تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
2

مهم‌ترین مسئله توافقنامه ژنو اراده طرفین است/ دستاوردهای علمی کشور باعث شد که ایران در تعاملات بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای پیدا کند/ لابی صهیونیستی در آمریکا از قدرت بسیار بالایی برخوردار است

  • کد خبر : 14478
  • 26 دی 1392 - 6:24
مهم‌ترین مسئله توافقنامه ژنو اراده طرفین است/ دستاوردهای علمی کشور باعث شد که ایران در تعاملات بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای پیدا کند/ لابی صهیونیستی در آمریکا از قدرت بسیار بالایی برخوردار است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مسئله اراده طرفین بوده و مدت‌ها فقدان اعتماد متقابل وجود داشته که برای بازگرداندن آن مدتی نیاز است.

 

 

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی کمال مهر؛ علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چهارشنبه ۲۵ دیماه با حضور در برنامه نگاه دو به بررسی ابعاد فنی توافقنامه ژنو پرداخت.

وی در ابتدای این برنامه تلویزیونی در خصوص طولانی شدن مذاکرات کار‌شناسی اظهار داشت: مسئله، مسئله ساده‌ای نیست. طرفین تلاش می‌کنند تا حداکثر امتیاز را در یک مذاکره بگیرند، چرا که مذاکره نوعی داد و ستد است.

صالحی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم به طرف مقابل افکار، آراء و خواسته خود را تحمیل کنیم، کار آسانی نداریم به همین دلیل مدتی مذاکرات کار‌شناسی طول کشیده، ولی مبنای مذاکرات منطق و استدلال است. اینگونه نیست که مذاکره در شرایطی انجام بگیرد که فقط اقناعی شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: مذاکرات منطق و مستنداتی دارد که براساس آن‌ها مذاکرات انجام می‌گیرد. الان مهم‌ترین موضوع اراده طرفین است، مدت‌ها فقدان اعتماد متقابل وجود داشت، برای بازگرداندن آن مدتی نیاز است که این مذاکره در مقدمات مثل دست گرمی از سوی طرفین گرم شوند که ببینند این اراده در طرفین برای حل موضوع وجود دارد یا نه که الان احساس می‌شود که تقریبا این مرحله را گذرانده‌ایم.

طرفین با یک اراده قوی در جهت حل مسئله گام پیش نهاده‌اند

صالحی ادامه داد: طرفین با یک اراده قوی در جهت حل مسئله گام پیش نهاده‌اند همانگونه که تا الان این مسیر به خوبی پیش رفته بقیه راه هم به همین منوال ادامه پیدا کند.

وی در تشریح موارد اختلافی موضوعاتی همچون تحقیق و توسعه و ورود سانتریفیوژ پیشرفته در نطنز تصریح کرد: تحقیق و توسعه بهترین بخش این تفاهم نامه است، شما وقتی که موضوع مربوط به تحقیق و توسعه را مورد تحلیل قرار می‌دهید، می‌بینید که شفاف‌ترین و بی‌ابهام‌ترین قسمت آن تحقیق و توسعه است.

صالحی ادامه داد: به اعتبار همین موضوع جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اقدامات شفاف ساز خود سانتریفیوژ نسل جدیدی را چند هفته پیش به آژانس بین المللی انرژی اتمی معرفی کرد که طرف مقابل نسبت به این موضوع اعتراض کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: زمانی که دوستان ما وارد گفتگو شدند و از آن‌ها پرسیدند که مبنای اعتراض شما چیست، اگر مبنای حقوقی یا مستندی که بتوانیم براساس آن اعتراض شما را رسیدگی کنیم اعلام کنید، هیچ مبنایی نداشتند چون آن بخش تحقیق و توسعه آنقدر شفاف و روشن بود که مذاکره کنندگان ما توانستند با استدلال‌های منطقی و صحیح و مبنای خود طرف مقابل را راضی کنند و اراده خود را جا بیندازند که اعتراضشان ناوارد بوده و آن‌ها بالاخره تمکین کردند.

