تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

اصلاح‌طلبان به دنبال تکرار رویای شیرین خود/چه عاملی رمز موفقیت اصولگرایان است؟

  • کد خبر : 15441
  • 30 دی 1392 - 12:17
اصلاح‌طلبان به دنبال تکرار رویای شیرین خود/چه عاملی رمز موفقیت اصولگرایان است؟

آنچه در گزارش زیر جمع‌آوری شده است، چکیده‌ای از عملکرد احزاب و تشکل‌های سیاسی در دی ماه سال جاری است.

 

 

 

 

با توجه به تاکیدات رئیس‌جمهور منتخب بر اجرای قانون در مورد احزاب، امیدها به پایان فصل خزان احزاب فزونی یافته و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری، گروه‌های سیاسی فعالیت‌های خود را وارد فاز جدیدی کردند و به همین خاطرکمال مهر، به منظور بررسی وقایع  فعالیت‌ها و عملکرد احزاب و جریان‌های سیاسی کشور در پایان هر ماه گزارشی را از عملکرد آنها تهیه می‌کند.

گزارش زیر چکیده‌ای از عملکرد احزاب در دی ماه ۱۳۹۲ است:

 

حضور جنجالی هیئت اروپایی به ایران

حضور هیئت اروپایی در ایران جنجال‌های زیادی را به دنبال خود داشت از جمله دیدار غیرقانونی و مخفیانه با”جعفر پناهی” و “نسرین ستوده” در سفارت‌خانه یونان در ایران و دیگری رفتاری که به دنبال خود واکنش بسیاری از گروه‌ها و فعالان حزبی و پارلمانی را برانگیخت چرا که این رئیس این هیئت علاوه بر بی‌احترامی به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که رفتار دیپلماتیک را رعایت نکرده بود در توجیه رفتار زننده خود گفتند که نسبت به عرف ایرانیان آشنا نبوده است البته “محمد هاشمی” برادر و رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عملکرد رئیس هیئت پارلمانی اروپایی را که هنگام ملاقات با رئیس مجمع تشخیص مصلحت از جای خود برنخاست، بی احترامی ندانست و گفته بود که تشریفات دفتر آقای هاشمی در این میان ضعیف عمل کرد، چراکه معمولا ًوقتی شخصیتی برای دیدار به مجمع وارد می‌شود، دفتر به هیئت اعلام می‌کند که بلند شوند که اعلام نکرده بود و آنها هم با عرف ما آشنا نبودند.

برگزاری جلسه همگرایی اصولگرایان با میزبانی حجت‌الاسلام تقوی

جلسه همگرایی اصولگریان به میزبانی “حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا تقوی” در حالی برگزار شده بود که “غلامعلی حدادعادل”، “علیرضا زاکانی” دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، “حسین فدایی”دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، “محمدنبی حبیبی” دبیرکل حزب موتلفه اسلامی و … در این جلسه حضور نداشتند . هرچند حبیبی از برگزاری چنین جلساتی حمایت خود را اعلام کرده بود  اما ظواهر نشان می‌دهد که بسیاری از اشخاص بزرگ این جریان کهنه‌کار و با قدمت اطلاعی از این نشست‌‌ها ندارد . اما حجت‌الاسلام تقوی این عضو جامعه روحانیت مبارز با ابراز امیدواری از تداوم چنین جلساتی در این‌باره گفته بود که تمامی گروه‌ها و احزاب سیاسی آزادند که در این جلسات شرکت کنند و هیچ منعی در این خصوص وجود ندارد.

 

اظهارنظر عجیبی که از سوی اصلاح‌طلبان هم رد شد

“محمدرضا خاتمی” در مورد اظهارنظر جنجالی “سعید حجاریان” مبنی بر انحلال مجلس از سوی دولت گفته بود که با نظر حجاریان در این‌باره مخالفم چرا که دیکتاتوری مجلس بهتر از دیکتاتوری فرد است.

وی همچنین در ادامه  اظهارنظر خود درباره حضور فعال اصلاح‌طلبان در انتخابات گفته بود که متاسفانه در مجلس نهم فضا به گونه‌ای بسته شده بود که هیچ حزبی نتوانست در آن زمان فعالیت کند.

گویا خاتمی فراموش کرده بود که تمامی اصلاح‌طلبان به نوعی فراخوان داده بودند که انتخابات مجلس نهم را تحریم کنند و حتی تمامی فعالیت‌های خود را متمرکز با تبلیغات منفی از سوی دشمنان و رسانه‌های غربی کرده بودند.

