل می‌آورد و… اسمش  را چه می‌توان گذاشت؟ ممکن است بگویند از وقت جلسه استفاده نمی‌شده. اما آنجا که محل نوشتن چرک‌نویس بیانیه این جبهه و آن سازمان نبود که!

وی خاطر نشان می‌کند: اگر کسی به من بگوید که فعالیت انجمن سیاسی نبوده، من قبول نمی‌کنم! وقتی محسن آرمین گفت نمی‌خواهد مجدداً کاندیدای عضویت در  هیئت‌مدیره شود، فکر می‌کنید چه کسی را به عنوان نامزد جانشین پیشنهاد کردند؟ هم‌حزبی دیگر محسن آرمین را! چطور می‌توان کسی را روزنامه‌نگار دانست که در سال، کمتر از ۱۰ مطلب نوشته اما در ۱۰۰ جلسه سیاسی شرکت کرده و نقشی سیاسی بازی کرده است؟

تحریم‌ها چگونه مرده وقتی ساختار آنها سر جای خود باقی است؟

آیا تحریم‌های آمریکا علیه ایران مرده است؟ معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید حتی کم ارزش‌ترین تحریم‌ها هم برداشته نمی‌شود.رجانیوز با مرور اظهارات رئیس جمهور در خوزستان مبنی بر اینکه «با اجرای توافق ژنو و برداشتن تحریم‌ها بخصوص در بخش‌های پتروشیمی، صنایع خودرویی، کشتیرانی و بانک‌ها فضا برای توسعه تجارت و رونق اقتصادی در کشور مهیا می‌شود»، نوشت: آیا با اجرای توافقنامه ژنو فی‌الواقع تحریم‌ها برداشته شده است؟ آنچه از توضیحات شفاف و بی‌پروای دیوید کوهن فرمانده قرارگاه تحریم دولت اوباما در صحن کمیته بانکی سنای آمریکا برمی‌آید، در واقع در توافق ژنو طرف غربی هیچ اقدام عملی برای کاهش تحریم‌های موجود برنداشته و برنخواهد داشت.

کوهن می‌گوید «اساساً شرکت کشتیرانی و نفتکش و شرکت هواپیمایی هما و ماهان که مهمترین ناوگان حمل و نقل کشور می‌باشند همچنان در لیست تحریم‌ها باقی می‌مانند و هیچ تحریمی در خصوص آنها کاهش نمی‌یابد. بنابراین تعلیق تحریم بیمه، حمل و نقل و خدمات پرواز صرفاً یک عنوان است و تأثیر عملی بر بخش حمل و نقل ایران ندارد. اساساً هیچ یک از بانکهای ایران از تحریم‌ها خارج نشده و نمی‌شوند. تحریم‌های اساسی یعنی تحریم‌های نفتی و بانکی به قوت خود باقیست و هیچ تغییری نمی‌کند. تحریم پتروشیمی به دلیل عدم امکان نظارت و اجرا، هیچگاه نتوانسته مانعی برای تجارت در این رابطه شود. ضمن اینکه اولاً به دلیل تولید بنزین از پتروشیمی‌ها (ناشی از تحریم بنزین) و ثانیاً نگاه بلند مدت خریداران محصولات پتروشیمی، تعلیق تحریم پتروشیمی نمی‌تواند منابع ارزی چشمگیری برای ایران داشته باشد».