سرانجام طرف مقابل پذیرفت جمهوری اسلامی اقدامی در چارچوب تعهدات بین المللی عمل می کند

صالحی بیان کرد: ما در گروه مذاکره کننده از دوستانمان که از وزارت خارجه و سازمان آژانس انرژی اتمی حضور داشتند تشکر می‌کنیم. در این مذاکرات استدلال‌های فنی و حقوقی می‌شد و بالاخره طرف مقابل پذیرفت که براساس این تفاهم نامه اقدام جمهوری اسلامی اقدامی در چارچوب تعهدات و رویه عادی کاری سازمان انرژی اتمی بوده است.

وی ادامه داد: وقتی شما یک سانتریفیوژ را طراحی می‌کنید از ابتدا در ذهنتان یک طراحی مفهومی سپس یک طراحی تفصیلی و بعد نقشه‌ها را می‌کشید و براساس آن نقشه‌ها اجزای مختلف سانتریفیوژ را برای ساختن آن سفارش می‌دهید و بعد آن را مونتاژ می‌کنید، سپس تست‌ها را شروع می‌کنید انواع تست‌ها مثل چرخاندن و بالانس کردن که در حال حاضر این اقدامات را ما انجام می‌دهیم که زمان زیادی می‌گیرد.

وی ادامه داد: همین سانتریفیوژی که به آن اشاره شد تقریبا ۲ تا ۳ سال است که از طراحی مفهومی و تفصیلی شروع شده نمونه آن ساخته شده و در حال حاضر در حال انجام تست‌های مکانیکی بر روی آن هستیم و پس از آنکه اطمینان حاصل شد تست‌های مکانیکی به خوبی انجام گرفته آن زمان وارد فاز بعدی می‌شویم که تزریق گاز خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ابتدا گاز اینورت وارد می‌کنیم یعنی گازی که گاز اورانیوم نیست که ببینیم در شرایط تزریق گاز ماشین عملکردش را به درستی انجام می‌دهد یا خیر و پس از اطمینان حاصل کردن گاز اورانیوم را وارد می‌کنیم و پس از آن یک سانتریفیوژ را دو سانتریفیوژ می‌کنیم و باهم راه اندازی می‌کنیم. دو سانتریفیوژ را ، ۱۰ تا را ۲۰ تا، ۲۰ تا را ۵۰ تا و ۵۰ تا را ۱۶۴ سانتریفیوژ می‌کنیم و همینطور به جلو می‌رویم یعنی حدود ۳، ۴ سال طول می‌کشد که این تست‌ها انجام بگیرد لذا از آماری که شما به لحاظ مفهومی بر روی یک سانتریفیوژ فکر وط راحی می‌کنید و نمونه آن را می‌سازید و بعد زنجیره شاهد را می‌سازید و زنجیره شاهد که حدود ۱۶۴ سانتریفیوژ است برای مدتی قریب ۲ سال عملکردش را تحت نظر دارید و می‌بینید که ۵، ۶ سال زمان طول می‌کشد که یک سانتریفیوژ به تولید انبوه برسد.

مخالفت غربی‌ها درباره سانتیریفیوژها یک مخالفت بی‌مبنا و بی‌اساس است

صالحی در خصوص مخالفت غربی‌ها نسبت به نسل جدید سانتریفیوژ در ایران گفت: مخالفت غربی‌ها یک مخالفت بی‌مبنا و بی‌اساس است و تنها استدلالی که می‌شود از آن داشت این است که آن‌ها می‌گویند چرا جمهوری اسلامی به چنین سانتریفیوژ پیشرفته‌ای دست یافته است.

