تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

آکادمی موسیقی «۳ دا» چیست؟

  • کد خبر : 16013
  • 02 بهمن 1392 - 9:40
آکادمی موسیقی «۳ دا» چیست؟

در ادامه پیگیری‌های جدی سازمان صداوسیما در تقلید از برنامه‌های شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای این بار نوبت به ساخت برنامه «۳دا» رسیده است. ضعفی که در برنامه سازی این سازمان برای جذب مخاطب وجود دارد .

کمال مهر: در ادامه پیگیری‌های جدی سازمان صداوسیما در تقلید از برنامه‌های شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای این بار نوبت به ساخت برنامه «۳دا» رسیده است. ضعفی که در برنامه سازی این سازمان برای جذب مخاطب وجود دارد گویی مدیران مربوطه را بر آن داشته تا با الگوبرداری از برنامه‌های آن سوی مرزی، آثاری را تولید کنند که هم برای مخاطب جذابیت داشته باشد و هم جزو برنامه‌های پر مخاطب شبکه‌های سیما شناخته شود. اما اینکه این اقدام تا چه اندازه مفید بوده و خواهد بود سوالی است که تماشاگران برنامه‌های تلویزیونی بهتر از هر کسی می‌توانند به آن پاسخ دهند.

ناگفته پیداست که استفاده از ایده‌های نو کار نابجایی نیست اما این اقدام زمانی می‌تواند مورد تایید و استقبال قرار بگیرد که با نوآوری‌های دیگری نیز همراه شود. اما آنچه انگیزه نوشتن این گزارش شده، ساخت مسابقه تلویزیونی «۳دا» است که بنا به گفته حمید رحیمی نادی، یکی از تهیه کنندگان این مسابقه به زودی از شبکه سوم سیما روی آنتن خواهد رفت. ظاهرا برنامه پر مخاطب یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای که در زمینه استعدادیابی جوانان در عرصه موسیقی ساخته شده انگیزه‌ای شده تا مدیران هنری ما نیز به فکر کشف استعداد جوانان ایرانی در داخل کشورمان بیفتند تا با شناسایی و هدایت آنها به رشد هنر موسیقی ایران کمکی کرده باشند.

مسابقه تلویزیونی«۳دا» متشکل از۵۲ قسمت ۰۵ دقیقه‌ای است که برای انتخاب بهترین‌ها از ۳ هزار نفر تست گرفته شده است. در واقع مرکز موسیقی صداوسیما آن دسته از افرادی را که در حوزه موسیقی شناخته شده نبودند اما آشنایی نسبی با آن داشته انتخاب کرده تا در مقابل خوانندگان مطرح کشورمان تست صدا بدهند. بعد از این مرحله، افرادی که انتخاب شده‌اند باتوجه به نظر مردم می‌توانند به مرحله بعدی صعود کنند. روال مسابقه‌ای که بینندگان از زمان پخش دنبال خواهند کرد به این صورت است که افراد منتخب دوره اول، تیتراژ برنامه‌ها و سریال‌های شبکه سوم سیما را به صورت زنده در استودیو اجرا می‌کنند و علاقه‌مندان این برنامه با مراجعه به سایتی که برای مسابقه «۳دا» طراحی شده، نظرشان را در آنجا ثبت می‌کنند یا با ارسال پیامک به خواننده مورد تاییدشان امتیاز می‌دهند و به دنبال این اتفاق، مرحله سوم آغاز می‌شود که ۲ روز پس از مرحله دوم است.

خواننده اصلی تیتراژ منتخب در استودیو حاضر می‌شود و یک‌بار دیگر قطعه مورد نظر را می‌خواند، در کنار اینکه به خواننده‌ای که از نظرش بهترین بوده نیز رای می‌دهد. در نهایت نیز ۳ نفر انتخاب می‌شوند که جوایز ویژه ای را از سوی مرکز موسیقی صداوسیما دریافت خواهند کرد. گفتنی است لوکیشن این برنامه زیر برج آزادی قرار دارد و بنیاد رودکی که در این سازه مستقر است به ساخت برنامه «۳ دا» کمک خواهد کرد.

هدایای ویژه خوانندگان منتخب

۳ خواننده برنده این مسابقه که از سوی مردم انتخاب شده‌اند، می‌توانند یک آلبوم موسیقی با هزینه مرکز موسیقی صداوسیما تولید کنند. بخش دیگر این جایزه نیز مربوط به تیتراژخوانی برنامه‌های تولیدی شبکه سوم سیما می‌شود که این فرصت را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا بتوانند با خلق یک قطعه به یادماندنی برای همیشه جایگاه‌شان را در میان علاقه‌مندان به موسیقی پیدا کنند؛ همان‌طور که در سال‌های گذشته نیز شاهد بودیم خوانندگانی همچون محمد عیوضی، مجید اخشابی، علی لهراسبی و… به این طریق طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند و بعد از گذشت چندین سال همچنان جایگاه ویژه‌ای بین مخاطبان عام و خاص هنر موسیقی دارند.

شایعه حضور خواننده محبوب پاپ در «۳دا»

یکی از جالب ترین نکاتی که در مورد برنامه «۳دا» وجود دارد حاشیه‌ها و شایعاتی است که اطراف آن شکل گرفته. زمانی که بحث ساخت این برنامه موسیقی مطرح شد، صحبت‌هایی مبنی بر حضور رضا صادقی، خواننده مطرح کشورمان که در میان تمامی رده‌های سنی طرفداران زیادی دارد، به میان آورده شد. بحثی که ما را بر آن داشت تا تماسی با این خواننده محبوب داشته باشیم و از او بپرسیم چرا در این برنامه حاضر نشده و در کمال تعجب با پاسخ جالبی مواجه شدیم.

صادقی در جواب این سوال گفت: «هیچ کس در این مدت با من در این ارتباط صحبتی نکرده و در جریان نیستم. تنها موضوعی که بود من از تعدادی از اطرافیانم شنیدم قرار است برای این برنامه دعوت شوم و چند وقت بعد هم از طریق همان دوستان مطلع شدم که قضیه منتفی شده است! اما هیچ وقت مستقیما در جریان اتفاق و دعوتی قرار نگرفتم.» این موضوع در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش رحیمی اعلام کرده مسابقه «۳دا» با حضور ۳ داور برگزار می‌شود که یکی از داوران به عنوان کارشناس موسیقی از طرف مرکز موسیقی صدا و سیما در برنامه حضور دارد و ۲ داور دیگر نیز کارشناس سبک‌های موسیقی سنتی و پاپ هستند. با این تفسیر باید منتظر بمانیم تا نتیجه نهایی از سوی تهیه کنندگان برنامه «۳دا» برای انتخاب داوران، اعلام شود. نکته دیگر آنکه زمزمه‌ها مبنی بر این بود که احسان علیخانی، مجری صاحبنام برنامه‌های تلویزیونی شبکه سوم قرار است کار اجرای برنامه «۳دا» را بر عهده داشته باشد که آن هم مورد تایید قرار نگرفته و شنیده‌ها حاکی از آن است که محمد سلیمی این نقش حساس را برعهده خواهد داشت زیرا ناگفته پیداست که یک بخش از موفقیت برنامه «۳دا» قطعا به توانایی و مدیریت صحیح مجری آن مربوط خواهد بود.

 

 

مجله زندگی ایده آل

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16013

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x