معاون خزانه‌داری آمریکا همچنین گفته است: «تحریم طلا به دلیل امکان حمل چمدانی، هیچگاه نتوانسته مانع دستیابی ایران شود. ضمن اینکه منظور ما از تعلیق تحریم طلا، اجازه به ایران برای مصرف کردن بخشی از همان ۴/۲ میلیارد دلار وجوه نفت در شش ماه آینده جهت خرید طلاست. با توجه به نیاز ایران به مصرف این وجوه جهت خرید دارو و کالاهای اساسی، عملاً خرید طلا به صرفه نیست و عملی نمی‌شود. آزاد شدن وجوه ایران نه به معنای آزادسازی منابع مسدود شده ایران در آمریکا و اروپا بلکه به معنای اجازه به ایران برای استفاده از ۴/۲ میلیارد دلار از وجوه نفتش در بانکهای آسیایی جهت خرید کالا از این کشورها یا خرید دارو و مواد غذایی از کشورهای ثالث است. با توجه به مستثنی بودن دارو و مواد غذایی از تحریم‌ها و مستثنی بودن خرید کالا از کشورهای خریدار نفت، در واقع همین وضعیت موجود در قالب آمار و عدد به عنوان یک امتیاز به ایران ارائه شده است و اساساً امتیاز محسوب نمی‌شود. مطمئن باشید (خطاب به اعضای کنگره) در پایان ۶ ماه زمان توافق ژنو، وضع اقتصادی ایران به مراتب از وضع موجود بدتر خواهد بود. ما به همه بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی پیغام داده‌ایم که تحریمها در مدت ۶ ماه توافق پابرجاست و هیچ حرکت جدیدی در روابط با ایران نباید بدون اجازه ما انجام شود».

رجا نیوز می‌نویسد: اظهارات عالی‌ترین مقام مدیریت تحریم‌های ایران در آمریکا حکایت از دست نخورده ماندن ساختار اصلی تحریم‌ها علیه ملت ایران دارد. شاید عبارت دقیقتر آن باشد که طرف غربی بدون دادن هیچ امتیازی، به معنای حقیقی «روغن ریخته را نذر امامزاده کرده است!».در همین حال «ریچل زیمبا» مدیر اجرایی بخش بازارهای نوظهور در مؤسسه روبینی به وال‌استریت ژورنال گفت: تحریم‌های داد و ستد طلا علیه ایران به طور کلی لغو نمی‌شود. برای نمونه بانک مرکزی ایران و برخی شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی هنوز اجازه خرید و فروش طلا را ندارند و ایران نمی‌تواند به طور مستقیم نفت و گاز را در ازای دریافت طلا بفروشد.

*جام جم

پرونده مذاکرات در وزارت خارجه میماند

محمدباقر نوبخت دیروز در حاشیه جلسه هیات وزیران فرصت پیدا کرد تا به بخشی از انتقادات درباره توافق ژنو پاسخ دهد. بر همین اساس سخنگوی دولت در نشست خود با خبرنگاران ضمن دفاع از مذاکرات هسته‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که شنیده شده دولت در نظر دارد پرونده مذاکرات ژنو را به کارگروه یا ستاد ویژه‌ای خارج از وزارت امور خارجه واگذار کند، گفت: این موضوع غیرواقعی است و تکذیب می‌شود.به گزارش باشگاه خبرنگاران، او درباره دستاوردهای اقتصادی توافق ژنو برای کشورمان نیز بیان کرد: آزاد شدن چهار میلیارد دلار از منابع مالی ایران در زمان‌بندی مشخص‌شده در این توافق، فضای مناسب‌تری را برای بهبود کسب و کار فراهم می‌کند.

صالحی: ارسال نامه به رهبری را تائید نمی‌کنم

همزمان با افزایش برخی انتقادها از توافق‌نامه ژنو، چند روز قبل یک نماینده مجلس از ارسال نامه‌ای در انتقاد به توافق هسته‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب خبر داد؛ نامه‌ای که ادعا می‌شد علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نویسنده آن است. با این وجود صالحی دیروز ادعای این نماینده مجلس را تکذیب کرد.

به گزارش ایرنا، وی در حاشیه مراسم تشییع پیکر ابوالقاسم اسدی با بیان این‌که قرار نیست به هر اظهارنظری پاسخ دهیم، در این باره به خبرنگاران گفت: من وجود این نامه را تائید نمی‌کنم و شما از نماینده‌ای که این صحبت‌ها را کرده سوال کنید.

