تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

اتحادیه اروپا جزئیات کاهش تحریم‌های ایران را اعلام کرد

  • کد خبر : 15197
  • 29 دی 1392 - 8:50
اتحادیه اروپا جزئیات کاهش تحریم‌های ایران را اعلام کرد

وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند گروه کوچکی از صنایع اروپایی از شرکت های بیمه گرفته تا فلزات گرانبها مترصد استفاده از مزایای کاهش تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران از روز دوشنبه هستند.

به گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهر این روزنامه آمریکایی در مقاله ای به قلم “نفتالی بنداوید” نوشت: بر این اساس شرکت‌ها اجازه خواهند داشت به طور مثال خدمات حمل و نقل و بیمه ای را برای انتقال نفت خام ایران به شش کشوری ارائه دهند که همچنان اجازه دارند ضمن معافیت از تحریم های آمریکا از تهران نفت خریداری کنند.
این شش کشور هند، چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و تایوان هستند.
بر اساس این گزارش، این کشورها که قرار بود واردات نفت خام خود را از ایران کاهش دهند اجازه دارند سطح واردات نفت خود را همچنان حفظ کنند.
در همین حال مدیران برخی از بزرگترین شرکت های فرانسوی از جمله غول‌های انرژی فرانسه — سوئز اس آ و آلستوم اس آ — نیز ماه آینده به تهران می‌آیند که این امر نشان دهنده موجی جدید از تمایل شرکت ها در ایران همزمان با کاهش تحریم های غرب است.
توافق بین ایران و شش قدرت جهانی از روز دوشنبه و درصورتی اجرا می شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدام ایران را در محدود کردن برنامه هسته ای خود تایید کند. دیپلمات های غربی می گویند انتظار دارند آژانس بین المللی انرژی اتمی این مسئله را روز دوشنبه تایید کند. وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل نیز در این مقطع کاهش تحریم های ایران را تصویب می‌کنند؛ طرحی که به مدت شش ماه پابرجا می‌ماند. دو طرف امیدوار به مذاکره درباره یک توافقنامه نهایی گسترده تر در این مدت زمان هستند.
مقامات رسمی اتحادیه اروپا اعلام کردند این توافقنامه به شرکت های اروپایی اجازه خرید، واردات، بیمه و حمل و نقل فرآورده های پتروشیمی را از ایران می دهد. ممنوعیت تجارت فلزات گرانبها و طلا از ایران نیز به حال تعلیق در می آید.
محدودیت های وضع شده بر نقل و انتقال پول با ایران نیز برداشته می شود. نقل و انتقال پول برای اهداف بشردوستانه بدون دریافت مجوز تا سقف صد هزار پوند (صد و سی و شش هزار دلار) مجاز است همچنین انتقال وجوه شخصی نیز تا سقف چهل هزار یورو مانعی ندارد. این نقل و انتقالات مالی را نمی توان با استفاده از بانک های ایران که اسامی شان در فهرست تحریم ها قرار دارد انجام داد. بر اساس این توافقنامه، سقف محدودیت های مذکور و نقل و انتقالات مشابه ده برابر افزایش می‌یابد.
علاوه بر این، ایران که به چهار میلیارد و دویست میلیون دلار از درآمدهای مسدود شده خود در بانک های خارجی دسترسی خواهد داشت می تواند از این مبلغ در داخل ساز و کار مالی اتحادیه اروپا استفاده کند البته مشروط به اینکه این اقدام تحریم های دیگر را نقض نکند.
مقامات اتحادیه اروپا می گویند با صنایع ذیربط به منظور مطلع کردن آنها از مقررات جدید در تماس هستند و مجازات های سختگیرانه برای نقض این تحریم ها همچنان باقی است.
مقامات رسمی اروپا تهدید کردند اگر توافقنامه موقت با شکست مواجه شود، نظام قدیمی تحریم‌ها در مدت زمان کوتاهی مجددا فعال می‌شود.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=15197

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x