وی ادامه داد: اگر مبنا را طراحی بگیریم سانتریفیوژ قدیمی ما براساس مبنای طراحی‌اش سه واحد سو بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: در صورتی که این سانتریفیوژ ۲۴ واحد سو است، یعنی قابلیتش چندبرابر است البته آن طراحی قدیمی ما براساس طراحی سه واحد سو بوده، در عمل ۱.۵ سو از خود نشان داده ولی این سانتریفیوژ جدید ما می تواند همان سویی که برایش قائل شدیم با اطمینان بالایی که همان مبنای طراحی خودش را در علمکرد هم نشان دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: بالاخره کار بزرگ انجام دادن سختی های خود را دارد. جمهوری اسامی ایران وارد یک عرصه مهمی در فناوری شده و این عرصه و دستاورد تبدیل به یک عنصر قدرت در جمهوری اسلامی شده است.

دستاوردهای علمی کشور باعث شده که جمهوری اسلامی ایران در تعاملات بین المللی سیاسی جایگاه ویژه ای پیدا کند

صالحی تاکید کرد: اینکه شما می بینید مذاکره کنندگان ما در مقابل ۱+۵ از قدیم با قامتی استوار و قدرت و اقتدار صحبت می کنند پشتوانه شان همین دستاوردهاست. این دستاورد فناوری هسته ای و سایر دستاوردهای علمی کشور عزیزمان باعث شده که جمهوری اسلامی ایران در تعاملات بین المللی سیاسی جایگاه ویژه ای پیدا کند و طرف غربی نیز به گونه دیگری با ما برخورد کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که قابلیت فراوانی دارد توانمندی بالقوه اش فراوان است و خیلی از این توانمندی ها را بالفعل کرده در جایگاهی قرار گرفته که آنها از در تعامل با ما درآمدند و آمادگی خود را برای تعامل و مذاکره اعلام کردند.

رئیس سازمان تصریح کرد: ما مبنا را تفاهم نامه ای که داریم می گذاریم در آن همه چیز روشن است همانطور که گفته بودم بی ابهام ترین قسمت آن مربوط به تحقیق و توسعه است ولی خارج از آن بقیه بخش ها نیز روشن است یعنی وقتی راجع به غنی سازی ۵ درصد صحبت می شود، ما این غنی سازی را ادامه می دهیم الان تقریبا ۱۹ هزار سانتریفیوژ نصب شده داریم که قریب به ۹ هزار از این سانتریفیوژ غنی سازی ۵ درصد را انجام می دهند بنابراین این فعالیت در حال حاضر ادامه پیدا می کند.

صالحی تصریح کرد: فقط در این برهه ۶ ماهه ما داوطلبانه در چارچوب تفاهم نامه مورد نظر پذیرفتیم که غنی سازی ۲۰ درصد خود را تعلیق کنیم و تعلیق ۲۰ درصد به این مفهوم نیست که سانتریفیوژ قبلا ۲۰ درصد تولید می کرده از کار بایستد و تولیدی نکند، خیر به این معناست که خط تولیدش خط تولید ۵ درصد می شود و سانتری به این ترتیب به کار خود ادامه می دهند، ولی تولید ۵ درصد ما بالا می رود.

تولید ۵ درصد ما بالاتر می رود

وی افزود: درست است که ۲۰ درصد معلق می شود ولی تولید ۵ درصد ما بالاتر می رود.

رئس سازمان در راستای فعالیت رآکتور آب سنیگن اراک اظهار داشت: براساس تفاهم نامه ما فقط پذیرفتیم یکسری تجهیزات عمده را در رآکتور آب سنگین اراک نصب نکنیم از جمله این تجهیزات پمپ های اصلی، اتاق کنترل و هاتسل است، اما این قدر فعالیت در این رآکتور ۴۰ مگاواتی اراک گسترده است که ما با مشکلی روبرو نمی شویم.

صالحی ادامه داد: خیلی از این تجیهزاتی که ما پذیرفتیم در این ۶ ماه نصب نکنیم اصلا قرار نبوده که در این ۶ ماه نصب کنیم. چون کارهای مقدماتی را باید انجام دهیم تا برسیم به نصب تجهیزات در این ۶ ماه ولی کار رآکتور ۴۰ مگاواتی رااک ادامه خواهد داشت.