یک مرد ایرانی ـ آمریکایی متهم به جاسوسی شد

یک فرد دارای تابعیت دوگانه ایرانی ـ آمریکایی به جاسوسی نظامی برای ایران متهم شده است.دادستان ایالت کانکتیکات گفته علیه مظفر خزاعی، پنجاه و نه ساله و ساکن ایالت ایندیاناپولیس، به اتهام اقدام به سرقت اطلاعات مربوط به طرح نیروی هوایی ایالات متحده برای ساخت هواپیمای جنگنده بمب افکن اف-٣۵ دادخواست صادر شده و پرونده اتهامی او به جریان افتاده است. رسانه‌های گروهی آمریکا از خزاعی به عنوان «مقاطعه‌کار سابق نظامی» نام برده و گفته‌اند که او طرح ساخت اف-٣۵ را از شرکت محل اشتغال قبلی خود به سرقت برده و در نظر داشته است آنها را به ایران ارسال کند. به گزارش فرارو، چند سال پیش، برخی منابع آمریکایی سازمان‌های دولتی چین را متهم کردند که درصدد سرقت اطلاعات فنی مربوط به این هواپیما بوده‌اند.

ظریف: بان کی‌مون بیش از حد وابسته است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هرچند بتازگی در نقد رفتار دبیرکل سازمان ملل متحد در بازپس‌گیری دعوت تهران به ژنو۲ او را بی‌شهامت خواند، اما سابقه انتقادات ظریف به بان کی‌مون محدود به این اظهارنظر نیست. آن‌گونه که سایت مشرق گزارش کرده است، ظریف در نقل خاطرات خود از دوران فعالیتش در آمریکا و سازمان ملل درباره دبیرکل فعلی سازمان ملل گفته است: بنده برای مدت کوتاهی در دوران دبیرکلی آقای بان کی‌مون، در نمایندگی بودم و رابطه بسیار محدودی با یکدیگر داشتیم، به خاطر این‌که ایشان را از لحاظ شخصیتی بیش از حد وابسته به غرب و آمریکا می‌دانستم، در نتیجه کار کردن با ایشان برای من دلچسب نبود.

او در خاطرات خود درباره رابطه‌اش با دبیران کل پیشین سازمان ملل گفته است که «با آقای خاویر پرز دکوئیار رابطه خوبی برقرار کردم»، «با آقای پطروس غالی نیز آشنا بودیم، اما رابطه نزیکی نداشتیم، زیرا بنده علاقه چندانی به ایشان نداشتم»، «با آقای کوفی‌عنان روابط بسیار نزدیکی داشتیم….»

زاهدی: قانع نشدیم

فرجی‌دانا، وزیر علوم که پیش از این به دلیل برخی انتصابات از مجلس کارت زرد گرفته بود و سه نماینده نیز به خاطر پرونده دانشجویان ستاره‌دار از وی شکایت کرده بودند، این بار برای توضیح در رابطه با توزیع امتیازات آزمون دکتری به کمیسیون آموزش مجلس احضار شد. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تشریح این‌که اظهارات وزیر علوم در رسانه‌ها درباره سهم ۳۰ درصدی آزمون اختصاصی و ۷۰ درصدی مصاحبه، باعث نگرانی داوطلبان شده، گفت: فرجی‌دانا با حضور در کمیسیون آموزش نتوانست با توضیحات خود در مورد آزمون دکتری، نمایندگان سؤال‌کننده را قانع کند. به گزارش فارس، محمدمهدی زاهدی گفت که وزیر در این جلسه در تکمیل سخنان خود تصریح کرد که از ۷۰ درصد امتیاز خارج از امتیاز مربوط به آزمون اختصاصی، ۲۱ درصد به مصاحبه و ۳۰ درصد به کارهای پژوهشی داوطلبان و بخشی هم به سوابق آموزشی مثل توصیه‌نامه‌های علمی، معدل و دروس مربوط اختصاص می‌یابد.

سعودی‌ها اذان را تغییر دادند!

