تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

ایران به ژنو ۲ دعوت شد

  • کد خبر : 15315
  • 30 دی 1392 - 8:56
ایران به ژنو ۲ دعوت شد

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در کنفرانس بین المللی صلح سوریه تحت عنوان ژنو ۲ دعوت به عمل آورد.

 

کمال مهر: بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در کنفرانس بین المللی صلح سوریه تحت عنوان ژنو ۲ دعوت به عمل آورد.

بان کی مون دقایقی پیش در جمع خبرنگاران مستقر در سازمان ملل با بیان این خبر، بار دیگر بر نقش مهم و کلیدی ایران برای حل بحران سوریه تاکید نمود.

وی افزود : بعد از انجام گفت وگوهای طولانی به این نتیجه رسیدیم که کشورهای ایران، لوزامبرگ، مکزیک، یونان، استرالیا، بلژیک،بحرین، کره جنوبی، هلند و واتکیان به فهرست دعوت شوندگان به کنفرانس بین المللی صلح سوریه اضافه کنیم.

بان کی مون گفت : همانگونه که بارها بر اهمیت و ضرورت حضور ایران در کنفرانس ژنو دو تاکید کردم، نقش تهران برای ایجاد صلح و ثبات در سوریه تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به گفت وگوی تلفنی خود با محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت : تهران همچون سایر کشورهای می داند که مفاد قطعنامه ژنو یک (۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ ) باید اجرایی شود.

دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت : ایران به عنوان کشور مهم منطقه و همسایه بزرگ سوریه نقش کلیدی برای ایجاد صلح و ثبات در آن کشور خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از دولت و گروههای مخالف سوری خواست با حسن نیت در کنفرانس مذکور شرکت کنند و همه تلاش خود را برای پایان دادن به جنگ و خونریزی و زندگی اسفبار مردم سوریه به کار گیرند.

بان کی مون افزود در ۴۸ ساعت گذشته گفت وگوهای تلفنی بسیاری با رهبران و مقام های کشورهای مختلف جهان به منظور حمایت آنان از کنفرانس صلح سوریه انجام داده ام و امیدوارم که نشست مذکور منجر به حفظ یکپارچگی این کشور شود.

خبرنگاری در خصوص مواضع تهران درباره مفاد کنفرانس ژنو یک پرسید که بان کی مون در پاسخ گفت : در جریان تماس تلفنی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، آقای ظریف بار دیگر بر نقش سازنده تهران در کنفرانس آتی تاکید کرد.

دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوال در خصوص برگزاری انتخابات آتی در سوریه گفت: در زمان حاضر بنا نداریم در این خصوص اظهار نظر کنم اما بدون شک در کنفرانس صلح بین المللی سوریه در این خصوص مذاکرات مهمی انجام خواهد شد.

کنفرانس بین المللی صلح سوریه قراراست روز بیست دوم ژانویه در شهر مونترو سوئیس برگزار شود با دعوت امروز از ۱۰ کشور دیگر، شمار نمایندگان دولت های مختلف در این کنفرانس به حدود ۴۰ نفر خواهد رسید.

خبرگزاری ایرنا
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=15315

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x