رئیس تاکید کرد: بنابراین ما می بینیم که هیچ فعالیتی از فعالیت سازمان انرژی اتمی متوقف نخواهد شد نه تحقیقات نه غنی سازی ۵ درصد نه ادامه ار در رآکتور آب سنیگن اراک بقیه کارهای سازمان به فعالیت هایی در عرصه اکتشاف ، بکارگیری فناوری هسته ای ، صنعت، کشاورزی و پزشکی است که با قوت ادامه پیدا می کند، به خصوص درزمینه پزشکی که با قدرت بیشتری دوستان ما با وزارت بهداشت کاملا هماهنگ کار می کنند.

صالحی اظهار داشت: ۳، ۴ روز پیش بود که جلسه ای را با مجموعه ای از همکارانمان در وزارت بهداشت و دانشگاه های تهران و شهید بهشتی در سازمان انرژی اتمی داشتیم که چگونه با هم در ساختن تجهیزات مورد نیاز و صیانت از تجهیزاتی که در حال حاضر کار می کنند در بیمارستان ها کار می کنند و همچنین برای برنامه ریزی برای یک بیمارستان نمونه در آینده که دربرگیرنده تمامی تجهیزات پیشرفته که با پرتو کار کنند و ما آن را در بیمارستان تعبیه کنیم مشکلات روزافزون مردممان را در این بخش کم کنیم، داشتیم.

واقعیت آن است که جمهوری اسلامی توانست در این مذاکرات اراده خود را تحمیل کند

وی ادامه داد: غربی ها در ابتدا مخالفت می کردنا ما بعد تمکین کردند اراده جمهوری اسلامی بر آنها تحمیل شد حتی رئیس جمهور آمریکا گفته بود اگر می توانستم پیچ و مهره فناوری هسته ای ایران را باز می کردم ولی خوب آن آرزوی آنهاست باید دید حقیقت و واقعیت چیست. واقعیت آن است که جمهوری اسلامی توانست در این مذاکرات اراده خود را تحمیل کند و از حق خودش آنگونه که در ان پی تی است دفاع کند.

رئیس تاکید کرد: کارها در سازمان انرژی اتمی به خوبی پیش می رود البته ممکن است شما این سولا را بپرسید که ما چیزی را از دست نداده ایم؟ بله ما غنی سازی ۲۰ درصد را تعلیق کردیم که این امر برای آنها خیلی مهم است اما من بارهاگفته ام که غنی سازی ۲۰ درصد اصلا در برنامه ما نبود.

صالحی افزود: در ۵ سال پیش بنده در سازمان انرژی اتمی بودم وقتی از آنها تقاضا کردیم سوخت رآکتور تهران را مجددا تامین کنند شرط و شروط گذاشتند جمهوری اسلامی گفت من این شرط و شروط را نمی پذیرم برای اینکه این امر در حاکمیت ملی ما خدشه وارد می کند پس جونانان غیور این کشور آسیبتن ها را بالا زدند که خودمان می سازیم.
در حالیکه ما اصلا به فکر ساخت نبودیم مکن است ببپرسید چرا برای اینکه ان موقع صرف نمی کردبرای رآکتور ایران که می توانستیم سوخت را بخریم می خریدیم و ۱۰، ۱۵ سال از آن سوخت استفاده کردیم. این بار هم می خواستیم سوخت را بخریم اما چون ندادند خودمان تولید کردیم.

ما به اندازه ۵ سال سوخت ۲۰ درصد تولید کرده ایم

صالحی تصریح کرد: بنابراین ار ما الان ۲۰ درصد را تعلیق کردیم، از ابتدا به دنبال ۲۰ درصد نبوده ایم. نکته دیگر آنکه ما به اندازه ۴، ۵ سال سوخت ۲۰ درصد تولید کرده ایم اگر این ۲۰ درصد را تعلیق کنیم و تولید نکنیم و اگر رآکتور به طور کالم کار کند که این بسته به نوع کارکرد آن دارد برای ۴، ۵ سال سوخت ذخیره داریم.