سایت جهان نوشته است که مؤذن مسجدالنبی(ص) در شهر مدینه در اقدامی بی‌سابقه که بدعتی جدید به شمار می‌رود، بخشی از اذان را تغییر داده است. گفته می‌شود این مؤذن، روز سه‌شنبه هنگام اذان صبح، به جای عبارت «حی علی الفلاح» از عبارت «الصلاه فی رحالکم» استفاده کرده است. وی بعد از این اقدام، با واکنش و اعتراض بسیاری از مسلمانان نمازگزار مواجه شد و در پاسخ به آنان که پرسیدند چرا عبارت‌های اذان را تغییر دادی، گفت: به خاطر باران‌های فراوانی که اخیرا در کشورمان باریده و نعمت الهی بوده، بنده این کار را کردم.

ابتکار: هیچ کسالتی نداشتم

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست که قرار بود به مناسبت هفته هوای پاک جمعه گذشته به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها به ایراد سخن بپردازد، در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت درباره لغو سخنرانی‌اش گفت: من برای این سخنرانی آمادگی کامل داشتم و هیچ کسالتی هم نداشتم و سخنرانی‌ام کاملا آماده بود، ولی حدود ۴۸ ساعت مانده به برنامه گفتند که سخنرانی شما لغو شد. به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که از این‌که چنین اتفاقی افتاد متاسفم، گفت: هیچ دلیل مشخصی برای این‌که من در آن جایگاه سخنرانی نکنم، به من ارائه نشد.

*ایران

همسران روحانی و وزرا در بازارچه خیریه

خبر اول این که بازارچه خیریه سفرای خارجی مقیم تهران و سازمان‌های خیریه ایرانی که روز چهارشنبه در سالن رواق هنر برج میلاد برگزار شد، میزبان همسر رئیس جمهوری و همسر وزرای خارجه، بهداشت و فرهنگ و ارشاد اسلامی، همسر معاون اول و همسر حسین فریدون و همچنین همسران سفرای کشورهای خارجی بود. به گزارش ایرنا همسر رئیس جمهوری با حضور در غرفه‌های مختلف سفرای خارجی با نمایندگان سفارتخانه‌ها دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین در غرفه برخی از گروه‌های خیریه ایرانی نیز حاضر شد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های آنان برای کمک به زنان سرپرست خانوار و همچنین معلولان فکری و حرکتی قرار گرفت.

واکنش ظریف به ورود بدون حجاب وزیر خارجه ایتالیا

خبر دیگر این که باشگاه خبرنگاران روایتی از کیفیت حضور وزیر خارجه ایتالیا به ایران و اصرار او به نداشتن حجاب متعارف منتشر کرده است. طبق پروتکلی که از پیش میان ایران و سایر کشورهای جهان به توافق رسیده، تمامی بانوان دیپلمات خارجی موظفند با حجاب روسری و پوشیدگی متعارف در ایران، وارد کشور شوند. اما هنگام نشستن هواپیمای حامل «اما بنینو» وزیر امور خارجه ایتالیا، وقتی مدیر تشریفات وزارت امور خارجه با سه روسری رنگین برای استقبال از وی وارد هواپیما می‌شود، او قبول نمی‌کند و می‌گوید که فقط بدون حجاب حاضر است وارد ایران شود. وقتی گفته می‌شود طبق پروتکل باید عمل شود، وی پاسخ می‌دهد که چطور مقامات ایرانی در ضیافت‌های ما به خاطر سرو مشروب حاضر نمی‌شوند، من هم حاضر نیستم تن به این محدودیت بدهم. اصرار‌ها راه به جایی نمی‌برد و بالاخره مدیرکل تشریفات با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان تلفنی تماس می‌گیرد و کسب تکلیف می‌کند و خواستار مکالمه وی با همتای ایتالیایی می‌شود. ظریف حاضر به مکالمه تلفنی با بنینو نشده و می‌گوید: بگویید اگر نخواهید حجاب داشته باشید، نمی‌توانیم در تهران از شما پذیرایی کنیم و همه قرارهای شما لغو می‌شود. بنینو با ناراحتی در داخل هواپیما ابتدا با ایتالیا تماس تلفنی برقرار می‌کند و بعد با عصبانیت و پس از کشیدن چند سیگار، با اکراه روسری را به سر کرده و از پلکان هواپیما پایین می‌آید.

