تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

عده‌ای نمی‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود/ به حول و قوه الهی ساختمان تحریم ها فرو می‌ریزد

  • کد خبر : 14727
  • 26 دی 1392 - 16:48
عده‌ای نمی‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود/ به حول و قوه الهی ساختمان تحریم ها فرو می‌ریزد

رئیس جمهور در دیدار با مدیران و کارکنان منطقه نفتی دارخوین گفت: عده‌ای نمی‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود، آنان بخاطر منافع شخصی و گروهی، مخالف برداشته شدن تحریم‌ها و عادی شدن اوضاع هستند. در حالی که همه باید به فکر ملت باشیم و خودمان را برای مردم فدا کنیم.

به گزارش کمال مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، “حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی” پیش از ظهر امروز (پنج‌شنبه) در آخرین روز از سفر به خوزستان با حضور در جمع کارکنان صنعت نفت کشور و نیز مدیران و کارکنان تأسیسات نفتی دارخوین، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع آنان گفت: این دیدار به معنای ادای احترام رییس دستگاه اجرایی کشور به کارکنان زحمتکش و غیور صنعت نفت ایران است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه نفت همواره در دنیا حائز اهمیت فراوان بوده و هست افزود: نقش نفت از دهه‌ها قبل فراتر از یک مسأله اقتصادی بوده و به عنوان مولفه ای استراتژیک در روابط منطقه ای و جهانی تأثیرگذار بوده است.

دکتر روحانی اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود جنگ های خلیج فارس برای نفت رخ داده دور از واقعیت نیست و خیلی از جنگ‌ها بر مبنای نفت به وقوع پیوسته اند، چرا که این ماده سرمایه ای ارزشمند و اثرگذار و در واقع خون رگ های پیشرفت و صنعت کشورهاست و حتی اگر جایگزینی هم پیدا کند، چیزی از ارزش‌های نفت کاسته نخواهد شد.

رییس جمهوری تصریح کرد: گرچه حرکت‌های ضداستعماری در ایران پیش از مبارزات ملی شدن نفت آغاز شده بود اما نخستین حرکت ضداستثماری ملت ایران از مقطع مبارزات ملی شدن نفت آغاز شد و ایران همانگونه که در دمکراسی خواهی، قانونگرایی و استعمارستیزی در منطقه پیشتاز بوده است، در استثمار ستیزی هم پیشتاز بود.

دکتر روحانی ادامه داد: در مبارزات انقلاب اسلامی نیز ضربه نهایی را تلاشگران صنعت نفت به رژیم سابق وارد کردند و از زمانی که حضرت امام راحل هیأتی را مأمور ادامه صنعت نفت کردند و به دنیا اعلام کردند که شیر نفت در اختیار انقلابیون است، دنیا متوجه شد که باید در برابر انقلاب و ملت تسلیم شود.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد پایه اصلی قدرت کشورها و انرژی، محور قدرت اقتصادی است، افزود: میزان و توان تولید نفت کشورها یکی از مولفه‌های قدرت ملی آنها و مبین توانمندی‌های علمی، فنی و مدیریتی کشورهاست.
دکتر روحانی اضافه کرد: اگر بخواهیم با دنیا بر سر منافع خود مذاکره کنیم، سخن گفتن در این عرصه بدون قدرت ملی فقط شعار دادن است و وقتی کسی زیاد در این عرصه حرف بزند و شعار بدهد معلوم می‌شود قدرت کافی ندارد، چرا که اگر کشوری توانمند شود دنیا به قدرت او پی می برد و نیازی به داد زدن و فریاد کشیدن و شعار دادن نیست.

رییس جمهوری صادرات را مولفه دیگر قدرت اقتصادی و قدرت ملی کشورهای صاحب انرژی پس از تولید نفت عنوان کرد و گفت: اگر امروز ایران می‌توانست بخش بزرگی از گاز مورد نیاز اروپا را تأمین کند، آیا اروپایی‌ها باز هم می‌توانستند به راحتی ایران را تحریم کنند.

دکتر روحانی تأکید کرد: همه باید بر روی اصول و منافع ملی کشور بایستیم؛ حتی اگر نفت و گاز هم نداشتیم باید بر روی اصول خود بایستیم اما بهتر است این ایستادگی با تکیه بر توانمندی‌های ما صورت بگیرد.

رییس جمهوری در ادامه اظهار کرد: در جریان انتخاب وزیر نفت و بررسی رای اعتماد او در مجلس دیدیم که در دنیا چه خبر است و اگر چه پیش از آن هم می‌دانستیم چه خبر است اما در جریان این تحولات وقایع را بهتر درک کردیم و از سوی دیگر در مذاکره با قدرت‌ها دریافتیم که چه مسائلی وجود دارد.

