تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

راه‌های عملی برای دوری از غفلت‌/ چرا پیامبر هر روز ۷۰ مرتبه استغفار می‌کردند

  • کد خبر : 15257
  • 29 دی 1392 - 9:50
راه‌های عملی برای دوری از غفلت‌/ چرا پیامبر هر روز ۷۰ مرتبه استغفار می‌کردند

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: حضرت رسول(ص) می‌فرمایند گهگاهی گرد و غباری بر دل من می‌نشیند و من در هر روز ۷۰ مرتبه استغفار می‌کنم. وقتی پیامبر(ص) با دل پاک و باصفاترین روح عالم اینچنین استغفار می‌کنند، ما چه باید بگوییم؟

 

خبرگزاری فارس: راه‌های عملی برای دوری از غفلت‌/ چرا پیامبر هر روز ۷۰ مرتبه استغفار می‌کردند

کمال مهر:حجت‌الاسلام مسعود عالی استاد حوزه علمیه قم  درباره ولادت با سعادت پیامبر اکرم(ص) گفت: تمام انبیاء گذشته زمینه‌ساز آمدن حضرت رسول(ص) بوده‌اند تا توحید تام و مراتب بالای هدایت را تا جایی که بشر به آن نیاز دارد را تا روز قیامت برای آن‌ها بیاورد.

وی یادآور شد: طبیعتاً تمام انبیاء گذشته، دارای مراتبی از کمالات پیامبر اکرم(ص) بوده و در واقع به گونه‌ای نمایندگی نبوت و ولایت مطلقه پیامبر(ص) را داشته‌اند. از این رو وقتی بعثت پیامبر(ص) در یک گستره این چنینی و زمینه‌سازی تاریخی صورت گرفته، بیانگر آن است که اهداف والایی داشته است و یکی از آن‌ها براساس فرمایش خود حضرت «انّی بُعثت لأتمّم مکارم الاخلاق»‌ بوده است، برای اینکه کرامت‌های اخلاقی، ویژگی‌ها و ریشه‌های اخلاق را تمام و تکمیل کند.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انبیاء سابق مراتبی از اخلاقیات را بیان کرده بودند، اما تکمیل آن تا روز قیامت هم در بُعد اخلاق و هم در بُعد توحید بر عهده پیامبر اکرم(ص) بود، عنوان کرد: حضرت رسول(ص) تجلی مکارم اخلاق و توحید است و کسی می‌تواند از این مکارم اخلاق استفاده کند که به وجود مقدس خودِ حضرت رسول(ص) متصل باشد و بتواند کرامت‌ها و ارزش‌های اخلاقی را از ایشان دریافت کند و به تعبیر دیگر، صفات، خصوصیات روحی پیامبر اکرم(ص) و سایر ائمه اطهار(ع) به او منتقل شود.

حجت‌الاسلام عالی ادامه داد: این انتقال به این صورت است که تشبیهاً می‌تواند به این شکل باشد که اگر آنتن و گیرنده‌های وجود خود را برای دریافت خصوصیات روحی و صفات پیامبر(ص) و سایر ائمه اطهار(ع) به سمت جان پیامبر (ص) بگیریم و تسلیم ایشان شویم قطعاً نورانیت خصوصیات روحی پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت(ع) در ما ظهور پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه زمانه‌ای که شیاطین در دنیا غفلت‌پراکنی می‌کند و آلودگی‌ها را ترویج می‌دهد ما که امت پیامبر اکرم (ص) هستیم اگر می‌خواهیم متصف به صفات والای انسانی شویم باید خود را تسلیم پیامبر (ص) کنیم و علاوه بر اینکه با شخصیت، منش و دوران زندگی حضرت بیشتر آشنا می‌شویم، باید به معنای واقع، تسلیم باشیم هر چند ممکن است اطلاعات ما درباره پیامبر(ص) زیاد باشد اما مهم این است که فرد تسلیم ایشان باشد تا بتواند نورانیت حضرت را دریافت کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) مبنی بر اینکه انسان به مقام صلاحیت نمی‌رسد و صالح نمی‌شود مگر اینکه تسلیم ما باشد، گفت: منظور از این تسلیم، تسلیم دستورات خداوند بودن است؛ ائمه اطهار(ع) واسطه‌های الهی بوده و نورانیت و صفات خداوند را منتقل می‌کنند، لذا اگر این اتفاق بیافتد کرامت‌های اخلاقی پیامبر اکرم(ص) می‌تواند در افراد ظهور و بروز پیدا کند.

وی با اظهار امیدواری از اینکه إن‌شاءالله بتوانیم در ایام ولادت ایشان حداقل یکی از خصلت‌های حضرت را برگزینیم و به آن عمل کنیم، یادآور شد: بنده معتقدم اگر کسی حداقل یکی از صفات، رفتارها، خلقیات و عادات پیامبر اکرم(ص) را در وجود خویش پیاده کند، مثل اینکه پیامبر (ص) به همگان سلام می‌کرد اگر کسی فقط این یک خصلت ایشان را تمرین کند این رشته می‌تواند او را به پیغمبر(ع) متصل کند.

* چرا پیامبر هر روز ۷۰مرتبه استغفار می‌کرد

ت‌الاسلام عالی خاطرنشان کرد: در دنیایی زندگی می‌کنیم که همواره غفلت‌ها پمپاژ می‌شود و گرد و غبار بر دل‌های ما می‌نشیند، اگر کسی خودش جهت‌گیری نکند، زیر این گرد و خاک‌ها و غفلت‌ها مدفون خواهد شد، بنابراین ما به یک گردگیری نیاز داریم. حضرت رسول(ص) می‌فرمایند: گهگاهی گرد و غباری بر دل من می‌نشیند که من در هر روز ۷۰ مرتبه استغفار می‌کنم. وقتی پیامبر(ص) با دل پاک و با صفاترین روح عالم، استغفار می‌کند ما چه باید بگوییم؟ در مقابل این پمپاژ غفلتی که در دنیا صورت می‌گیرد ما باید دائم خودمان را شارژ کنیم.

وی به بیان راهکارهای دوری از غفلت پرداخت و گفت: شنیدن موعظه به نوعی غبارهای دل را می‌زداید؛ دانستن غیر از شنیدن است، حضرت امیر(ع) زمانی به یک فردی فرمودند: مرا موعظه کن! آن فرد گفت: شما که همه چیز را خودتان می‌دانید من چه چیزی به شما بگویم؟ حضرت فرمودند: در شنیدن اثری است که در دانستن نیست، ‌بنابراین موعظه، دل را جلا داده، صیقل می‌بخشد و غفلت‌ها و گرد و غبارها را دور می‌کند.

این استاد اخلاق، گام بعدی دوری از غفلت‌ها را قرائت قرآن، یاد مرگ و رفتن به قبرستان و تأمل کردن در آن، نشست و برخاست با افراد اهل دل برشمرد و اظهار داشت: اگر از عواملی که انسان را شارژ می‌کند در مقابل غفلت‌ها استفاده شود، فطرت درونی انسان بیدار و شکوفا می‌شود، همچنین در مقابل طوفانی که در آخرالزمان از جانب شیطان نسبت به دین‌داران به راه می‌افتد، باید به این امور متصل شد تا نور مطهر پیامبر و آلش در آیینه وجودمان بتابد و آن را جلا دهد

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=15257

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x