تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

تعطیلی ۵ شنبه ها از تصویب تا تعلیق/ نگاه کارگری به معلمان با بازگشایی مدارس در ۵شنبه ها

  • کد خبر : 15049
  • 28 دی 1392 - 10:20
تعطیلی ۵ شنبه ها از تصویب تا تعلیق/ نگاه کارگری به معلمان با بازگشایی مدارس در ۵شنبه ها

باید توجه داشت که تعطیلی مدارس در روز ۵ شنبه ها با توجه به سند تحول در آموزش و پرورش به صورت یک قانون است و وزیر آموزش و پرورش در جایگاه یک وزیر نمی تواند به راحتی از لغو یک قانون در کشور صحبت کند.

 کمال مهر؛ چندی پیش علی اصغر فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که روزهای پنج شنبه مربوط به فعالیت‌های فوق برنامه و پرورش است اما آن طور که به نظر می‌رسد هم اکنون مدارس روزهای پنج شنبه تعطیل است و از فعالیت پرورشی هم خبری نیست.
وی اعلام کرده لازم است با برنامه ریزی امور فوق برنامه به صورت اختیاری امسال یک یا دو مدرسه در روزهای پنج شنبه دایر باشد.
این در حالی است که برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس تعطیلی ۵ شنبه مدارس را موجب افت تحصیلی و آموزشی دانش آموزان دانسته و عملاً با این امر مخالف هستند.
اگرچه پس از واکنش های گسترده ای که به این خبر داده شد، رئیس آموزش و پرورش در ساعات اولیه بعد از انتشار این خبر را تکذیب کرد؛ اما خبرها حاکی از تلاش هایی گسترده برای لغو تعطیلی ۵ شنبه ها است.
باید توجه داشت که تعطیلی مدارس در روز ۵ شنبه ها با توجه به سند تحول در آموزش و پرورش به صورت یک قانون است و وزیر آموزش و پرورش در جایگاه یک وزیر نمی تواند به راحتی از لغو یک قانون در کشور صحبت کند.
در راهکار ۱ـ۱ سند تحول در آموزش و پرورش در مدارس متناسب سازی حجم و محتوای کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توانمندی ها مطرح شده است که تعطیلی ۵ شنبه ها در مدارس در راستای این بند مصوب شده است.
همچنین خاطرنشان می شود تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس در روز ۵ شنبه بر اساس فصل هشتم از این سند بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش تحت عنوان ساماندهی زمان آموزش در دو نوبت مصوب شده است.
لزوم تعطیلی ۵ شنبه ها چیست؟
شاید نگاه به این موضوع که چرا باید ۵ شنبه ها تعطیل باشد، کمک خوبی  برای تصمیم گیرندگان در دولت یازدهم باشد.
در ابتدای اجرای طرح تعطیلی آموزش و پرورش یکی از دلایلی که برای تعطیلی مدارس در روز ۵ شنبه عنوان شد، تحکیم خانواده و گام برداشتن در راستای استحکام و با هم بودن خانواده ها است.
همچنین این برنامه برای اجرای نظام رتبه بندی معلمان انجام شد؛ به نحوی که یک معلم یک روز از هفته را باید برای افزایش سطح معلومات خود اختصاص دهد.
به عنوان مثال یک معلم خانم که در مناطق دورافتاده در حال تدریس است چگونه می تواند ۶ روز کامل را در مناطق محروم سپری کند و در عین حال سطح معلومات خود را برای آمادگی در پاسخگویی به دانش آموزان بالا ببرد؟
ضمن اینکه این طرح بر اساس نظرسنجی های علمی از دانش‌آموزان، معلمان و اولیا مصوب شده و تعداد زیادی از آنها موافق با این موضوع بوده اند.
باید در برنامه ریزی برای آموزش و پرورش هم توان دانش آموزان و هم توان معلمان را در نظر گرفت و نباید به معلمان یک نگاه کارگری داشت.
همچنین چندی پیش نیز وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود که مجتمع های آموزشی طبق سند تحول در آموزش و پرورش نیست که پس از بررسی سند تحول در آموزش و پرورش مشخص شد که راهکار شماره ۲۱-۷ از این سند مبنی بر “اولویت بخشی به رویکرد مدیریت مجتمع های آموزشی و تربیتی به منظور اعمال مدیریت یکپارچه تربیتی در طول مدت تحصیل دانش آموزان و ایجاد فرصت بیشتر برای ارتقای فعالیت های آموزشی و تربیتی” به بررسی مجتمع های آموزشی در آموزش و پرورش می پردازد.
منبع: دانا
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=15049

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x