وی ادامه داد: ما حدود ۴۱۰ کیلو سوخت ۲۰ درصد تولید کرده ایم که از این مقدار ۲۱۵ کیلو تبدیل شده و حدود ۱۹۶ کیلو ذخیره شده؟ و سوخت ۲۰ درصد به صورت گاز یو اف ۶ داریم که طبق این تفاهم نامه یکی از مواردی است که سوال می شود چه چیزی را از دست داده اید با این توجیه که عرض کردیم تولید سوخت ۲۰ درصد را تعلیق کرده ایم. ما چیزی را از دست نداده ایم هم علم و هم فناوری آن را داریم.

صالحی تصریح کرد: بین آبشارها که ۱۶۴ ماشین یک ردیف و ۱۶۴ ماشین در ردیف دیگر هستند بین این دو ردیف یک اتصالی که آن ۵ درصد را تولید می کند از این اتصال به ردیف دیگر تزریق می شود و ۲۰ درصد تولید می شود ما فعلا شیر بین این دو آبشار را می بنیدم اگر هم یک روز فرض کنید طرف مقابل زیر این تفاهم نامه زد، ما شیر را دوباره باز می کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در بحث تبدیل یک امتیازی است که ما به آنها داده ایم، آنها می خواهند افکار عمومی خودشان را مجاب نکنند. ما می خواهیم صریح صحبت کنیم گفتند نصف ۱۹۶ کیلو را می توانید اکسید و نصف دیگرش را رقیق کنید اکسید یعنی چه؟ نصف اورانیومی که به صورت گاز است و غنایش ۲۰ درصد راست ما تبدیل به پودر می کنیم، اکسید یعنی پودر.

صالحی تاکید کرد: اصلا برای اینکه صفحات سوخت را بسازیم پودر vco8 را داشته باشیم اینها می گویند اگر پودر کنید الان و به صورت یو اف ۶ نگه ندارید ما مطمئن تریم از اینکه شما بخواهید مجددا از گاز اورانیوم استفاده کنید و مجددا تزریق کنید و غنا را برای مقاصد غیر صلح آمیز بالا ببرید اما اگر به پودر تبدیل کنید که ما نهایتا به پودر تبدیل می کنیم اطمینان خاطر داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: می شود این پودر را به گاز تبدیل کرد ولی زمان می برد پس ما این پودر را در صفحات سوخت رآکتور تهران استفاده می کنیم.

این زحمتی که کشیدید حدود ۱۰۰ یکلو اورانیوم را به ۲۰ درصد غنا رساندیم داریم مجددا بر می گردانیم و رقیق می کنیم و به ۵ درصد بر می گردانیم نه به اورانیوم طبیعی ۵ درصد اضافه می شود به ذخایر ۵ درصدی ما در نیروگاه بوشهر ولی کار عبثی است که ۲۰ درصد غنا کنیم و برگردانیم به ۵ درصد این را قبول داریم که یک نوع امتیازی است که دادیم اما این امتیاز را او گرفته است که به مردم خودش بگوید ایران را مجبور کردم که ذخیره ۲۰ درصدی خودش را رقیق کند ولی بنده عرض می کنم که ۱۰۰ کیلو که رقیق شود به ۵ درصد ۴۰۰، ۵۰۰ کیلو ۵ درصد ما را بالا می برد.

پول‌هایمان را که در خارج بلوکه شده است توسط بانک‌ها باز کنیم

وی ادامه داد: موضوع موارد زیادی را در بر می‌گیرد از جمله اینکه ما بتوانیم ال سی یا پول‌هایمان را که در خارج بلوکه شده است توسط بانک‌ها باز کنیم. در حال حاضر به دلیل مشکلات فراوانی که وجود دارد نمی‌توانیم به این مهم برسیم. این مشکلات به این معنی نیست که کاری صورت نمی‌گیرد فقط کمی کار را سخت‌تر کرده و هزینه‌ها را بالا می‌برد و این تحریم‌ها به این معنی نیست که ما به صورت منفعل واقع شویم.