عده‌ای نمی‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود

دکتر روحانی اضافه کرد: عده ای نمی‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود، آنان بخاطر منافع شخصی و گروهی، مخالف برداشته شدن تحریم‌ها و عادی شدن اوضاع هستند. در حالی که همه باید به فکر ملت باشیم و خودمان را برای مردم فدا کنیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: ان شاء الله و به حول و قوه الهی راهی را که در ۲۴ خرداد با هم شروع کرده ایم، دست در دست یکدیگر ادامه می‌دهیم. مردم من را به خادمی خود برگزیده اند و به هر قیمتی به تمام عهد خود با آنان وفادار خواهم ماند، اما دولت و رییس جمهوری به تنهایی قادر به ادامه این راه نیستند، بلکه مردم باید در صحنه حاضر بوده و با وحدت و انسجام و مشارکت خود در همه عرصه‌ها دولت را تا پایان راه یاری و پشتیبانی کنند.

دکتر روحانی گفت: از همه حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی که قدم به قدم دولت را در راه دشوار پیش رو پشتیبانی کرده اند سپاسگزاری می کنم. تردید ندارم با وجود همه مشکلات در پیمودن این راه موفق و پیروز خواهیم بود.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به کارکنان و مدیران صنعت نفت کشور گفت: باید نخستین کار شما این باشد که نفت را تا آنجا که ممکن است ارزانتر تولید کنید، چرا که هزینه‌های تولید نفت از جیب مردم پرداخت می‌شود و در این راه از هیچ تهمتی نهراسید که بنده خود همه مسئولیت را به عهده می‌گیرم. اگر شرکتی یک ریال ارزانتر کار را انجام داد، اولویت با اوست و ما در این مسیر از فشار این و آن نمی‌ترسیم.

دکتر روحانی افزود: باید هر چه سریع تر تولید در حوزه‌های مشترک افزایش یافته و این نخستین اولویت دولت در بخش نفت و گاز است. همین جا به وزیر نفت اعلام می‌کنم که دولت و رییس جمهوری در این مسیر با تمام توان از اقدامات وزارت نفت حمایت می‌کند.

دولت با هیچ کشور، شرکت یا فردی در داخل یا خارج از کشور قوم و خویش نبوده و عقد اخوت نبسته است

دکتر روحانی اظهار کرد: باید بهترین، توانمندترین و صاحب مدرن ترین فناوری‌ها و پایین ترین قیمت‌ها را در صنعت نفت به خدمت بگیرید. دولت در این زمینه با هیچ کشور، شرکت یا فردی در داخل یا خارج از کشور قوم و خویش نبوده و عقد اخوت نبسته است و هرکس بهتر، ارزانتر و با کیفیت تر برای سرمایه ملی کار کند، دستمان را به سویش دراز می‌کنیم.

دکتر روحانی با تأکید دوباره بر اینکه دولت در این مسیر از تهمت و هیاهو نمی‌هراسد تصریح کرد: کار بزرگی را در این عرصه شروع کرده ایم و کاملاً آگاهم که قدم گذاشتن در این میدان ما را آماج چه تیرهایی قرار می‌دهد اما به همه شما مدیران و کارکنان صنعت نفت تأکید می‌کنم که از هیچ چیز نترسید و به خدا اتکا کنیدکه هر کس به خدا توکل کند، خدا او را یاری خواهد کرد و ملت ایران هم پشتیبان و همراه اوست.

رییس جمهوری افزود: وظیفه دولت است که هر اقدام و برنامه وزارت نفت را سریعاً مورد حمایت قرار دهد و تلاش می‌کنیم با وجود همه محدودیت‌ها، منابع مورد نیاز این صنعت را به سرعت تأمین کنیم.

دکتر روحانی گفت: فضای سیاسی و بین المللی نیز به حول و قوه الهی در حال بهبود است و با اجرای اولین مرحله از توافق ژنو در روزهای آینده، فضای جدیدی ایجاد خواهد شد که با استفاده از آن طناب‌هایی که به ناروا و به اسم تحریم به دست و پای اقتصاد کشور بسته شده بود، یکی یکی پاره شوند.

رییس جمهوری ادامه داد: البته از تحریم هراسی نداریم اما روشن است با این طناب‌هایی که به دست و پای اقتصاد کشور بسته شده، نمی‌شود کار کرد و اراده دولت یازدهم بر این قرار گرفت که در آغاز راه، طنابها یک به یک بریده شود.

