تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

نرمش با امید به کدام چرخش؟!

  • کد خبر : 15852
  • 01 بهمن 1392 - 13:49
نرمش با امید به کدام چرخش؟!

همانگونه که شاهد هستیم طرف اصلی مذاکرات ایران یعنی آمریکا همچنان با سیاست های قبلی خود و با زیرکی تمام در حال مانور دادن در عرصه توافقات صورت گرفته می باشد و به نوعی اذهان عمومی را برای پیشبرد اهداف خود آماده می نماید. ولی نکته مقابل عدم شفافیت دولت مردان ماست که این حرکت ها گاهاً به منزله نرمش های قهرمانانه جلوه می کند و گاهی نیز بوی شک و تردید از عملکرد صحیح رجال سیاسی در آماده سازی اذهان عمومی را نمایان می سازد.

به گزارش گروه سیاسی «کمال مهر»:

روز گذشته ۳۰دی ماه ۹۲ فرآیند غنی سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد در دو تاسیسات هسته ای ایران در نطنز و فردو متوقف شد. بنابر گزارشات رسانه های داخلی ، جدا سازیی سانتریفیوژ ها در حضور کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام گرفت. و به گفته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ، خودداری از غنی سازی اورانیوم در سطح بیش از ۵ درصد به نفع ثبات در منطقه و در سراسر جهان می باشد.

حال با این حرکت که منجر به توقف غنی سازی در سطح بیش از ۵ درصد گردید ،اکنون بخش مهمی از توافقهای رسیده بین تهران و گروه” ۵ +۱ ” در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ در ژنو به اجرا درآمد. نکته ی دیگر اینکه علاوه بر این توقف سازی ،غرب در انتظار بخشی دیگر از توافقات است که ایران باید سطح همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را در تاسیسات راکتور آب سنگین اراک را افزایش دهد.

 

*گام های طرف مقابل و پیمان شکنی های تکراری

حرکت بعدی کاهش تحریم های یک جانبه اعمال شده علیه جمهوری اسلامی توسط ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا و تحقق آن است. در حالی که ایالات متحده آمریکا قول داد بود که برای ایران دسترسی به دارایی های مسدود شده (۷ میلیارد دلار) را باز کند. ولی در عمل در متن اعلام شده اخیر، این مبلغ به ۴/۲میلیارد دلار، آن هم در هشت قسط تنزل یافته است! و این امر خدشه ای بر توافقات صورت گرفته و عهد شکنی رسمی مذاکره کنندگان طرف مقابل ایران است!و با همه اوصافی که در عمل مشاهده می شود پیش بینی می شود در میدان عمل آنچه که در حال شکل گیری است انجام بدونه نقص تعهدات از طرف ایران و اجرای تعهدات تغییر شکل یافته از طرف مقابل است.

حال این نرمش که از طرف ایران در صحنه توافقات در حال شکل گیری است ، حرکتی به سمت جلو می باشد و متقابلاً طرف مقابل با سواستفاده از موقعیت ها درصدد بهره برداری کامل از فضای ایجاد شده می باشد و بیم آن می رود که پایبندی بر ادامه صحیح مسیر توافق نامه وجود نداشته باشد.

 

*شفافیت و کنترل اذهان عمومی(نرمش قهرمانانه برای خودی یا غیر خودی، مسئله اینست!)

 

همانگونه که شاهد هستیم طرف اصلی مذاکرات ایران یعنی آمریکا همچنان با سیاست های قبلی خود و با زیرکی تمام در حال مانور دادن در عرصه توافقات صورت گرفته می باشد و به نوعی اذهان عمومی را برای پیشبرد اهداف خود آماده می نماید. ولی نکته مقابل عدم شفافیت دولت مردان ماست که این حرکت ها گاهاً به منزله نرمش های قهرمانانه جلوه می کند و گاهی نیز بوی شک و تردید از عملکرد صحیح رجال سیاسی در آماده سازی اذهان عمومی را نمایان می سازد.

بطور مثال :رئیس جمهور کشورمان در جمع مردم خوزستان می‌گوید «می‌دانید توافقنامه ژنو یعنی چه؟ یعنی تسلیم قدرت‌های بزرگ جهان در مقابل ملت ایران» و چند ساعت بعد، «جی کارنی» در پاسخ به خبرنگاران که نظر دولت آمریکا را درباره دیدگاه آقای روحانی پرسیده بودند می‌گوید «سخنان رئیس‌جمهور ایران مصرف داخلی دارد» و تاکید می‌کند «این مسئله نه برای ما تعجب‌برانگیز است و نه باید باعث تعجب شما بشود. آنچه مقامات ایرانی می‌گویند اهمیتی ندارد، بلکه آنچه انجام می‌دهند مهم است»!