وزیر امور خارجه سابق تصریح کرد: در این تفاهم نامه قرار شده است برای رفع نیازهای انسان دوستانه خودمان از پولهای بلوکه شده در خارج به غیر از ۴. ۲ میلیارد استفاده کنیم. سپس ما در این ۶ ماه ۱۰ میلیارد نیاز داریم و همچنین بتوانیم ۱۰ میلیارد دلار دیگر که از پولهای بلوکه شده برای خرید کالاهای مورد نیاز است هزینه کنیم، بدین ترتیب تا حدودی این مشکل رفع خواهد شد.

صالحی افزود: کشتی‌های ما تحریم بیمه بوده و نمی‌توانستند از بنادر بیرون بروند و کشورهای دیگر آن‌ها را نیز قبول نمی‌کردند اما همانطور که گفته شد ما باید کار‌ها را حتی با مشکلاتی که وجود دارد، انجام داده.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مبادلات تجاری ایران با اروپا در گذشته اظهار داشت: اگر در گذشته یک شرکت ایرانی خواستار مشارکت با یک شرکت اروپایی بود، حداکثر درآمد آن به یک میلیون یورو می‌رسید که در حال حاضر به ۱۰ میلیون یورو ارتقاء داده شده است و در آینده شاهد گشایش موارد زیادی از این دست خواهیم بود.

صالحی ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین مسئله بحث روانی تحریم هاست که دیوار بلندی از آن ساخته شده بود که اکنون این دیوار فروریخت همچنین خدشه دار شدن سامانه تحریم‌ها شروع شده است و این دیوار ترک خورده قابل ترمیم نخواهد بود.

ما طی ۴ سال آینده اورانیوم یو اف ۶ به صورت اکسید برای رآکتور تهران خواهیم داشت

وزیر امورخارجه سابق در رابطه با اظهارنظر غربی‌ها مبنی بر اینکه با یک امضاء تحریم‌ها را از سر می‌گیرند و همچنین در پاسخ به این سوال که چقدر زمان برای داشتن اورانیوم ۲۰ درصد لازم است گفت: در گذشته ماهی ۱۵ کیلو اورانیوم غنی شده تولید می‌شد که یکسال به طول می‌انجامید و با در نظر گرفتن ۲۰۰ کیلو اورانیوم در گذشته و ۱۰۰ کیلو در حال حاضر که تولید می‌شود، می‌توان گفت ما طی ۳، ۴ سال آینده اورانیوم یو اف ۶ به صورت اکسید برای رآکتور تهران خواهیم داشت.

صالحی تاکید کرد: تمامی این موارد و بحث‌ها صرفا برای ۶ ماه پیش روست و ما در این دوره ۶ ماه مذاکراتمان برای گام نهایی ادامه خواهد داشت.

در این تفاهم نامه در ابتدا مقصد تعیین شد و این مقصد چیزی جز بسته شدن پرونده جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود و ایران بتواند مانند هر کشور دیگری که عضو ان پی تی است، از تمامی حقوق خودش همانطور که در ان پی تی و اساسنامه آژانس است، برخوردار شود و در ‌‌نهایت پرونده ما عادی شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با اشاره به تائید مقصد تعریف شده از سوی طرف مقابل اظهار داشت: در ۶ ماه آینده ادامه مذاکرات را خواهیم داشت و دوره دیگری پس از ۶ ماه تعبیه خواهد شد که در این دوره تعهدات دوجانبه‌ای را خواهیم داشت که بررسی تحریم‌های شورای امنیت و برطرف شدن آن همچنین در مقابل اقداماتی که از سوی ما باید صورت بگیرد، از بحث‌های این ۶ ماهه دوم است و پس از آن به دوره اعتمادسازی و مقصد نهایی خواهیم رسید.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه سابق کشورمان با اشاره به اظهارنظر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ذخایر ۲۰ درصدی ایران پس از این دوره ۶ ماهه به صفر خواهد رسید، گفت: ذخایر ۲۰ درصدی ما به صورت گاز به صفر خواهد رسید، اما در حالت پودری در جای خود خواهد ماند.