 

 

دیدار احزاب با وزیر کشور

” ۱۹ درخواست برای تشکیل حزب در دولت یازدهم داشته‌ایم” این سخنی بود که از سوی وزیر کشور شنیده شد و البته با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و دادن وعده‌های به منظور ارتقای جایگاه احزاب در کشور، “رحمانی فضلی” دیداری با احزاب و فعالان حزبی ترتیب داد و پای درددل تمامی حزبی‌ها درباره مشکلات موجود بر سر راه احزاب و جریان‌های سیاسی نشست تا اینکه چند روز پس از جلسه مذکور وزارت کشور با انتشار لایحه پیش‌نویس تاسی و فعالیت احزاب مهلتی یک ماهه به احزاب داد تا نظرات خود را به وزارت کشور ارائه دهند و پس از آن وزارت کشور پس از انجام برسی‌های لازم، این لایحه به دولت ارسال می‌شود تا دولت نیز پس از بررسی، آن را تقدیم مجلس کند.

باید دید که در این مدت یک ماه، احزاب چه نظراتی از خود به منظور تکمیل لایحه پیش‌نویس احزاب ارائه می‌دهند و آیا این نظرات تامین‌کننده‌ دغدغه‌های فعالان حزبی در کشور خواهد بود؟!

عدم دعوت از احزاب منحله مشارکت و مجاهدین انقلاب به وزارت کشور

از ۵۰ حزب سیاسی در کشور به نشست احزاب با وزیر کشور دعوت به عمل آمده بود و احزابی که سابقه محکومیت و منع فعالیت را در کارنامه خود داشتند و به عنوان احزاب فعال هم به حساب نمی‌آمدند دعوت نشده بود لذا دو حزب منحله مشارکت و مجاهدین انقلاب در این جمع حضور نداشتند و برهمین اساس “محمدرضا خاتمی” در واکنش به این مسئله گفت: اینکه کمیسون ماده ۱۰ احزاب بخواهد در این‌باره و فعالیت یک حزب اظهارنظر کند، مسخره است البته آنچه که مسلم است اینکه قوه قضاییه در خصوص انحلال احزاب صاحب‌اختیار است.

با این وجود سازمان منحله مجاهدین انقلاب در تلاش برای فعالیت دوباره سازمان است و یا اینکه در صورت عدم فعالیت مجدد، بتواند در قالب سازمانی دیگر به فعالیت بپردازد این سخنی بود که از زبان “محمد سلامتی” دبیرکل سازمان منحله مذکور به زبان آورده بود. اینکه آقایان با چه رویکردی می‌خواهند بار دیگر برای رسیدن به اهداف جهت‌دار به ادامه فعالیت بپردازند، مشخص نیست.

 

 

بلاتکلیفی متکی و جبهه پیروان؟!

ظاهرا پس از کش و قوس‌های فراوان مبنی بر حضور و یا عدم حضور “منوچهر متکی” دبیرکل انجمن فارغ‌التحصیلان شبهه قاره هند در عضویت در جبهه پیروان خط امام رهبری، وی به صورت اتوماتیک به دلیل استعفا ار دبیرکلی انجمن مذکور، از شورای جبهه کنار رفته و البته این کناره‌گیری دال بر استعفای وی نیست.

متکی وزیر امور خارجه کشورمان پس از حضور در کشور سنگال در سال ۱۳۸۹ که به منظور انجام کارهای دیپلماتیک و ابلاغ پیام رئیس‌جمهور ایران به همتایش در سنگال به آن کشور سفر کرده بود با حکم عجیب و غیرمنتظره‌ای از سوی “محمود احمدی‌نژاد” رئیس‌جمهور سابق کشورمان مواجه شد و در حین انجام ماموریت از کار برکنار شد و از آن موقع تاکنون در برابر تمامی مسائل سکوت اختیار کرده و ارائه توضیحات را به آینده موکول کرده است.

 

برگزاری کنگره‌های احزاب و جمعیت‌های فعال کشور تا پایان سال جاری

برگزاری همایش‌ها و کنگره‌های گروها و احزاب سیاسی تا پایان سال جاری از جمله اخباری است که هر روز خبرهای تازه‌ای از نحوه برگزاری و تشکیل آنها به گوش می‌رسد. ظاهرا یکی از موضوعات مهم و مورد بحث همایش‌های مذکور، بررسی چگونکی ورود به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

هرچند بسیاری از فعالان حزبی یا در حال تکذیب فعالیت انتخاباتی‌ خود از هم‌اکنون هستند یا منتظر اعلام برنامه‌های جریان مخالف خود هستند که ببینند برای خود و گروهشان برای کسب اکثریت کرسی‌های مجلس دهم چه باید کنند؟

 

 

عزم عارف برای ورود به انتخابات مجلس دهم با ارائه طرحی جالب جدی و قطعی شد

اما در این میان نیابد از عزم جدی “محمدرضا عارف” برای ورود به انتخابات غافل ماند. اصلاح‌طلبی که با کناره‌گیری از انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری به نفع “حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی” و با تمکین از نظر بزرگان طیف سیاسی‌اش به چهره‌ای دوست داشتنی برای این گروه و هوادرانش تبدیل شد و شخصی که با تشکیل حزبی مستقل که وعده آن را چندی پیش داده بود، می‌خواهد برنامه‌های جدی اصلاح‌طلبان را برای ورود به مجلس با ارائه طرحی تحت عنوان ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان خردگرا به نفع خود و کمک به دولت یازدهم پیش ببرد.طرحی که باید دید آیا مورد توافق و استقبال اصولگرایان قرار خوهد گرفت تا از این طریق عارف هم به آرزوی دیرینه‌اش که همانا ائتلاف این دو جریان سیاسی است دست پیدا کند.