و اهمیت آنچه که آمریکایی ها انجام می دهند به مراتب شفاف تر از عملکرد مسئولین ما می باشد کما اینکه در مقابل افشای مذاکرات بعد از توافق ژنو مرسوم به ( NON PAPER) از طرف آمریکا ؛ مذاکره کنندگان ایرانی آنرا غیر قابل انتشار و به زیان هر دو طرف مذاکره کننده می دانستند! و یا درنمونه ذکر شده فوق ، مبلغ بلوکه شده و شیوه آزاد سازی آن که از تفسیر تا عمل ایالات متحد آمریکا را در عهد شکنی های خود نشان می دهد ، می توان اشاره کرد.و در نتیجه در بخشی دیگر نارضایتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر نداشتن متن توافق نامه و یا[highlight color=”eg. yellow, black”] نقاط کلیدی توافقات [/highlight] را بهمراه داشته است .

ماحصل حرکت دولتمردان جمهوری اسلامی برای کنترل اذهان داخلی “نرمش قهرمانه”ای است برای خودی ! حال آنکه در صحنه اصلی مبارزه از هرگونه فرصتی برای توازن وزنه توافقات و عهد شکنی مذاکر کنندگان “حرکت قهرمانانه ای” احساس نمی شود!

 

*نظامِ صحیحِ حرکتِ منطقى

 

آنچه که در حال رخ دادن است معادلاتی است که طرف های مذاکره کننده بر سر میز مذاکره به توافق رسیده اند ، و عملکرد بر سر توافقات و شیوه حرکت دولتمردان کشورمان ملاک تشخیص سرنوشت هسته ای جمهوری اسلامی ایران می باشد.و سوال اساسی که نتیجه مذاکرات و سرنوشت هسته ای ایران اسلامی چه خواهد شد؟ را می توان در تدابیر حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب که در دیدار فرماندهان بسیج سراسر کشور بیان داشتندجستجو کرد : {ما تعبیر “نرمش قهرمانانه” را به کار بردیم؛ یک عدّه‌اى آن را به معنى دست برداشتن از آرمانها و هدفهاى نظام اسلامى معنا کردند؛ بعضى از دشمنان هم همین را مستمسکى قرار دادند براى اینکه نظام اسلامى را به عقب‌نشینى از اصول خودش متّهم کنند؛ اینها خلاف بود، اینها بدفهمى است.

نرمش قهرمانانه به معناى مانور هنرمندانه براى دست یافتن به مقصود است؛ به معناى این است که سالک راه خدا به سمت آرمانهاى گوناگون و متنوّع اسلامى که حرکت میکند، به هر شکلى و به هر نحوى هست، باید از شیوه‌هاى متنوّع استفاده کند براى رسیدن به مقصود. وِ مَن یُوَلِّهِم یَومَئِذٍ دُبُرَهُ اِلّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ اَو مُتَحَیِّزاً اِلى‌ فِئَهٍ فَقَد بآءَ بِغَضَبٍ مِنَ الله؛

هرگونه حرکتى – چه حرکت به جلو، چه حرکت به عقب – مثل میدان رزم نظامى، باید به دنبال رسیدن به اهدافِ ازپیش‌تعیین‌شده باشد. البتّه مرحله‌گذارى است، قطعه قطعه است. راهنمایان و هادیان و متفکّران و مسئولان مربوط، این قطعات را معیّن میکنند، هدفگذارى میکنند، حرکت جمعى آغاز میشود. همه باید تلاش کنند که هر حرکتى در هر مرحله‌اى به اهداف خودش برسد. این آن نظامِ صحیحِ حرکتِ منطقى است‌.}

برای جمهوری اسلامی این روزها سرنوشت ساز است و بدیهی است که مردم به تیم هسته‌ای مذاکره‌کننده کشورمان اعتماد و اطمینان دارند و دیدگاه و نظر آنان را به همان اندازه قابل قبول می‌دانند که ادعای حریف را فریبکارانه و به دور از صداقت تلقی می‌کنند. وآینده بیانگر حقیت خواهد بود!

انتهای پیام/ محسن رضایی اصل

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=15852

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x