لابی صهیونیستی در آمریکا از قدرت بسیار بالایی برخوردار است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به اظهارنظر برخی مقامات غربی مبنی بر اینکه تحریم‌ها ایران را به میز مذاکره کشانده و این توافقنامه موجب توقف برنامه هسته‌ای ایران شده است گفت: این اظهارنظر‌ها خوراکی برای افکار عمومی داخلی خود غرب است و باید توجه داشت لابی صهیونیستی در آمریکا از قدرت بسیار بالایی برخوردار است و آن‌ها به هیچ عنوان علاقمند به حل و فصل شدن پرونده هسته‌ای ایران نیتسند.

وی تصریح کرد: این موضوع که تحریم‌ها باعث به مذاکره نشستن ایران شده، کمال غلط است زیرا از قبل ایران با ۱+۵ مذاکره می‌کرد و می‌دانیم که در آن زمان تحریم‌ها وجود داشت اما به شدت الآن نبود.

صالحی افزود: چندی پیش ما میزبان مهمانان خارجی بودیم که برای آن‌ها جای تعجب داشت که چرا آثار تحریم‌ها آنچنان که باید مشهود نیست.

رئیس تصریح کرد: البته می‌دانیم تحریم‌ها تاثیرات خود را گذاشته که می‌توان به بالارفتن قیمت دلار اشاره کرد اما در مجموع کشوری که خواستار استقلال سیاسی است باید هزینه‌اش را نیز پرداخت کند و ما برای کشورمان که نمونه استقلال سیاسی در جهان است حداقل هزینه را پرداخت کردیم که همه این‌ها لطف الهی، انسجام ملی و ارشادات مقام معظم رهبری است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون اهل مذاکره بوده و در آینده نیز خواهد بود همچنین ایران ملت تمدن سازی است بنابراین نمی‌توان مدعی شد که ایران اهل مذاکره نیست بلکه غرب با طرح این موضوع خواستار تحمیل اراده خود بود.

علی اکبر صالحی در ادامه با اشاره به حماسه عظیمی که مردم ایران در انتخابات ۹۲ رقم زدند گفت: غرب پس از انتخابات به این واقعیت رسید که نمی‌تواند اراده خود را به ملت شریف ایران تحمیل کند.

عوض شدن رویکرد غرب پس از انتخابات از سر خیرخواهی نبود بلکه نمایش قدرتی است که ملت ایران در انتخابات نشان دادند

وزیر تصریح کرد: عوض شدن رویکرد غرب پس از انتخابات از سر خیرخواهی نبود بلکه نمایش قدرتی است که ملت ایران در انتخابات نشان دادند و در حال حاضر می‌بینیم جمهور یاسالمی ایران قدرتمند‌ترین کشور در خاورمیانه است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق آرمانی این نیست که ایران بر مبنای ان پی تی پیش می‌رفت گفت: در جواب به حرف‌ها و اظهارنظرات موجود مبنی بر اینکه آیا این توافق بی‌عیب است یا خیر باید گفت که طبیی است هرکس اظهارنظرات خودش را داشته باشد و برای اینکه مسئله به روشنی دریابیم باید به اینکه توافق آرمانی چه چیزی می‌تواند باشد توجه داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: از دید بنده توافق آرمانی این است که فتوای مقام معظم رهبری که یک حکم حکومتی است و دولت جمهوری اسلامی ایران متعهد به اجرای آن است مورد قبول طرف مقابل واقع شود و پرونده ما را بدین ترتیب عادی تلقی می‌کردند.

صالحی افزود: متاسفانه طرف مقابل به دلیل نداشتن حسن نیت این موارد را قبول نکرد بنابراین ایران وارد یک گفتگویی با در نظر گرفتن شرایط می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: تفاهم نامه فعلی تفاهم نامه خوبی است و باید با همین تفاهم نامه رو به جلو جرکت کنیم البته از این پس کارمان مشکل‌تر خواهد شد زیرا وارد جزیئات می‌شویم و به قول غربی‌ها شیطان در جزئیات است و ما باید مترصد این شیاطین باشیم.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14478

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x