روحانی چهره خبرساز داووس

شنیدیم که شبکه خبری «الجزیره» از «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران به عنوان یکی از چهره‌های خبرساز نشست سال‌جاری در «داووس» نام برد. به گزارش ایلنا این  شبکه خبری گزارش داد که از جمله چهره‌هایی که انتظار می‌رود در نشست سال‌جاری داووس خبرساز باشند، می‌توان به حسن روحانی اشاره کرد.

روایت ایرانی تسخیر سفارت امریکا در تهران

با خبر شدیم که دو سال بعد از ساخت فیلم «آرگو» در هالیوود، سینمای ایران هم تصمیم گرفته فیلمی درباره همان موضوع بسازد. آرگو روایتی امریکایی است از تسخیر سفارت این کشور در ایران در سال ۱۳۵۸. روز گذشته جمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما در یک نشست خبری اعلام کرد که قصد دارد درباره این حادثه تاریخی فیلم بسازد.  به گزارش ایسنا او گفت: پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که شاید بهترین کسانی که می‌توانند برای ساخت این فیلم به ما کمک کنند‌، همان افرادی هستند که در آن حادثه خودشان سردمدار بودند. به همین دلیل با آقای ابراهیم اصغرزاده تماس گرفتیم و اکنون براساس اسنادی که در داخل و خارج از کشور درباره این اتفاق منتشر شده، در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم. امیدواریم اول تابستان آینده جمع‌بندی‌ها به اتمام برسد.

پاسخ صادق به منتقدان سفر خوزستان

خبر رسیده که در سفر رئیس جمهوری به خوزستان برخی نمایندگان این استان انتقاد کرده بودند که کاش معاونین و وزرای روحانی در خلال این سفر به شهرهای مختلف استان سفر می‌کردند. محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس جمهوری در پاسخ به این انتقاد به سایت ایران خبر گفت: این انتقاد را قبول ندارم وزرایی که در خلال این سفر همراه رئیس جمهوری بودند، نظیر وزیر بهداشت یا وزیر تعاون به بیشتر از ۸۰ درصد شهرهای استان سفر کردند و در واقع خواسته نمایندگان محقق شد.صادق درباره این‌که در این سفر نیز مردم به رئیس جمهوری نامه دادند، گفت: ما به احترام مردم به ابراز احساسات آن‌ها پاسخ داده و نامه‌ها را هم گرفتیم. کاش کسانی که این کار را شبیه سفرهای استانی دولت قبل می‌دانند، خودشان در سفر همراه ما بودند تا می‌دیدند، بعضی از مسائل خواست ما نبود. چقدر از مردم خواستیم که اسباب زحمت‌شان نشویم اما مردم به شکل سنتی به استقبال آمدند.

تکذیب برکناری رئیس حراست وزارت علوم

دست آخر این که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به اخبار منتشر شده درباره کنار گذاشته شدن رئیس حراست این وزارتخانه به دلیل ممانعت از ورود برخی افراد مرتبط با فتنه به این وزارتخانه گفت که این موضوع را تأیید نمی‌کنم و خبرمنتشر شده در رسانه‌ها کذب محض و شایعه است. به گزارش شبکه ایران (inn.ir) رضا فرجی دانا تأکید کرده که هیچ تغییری در رئیس مرکز حراست این وزارتخانه اتفاق نیفتاده است.

