تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

تفاوت‌های سفر استانی دکتر “روحانی” با “احمدی‌نژاد”

  • کد خبر : 14605
  • 26 دی 1392 - 9:33
تفاوت‌های سفر استانی دکتر “روحانی” با “احمدی‌نژاد”

نخستین سفر استانی هفتمین ریاست جمهوری ایران اسلامی از دو روز گذشته کلید خورد اما این سفرها، تفاوت‌هایی قابل توجه با سفرهای استانی دولت محمود احمدی‌نژاد داشته است.

به گزارش کمال مهر ؛ ۲۴ دی‌ ماه بود که نخستین سفر استانی هفتمین ریاست جمهوری ایران اسلامی با هیئت همراه وی به استان خوزستان رقم خورد اما اینبار با تفاوت‌هایی جالب توجه‌! تفاوت‌هایی که از نوع وعده‌ها آغاز و به افتتاح پروژه‌ها ختم می‌شود.

سکان‌دار دولت‌های نهم و دهم در سفر خویش به جنوبی‌ترین استان کشورمان ۴ وعده به مردم این استان به جهت بهبود وضعیت معیشت آنان داد تا شاید مرحمی باشد بر مشکلات ساکنان این دیار گرمسیر.

* آیا وعده‌های احمدی‌نژاد در خوزستان عملی شد؟

این چهار وعده محمود احمدی‌نژاد از لغو مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ممنوعیت سرمایه‌گزاری در غرب و جنوب غربی استان خوزستان آغاز و با عبور از تاسیس دانشگاه صنعتی ۱۶ دی در جوار مزار شهدای هویزه استان خوزستان و احداث شرکت بزرگ صنعتی نیشکر و واگذاری سهام آن به این استان به تصمیم دولت برای اختصاص۲درصد از درآمد نفت به استان های محروم به ویژه خوزستان ختم می‌شود.

وی در خصوص سیاست خارجی کشورمان در آن زمان نیز خطاب به سران کشورهای اسلامی در جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه اظهار داشت : ملت ایران از تمام کشورهای همسایه و دوست می‌خواهد تا دست برادری ملت ایران را بفشارند و اجازه ندهند دشمنان مشترک جهان اسلام منطقه را با حیله‌های خود به آشوب بکشند.

سکان‌دار دولت‌های نهم و دهم در ادامه افزایش همه جانبه قدرت ایران در منطقه و جهان را به نفع ممالک اسلامی خواند و افزود‌:‌ملت ایران خواهان صلح و ثبات منطقه در راستا عدالت است از این رو افزایش قدرت ایران به نفع ثبات هرچه بیشتر منطقه است.

اما اکنون پس از گذشت چندین ماه از آن روز باید دید وعده‌های نامبرده شده سکان‌دار پاستور در هشت سال گذشته تا چه حد جامه عمل یافته است لذا در همین خصوص بد نیست اشاره‌ای کوتاه داشته باشیم به گفته‌های “حمید ‌کهرام‌” نماینده اصلاح طلب مردم اهواز در دوره ششم مجلس شورای اسلامی که لب به انتقاد از عدم عملی شدن وعده‌های احمدی نژاد در خوزستان گشوده بود.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی حدود یک ماه پس از پیروزی دکتر حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه شهید چمران شهر اهواز با اشاره به وعده‌های احمدی نژاد در جمع مردم خوزستان اظهار داشت: احمدی‌نژاد در ۸سال اخیر و به ویژه در خوزستان قول‌های بسیاری داد‌،‌ قول‌هایی که هرگز جامه عمل به خود ندیدند.

* آیا وعده‌های دکتر روحانی در خوزستان عملیاتی خواهد شد؟

گذشته از این صحبت‌ها‌،‌ دکتر حسن روحانی هفتمین ریاست جمهوری ایران اسلامی در نخستین سفر استانی خود که برخی‌ها از جمله محمد شریعتداری معاون اجرایی ریاست جمهوری آنرا دومین سفر استانی تلقی کرده‌اند تنها به پرداختن به موضوعات آب شرب اهواز و قول وصل شدن آب بهداشتی شهر اهواز در هفته اینده به همراه توسعه کشاورزی در این استان ظرف۳سال آینده‌،‌ احیای کارون،‌ جمع آوری پسماندهای زباله از شهر اهواز، راه اندازی خط مترو اهواز و تکمیل پروژه بزرگراه بندر امام – تهران اکتفا کرد.