به حول و قوه الهی ساختمان تحریم ها فرو می ریزد

دکتر روحانی گفت: تحریم کنندگان هم خیلی شعار می‌دهند که ساختمان تحریم باقی خواهد ماند و هنوز هم باقی است، اما دولت یکی دو پایه آن را سست کرده و به حول و قوه الهی این ساختمان فرو می ریزد و مردم آثار آن را مشاهده خواهند کرد.

رییس جمهوری با بیان اینکه این توطئه پیچیده که سال‌ها برای شکل گیری آن وقت صرف شده یک روزه برطرف نمی‌شود، تصریح کرد: برداشتن تحریم‌ها کار بسیار سختی است که باید قدم به قدم انجام شود.

دکتر روحانی گفت: انتقاد به تلاش‌های دولت در این زمینه ایرادی ندارد و بعضی از آنها اتفاقاً قشنگ هم هستند، اما برخی ایرادات از ناحیه کسانی است که به خلقت خدا نیز ایراد می‌گیرند.

رییس جمهوری افزود: در مذاکرات جمهوری اسلامی با کشورهای ۱+۵ که کشورهایی کوچک و ضعیف نیستند، دولت از ابتدا گفت که دنبال توافق برد برد است و البته حداکثر هنرمندی و ظرافت را به کار برد گرفت.

خطوط قرمز ما در مذاکرات، امنیت و منافع ملی کشور است که دقیقاً مراعات شده و خواهد شد

دکتر روحانی گفت: آن مقدار که بنده از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در طول بیش از ۲۰ سال گذشته و در جریان ممارست پیگیر و از نزدیک مطلعم این است که همواره افرادی که برای مسئولیت دیپلماسی انتخاب شده اند، قوی ترین‌ها، توانمندترین‌ها و افرادی صاحبنظر بوده اند. البته طرف مقابل ما نیز قوی است و یک میدان مسابقه جدی وجود دارد. آنچه برای ما مهم بوده و هست، خطوط قرمز امنیت و منافع ملی کشور است که دقیقاً مراعات شده و خواهد شد.

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بیش از صد سال از آغاز استخراج نفت در ایران می‌گذرد و امروز افراد توانمند و کارشناسان زیادی در حوزه نفت داریم که در برابر آنان تواضع می‌کنم، گفت: مشکلاتی در بخش هایی از صنعت نفت کشور وجود دارد که باید حل و فصل شود و نمی‌توانیم برای رفع آنها صبر کنیم؛ از همین رو مهم نیست که این مشکلات با اتکا به توان داخلی یا با کمک از خارج حل شود.

دکتر روحانی کاهش خام فروشی نفت را مورد تأکید مقام معظم رهبری و همچنین مورد توجه جدی دولت یازدهم دانست و گفت: باید کاهش خام فروشی نفت گام به گام و تدریجی انجام شود.

نفت و گازی که در خوزستان وجود دارد متعلق به همه ملت است

رییس جمهوری اظهار کرد: نفت و گازی که در خوزستان وجود دارد متعلق به همه ملت است. اما تولید آن در این منطقه تبعاتی را برای مردم بومی به دنبال دارد که باید حل و فصل شود و مردم منطقه هم مثل مردم سایر نقاط کشور از توسعه صنعت نفت و افزایش تولید آن خوشحال شوند که یک راه آن اختصاص درصدی از درآمدهای نفت به مردم این منطقه است که ما این موضوع را در دولت بحث و بررسی می‌کنیم و اگر مورد قبول دولت قرار گرفت، آن را در لایحه‌ای تقدیم مجلس می‌کنیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: عادت و روش من این نیست که فوری و یکباره قولی بدهم بلکه حتماً پیش از هر قول و وعده ای آن را ارزیابی می کنم و مورد مشورت کارشناسی قرار می‌دهم؛ این عیب و نقص من است که در هیچ رشته ای متخصص نیستم، برعکس بعضی‌ها که خداوند به آنها لطف کرده و در همه رشته‌ها متخصص شده اند. از همین رو تا مشورت تخصصی و نظر کارشناسی درباره موضوعی نگیرم قادر به تصمیم گیری درباره آن نبوده و البته شرعاً خود را مجاز به تصمیم گیری نمی‌دانم.

رییس جمهوری افزود: در صنعت نفت و همه صنایع دیگر باید بین افرادی که قرار است استخدام و به کارگیری شوند، در صورت وضعیت برابر، حق با نیروهای بومی باشد.

خوزستان حق بزرگی بر گردن همه ایران دارد

دکتر روحانی در پایان با بیان اینکه خوزستان حق بزرگی بر گردن همه ایران دارد و هر چه به این دیار و مردم آن خدمت شود باز هم کم است، گفت: امیدوارم هر آنچه به خیر و صلاح مردم ایران است از سوی دولت انجام شود.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14727

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x