*تهران امروز

پاسخ ظریف به وزیرخارجه ایتالیا

سایت جهان نوشت: طبق پروتکلی که از پیش میان ایران و سایر کشورهای جهان به توافق رسیده است، کلیه بانوان دیپلمات سایر کشورها موظفند با حجاب روسری و پوشیدگی متعارف در ایران وارد کشور شوند. اما هنگام نشستن هواپیمای حامل وزیر امور خارجه ایتالیا، وقتی مدیر تشریفات وزارت امور خارجه با سه روسری رنگین برای استقبال از وی وارد هواپیما می‌شود، او قبول نمی‌کند و می‌گوید که فقط بدون حجاب حاضر است وارد ایران شود. وقتی گفته می‌شود که طبق پروتکل باید عمل شود، وی پاسخ می‌دهد که چطور مقامات ایرانی در ضیافت‌های ما به خاطر سرو مشروب حاضر نمی‌شوند، من هم حاضر نیستم تن به این محدودیت بدهم. اصرار‌ها راه به جایی نمی‌برد و بالاخره مدیرکل تشریفات با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان تلفنی تماس می‌گیرد و کسب تکلیف می‌کند و خواستار مکالمه وی با وزیر امور خارجه ایتالیا می‌شود. ظریف ضمن اینکه حاضر به مکالمه تلفنی نشده است می‌گوید: بگویید اگر نخواهید حجاب داشته باشید، نمی‌توانیم در تهران از شما پذیرایی کنیم و همه قرارهای شما لغو می‌شود. وی با ناراحتی در داخل هواپیما ابتدا با ایتالیا تماس تلفنی برقرار می‌کند و بعد با عصبانیت و پس از کشیدن چند سیگار، با اکراه روسری را به سر کرده و از پلکان هواپیما پایین می آید.

دیدار جبهه پایداری با آیت‌الله جنتی

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی درباره دیدار اخیر خود با آیت‌الله جنتی اظهار داشت:‌ بنده از روی حساب شاگرد و استادی خدمت آیت‌الله جنتی رسیده‌ام و وقتی خدمت‌شان می‌رسیم درخصوص همه موضوعات از جمله ارتباط با دولت، مجلس و جبهه پایداری صحبت می‌کنم. آقاتهرانی افزود: در ملاقات اخیر خود نیز گزارشی از مجلس، اقدامات کمیسیون فرهنگی و طرح امر به معروف و نهی از منکر به وی ارائه دادم. وی همچنین تصریح کرد: طرح امر به معروف و نهی از منکر به آیات مظاهری، مصباح‌یزدی، مهدوی‌کنی، یزدی و جنتی ارائه شده است تا به ما در این زمینه کمک کنند. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین از برگزاری جلسه سه ساعته کمیته امر به معروف و نهی از منکر در هفته آینده با‌ آیت‌الله جنتی ‌ریاست ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور خبر داد.

آمریکا اعتراف کند که لوینسون برای سیا کار می‌کرد

خانواده لوینسون در گفت‌وگو با خبرگزاری سی‌ان‌ان، از دولت آمریکا خواستند که حقایقی مبنی بر اینکه وی برای سازمان سیا کار می‌کرد را آشکار کند. خانواده باب لوینسون که هفت سال است ادعا می‌شود در جزیره کیش ایران مفقود شده است، اعلام کردند دولت آمریکا باید اعلام کند که لوینسون برای چه کاری در ایران حضور داشته است. اعتراف دولت آمریکا می‌تواند باعث بازگرداندن وی به خانه شود. خانواده لوینسون با متهم کردن دولت آمریکا مبنی بر موفق نشدن برای بازگرداندن این تبعه آمریکایی اعلام کردند اکنون زمان آن است که دولت آمریکا حقایق موجود درباره ماموریت لوینسون را بیان کند.

*جمهوری اسلامی

* پس گرفتن دعوت از ایران برای شرکت در اجلاس ژنو ۲، علاوه بر آنکه چهره وابسته دبیرکل سازمان ملل به آمریکا و “شیطان بزرگ” بودن آمریکا را نشان داد، برکت دیگری هم داشت. این واقعه موجب شد فعالان سیاسی داخلی از جناح‌ها و گرایش‌های مختلف، یکصدا به بان کی مون اعتراض کنند و اقدام وی را شرم آور و تأسف بار بدانند. این همصدائی نشان داد اگر کمی واقع بینی و انصاف وجود داشته باشد می‌توان شیرینی وحدت را چشید.