تداوم اتحاد اصلاح‌طلبان برای تصدی کرسی‌های مجلس دهم

ظاهرا اصلاح‌طلبان با چشیدن طعم شیرین اتحاد و ائتلاف در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در حال تکرار برنامه خود هستند تا بتوانند برای بار دیگر به خواسته‌های و رویا‌های شیرین خود دست پیدا کنند.

خبرها حاکی از این است که این جریان سیاسی برنامه‌های خود را به منظور دستیابی به اهداف اصلی خود از جمله اخذ اکثریت کرسی‌های مجلس دهم  بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ آغاز کرده و اکنون در پی ارائه لیستی واحد و منسجم با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که اکنون ریاست ان به دست داوود محمدی و انجمن اسلامی معلمان افتاده، است. ظاهرا طعم پیروزی انتخابات ریاست‌جمهوری به مذاق آنها خوش آمده و در تلاش برای تکرار چنین پیروزی هستند.

زمانی که “هادی خامنه‌ای” از قطعیت عدم حضورش در انتخابات مجلس دهم خبر داده بود از زمان اعلام برنامه‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان و یکی‌ بودن آنها با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و ارائه لیست مشترک سخن گفته بود و اینکه تحت هیچ شرایطی به انتخابات ورود شخصی پیدا نمی‌کند.

ارائه لیست مشترک کارگزاران و غیرکارگزاران برای انتخابات

رسول منتجب‌نیا: گروه‌های اصلاح‌طلب(کارگزاران و غیر کارگزاران) برای انتخابات لیست مشترک می‌دهند.

حسین مرعشی: کارگزاران در قالب ائتلاف اصلاح‌طلبان لیست می‌دهد

این در حالی است که بسیاری از اصولگرایان اعتقادی به ورود زودهنگام به انتخابات ندارند و آن را آسیبی به امنیت و وحدت کنونی کشور می‌دانند. ظاهرا برخی از گروه‌های حال حاضر در این جریان سیاسی کهنه‌کار حاضر به پذیرش عدم پیروزی خود در انتخابات نیستند.

 


رمز موفقیت اصولگرایان از زبان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی

با وجوی اینکه “محمدنبی حبیبی” به جلسات همگرای اصولگرایان به میزبانی”حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی” دعوت نشده بود اما دبیرکل حزب موتلفه اسلامی به ائتلاف اصولگرایان با محوریت روحانیت تاکید داشته و اینکه برای انتخابات آینده باید به جای رقابت میان اصولگرایان به ائتلاف اصولگرایان بیاندیشیم چراکه به گفته او، اصلی‌ترین عامل وحدت برای اصولگرایان “محوریت روحانیت” است.

رقیب اصلاحات به خود آمد

البته نباید به طور کامل این گمان را در ذهن داشت که اصولگرایان بیکار نشسته‌اند و عرصه را برای رقیب خود باز گذاشته‌اند چراکه در نشست جامعه اسلامی مهندسین، موضوع چگونگی ورود اصولگرایان به انتخابات مجلس دهم مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مقرر شده که  اعضاء و دبیران استان‌ها در مورد نحوه ورود به انتخابات آینده کار و نظر خود را به شورای مرکزی ارائه دهند.

احساس خطر تغییر یا امید به تغییر در مجلس آینده

“محمدرضا باهنر” از وجو خطر تغییر در مجلس دهم سخن گفت و از آن طرف “محمدعلی ابطحی” عضو مجمع روحانیون مبارز معتقد است که ترکیب مجلس آینده باید تغییر کند. اینکه برخی از تغغیر احساس خطر دارد و برخی امید به آن دارند مسئله‌ای که نیازمند تلاش گروه‌های سیاسی برای دفع خطر در تغییرات احتمالی و یا امید به تغییرات احتمالی است.

نطق جنجالی “علی مطهری” و حمایت تاج‌زاده در زندان اوین از سخنان مطهری

زمانی که مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی از محاکمه همزمان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس سخن گفت جنجال زیادی به راه افتاد و از طرفی دیگر تاج‌زاده در زندان اوین از سخنان این نماینده حمایت و خواستار حضور مردم در کمپین حمایتی از مطهری در صفحه اجتماعی facebook شد تا از این طریق باز هم تاج‌زاده بر واضع فتنه‌گرانه‌اش پافشاری کند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=15441

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x