رئیس قوه مجریه کشورمان در جمع مردم اهواز و در پاسخ به انتقادات پیرامون توافق ژنو اظهار کرد : می‌دانید توافق ژنو یعنی چه؟توافق ژنو به معنای تسلیم ابر قدرت‌های جهان در برابر ملت شریف ایران است.

وی با تاکید بر منافع ملت ایران افزود: ما به عنوان سربازان شما ملت غیور از حقوق ملت ایران به طور کامل و همه‌جانبه دفاع خواهیم کرد.

ما و تمام مردم اهواز و خوزستان قلبا امیدورایم وعده وصل شدن آب بهداشتی شهر اهواز در هفته پیش رو جامه عمل به خود ببیند و این آرزوی دیرینه مردمان این دیار گرمسیری هرچه سریعتر رنگ و بوی عمل به خود گیرد.

اما اینکه سایر گفته‌های ریاست جمهوری کشورمان تا چه حد جامه عمل به خود خواهد دید،‌ بسیار زود است و تنها گذر زمان است که می‌تواند در خصوص دکتر روحانی و قول‌های دولت راستگویان به مردم قضاوت کند.

خارج از این صحبت‌ها‌،‌ دیگر موضوع قابل توجه بحث نامه‌های مردمی به ریاست جمهوری است که در زمان محمود احمدی نژاد به اوج خویش رسید و همگان به خاطر دارند که وی از دریافت نامه از مردم و رسیدگی به آنان رغبت خاصی نشان می‌داد ولی از زمان آغاز دولت تدبیر و امید مطابق خبرهای واصله میل زیادی به آن نشان داده نشد به طوری که معاونت اجرایی ریاست جمهوری اینکار را در شان ملت ندانست.

محمد شریعتمداری در اظهاراتی در این خصوص اظهار کرد:‌ این نامه‌ها به طور قطع و یقین خوانده خواهد شد و مورد بررسی قرار خواهند گرفت اما در تلاشیم فرهنگ مناسب‌تری را در این زمینه اتخاذ کنیم.

وی با دفاع از ابتکار احمدی‌نژاد در راه اندازی سامانه ارتباط مردم با دولت یادآور شد‌:‌ تلاش دولت بر این است که مطالبات و درخواست‌های مردمی از طریق سامانه ارتباط مردم با دولت که بهتر است انجام شود.

معاونت اجرایی ریاست جمهوری افزود: هدف از احداث سامانه ۱۱‌ بدون شک، حفظ شان و کرامت مردم شریف و ولایمتدار ایران اسلامی است.

این اظهارات “شریعتمداری” را از دو سو می‌توان مرود بررسی قرار داد.

نخست آنکه امیدواری ساکنان روستاهای دور افتاده کشورمان به ویژه در شهرهای مرزی نظیر خوزستان با دادن یک نامه به دست بالاترین مقام اجرایی کشورمان برای حل مشکلاتشان چندین برابر خواهد شد.

اما از سوی دیگر اینکه این منظره در صحنه های بین المللی چه تفکراتی را ایجاد خواد کرد مبحثی است جداگانه و قابل بحث که کارشناسان مربوطه باید در مکان و زمان خاص خود به آن بپردازند.

با عبور از تمام این بیانات‌، به طور قطع و یقین این سفر دکتر روحانی به منطقه محروم خوزستان امیدها را بار دیگر در این استان نمایان کرد البته در شرایطی که وعده‌ها همچون ادوار گذشته تنها وعده نمانند و هرچه سریعتر جامه پاک عمل را به خویشتن بیابند!

باشگاه خبرنگاران‌

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14605

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x