* رسوایی‌های اخلاقی میان مخالفان رژیم بشار اسد همچنان ادامه دارد. به دنبال صدور فتوای جواز جهاد نکاح بین شبه نظامیان وابسته به مخالفان سوری و خواهران خود از سوی مفتیان سلفی، فرمانده گروه شبه نظامی “الثوار الاحرار” وابسته به مخالفان در سوریه هنگام ارتکاب عمل زنا با نوه خود دستگیر شد. این فرمانده نظامی به نام “محمد قاسم النصوح” توسط تعدادی از افراد که درحال گشت زنی بودند به دام افتاد. افرادی که وی را به همراه نوه‌اش دستگیر کردند توانسته بودند تصایری را بوسیله تلقن همراه از آن دو در حین ارتکاب این عمل بگیرند تا در صورت هرگونه اقدام برای برخورد با آن دو، ادله کافی در اختیار داشته باشند. این تصاویر اکنون در اینترنت به سرعت درحال انتشار است و مشخص نیست این فرد و نوه‌اش به چه سرنوشتی دچار شدند.

*قدس

دادخواست اتهام سرقت اطلاعات اف ۳۵

ایسنا: دادستان ایالت کانتیکت آمریکا اعلام کرد که علیه «مظفر خزاعی» ایرانی ساکن ایالت ایندیاناپولیس، به اتهام اقدام به سرقت اطلاعات مربوط به طرح نیروی هوایی ایالات متحده برای ساخت هواپیمای جنگنده بمب افکن اف۳۵ دادخواست صادر شده و پرونده اتهامی او به جریان افتاده است.

انتقاد فرمانده ناجا از برنامه‌های آشپزی

ایلنا: سردار احمدی مقدم رئیس پلیس کشور در همایش سراسری مدیران بهداشت و درمان ناجا با انتقاد از برنامه‌های آشپزی صدا و سیما گفت: در تمامی این برنامه‌ها الگوی نامناسب تغذیه ترویج می‌شود، در حالی که وقتی در سفری به فرانسه رفته بودم، هیچ سسی وجود نداشت و از غذای سرخ کردنی هم خبری نبود.

کلانتری، مسؤول احیای دریاچه ارومیه

ایرنا: حمید چیت چیان وزیر نیرو اعلام کرد: از دو ماه گذشته با «عیسی کلانتری» مذاکره شده که به عنوان مجری احیای دریاچه ارومیه فعالیت کند و مصوب شد که وی دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و مجری این طرح باشد.

تشییع شهید مدافع حرم در تبریز

جهان: مراسم تشییع پیکر شهید «محمودرضا بیضایی» از مدافعان حرم حضرت زینب(س) صبح دیروز با حضور گسترده مردم در تبریز برگزار شد.

سعودی‌ها اذان را تغییر دادند!

قدس آنلاین: مؤذن مسجد النبی(ص) مدینه منوره در بدعتی جدید، بخشی از اذان را تغییر داد. وی هنگام اذان صبح، به جای عبارت «حی علی الفلاح» از عبارت «الصلاه فی رحالکم» استفاده کرد.

احتمال حکم اعدام برای مرسی

باشگاه خبرنگاران: وزیر اطلاع رسانی اسبق مصر اعلام کرد، اگر اتهام همکاری و جاسوسی محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر با طرفهای خارجی با هدف تشکیل خلافت اسلامی در مصر به اثبات برسد، به اعدام محکوم می شود.

بررسی شکایت ۳ نماینده از وزیر علوم

تسنیم: افضلی‌فرد سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: بررسی شکایت سه تن از نمایندگان مجلس از وزیر علوم درباره دانشجویان ستاره‌دار، در جلسه سه‌شنبه آینده کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شهادت یکی دیگر از مدافعان حرم

فرارو: مجاهد شهید اکبر شهریاری از مدافعان حرم حضرت زینب(س) سه روز پیش در دمشق به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید صبح امروز در منطقه کیان شهر تهران تشییع خواهد شد.

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16316

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x