تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

قبر یارانه‌ای بخرید!

  • کد خبر : 14541
  • 26 دی 1392 - 8:18
قبر یارانه‌ای بخرید!

بهشت زهرا(س) خانه آخر بسیاری از تهرانی هاست و طبق آمار سالانه حدود ۱۵۰ هزار نفر در این آرامستان دفن می شوند. از کسانی که قبر رایگان می گیرند تا کسانی که چندین میلیون تومان خرج خانه آخرت می کنند. البته رقم های ضد و نقیضی از قیمت قبر در بهشت زهرا(س) اعلام می شود و برخلاف قیمت های رسمی که مدیریت این آرامستان اعلام می کند، بعضی ها از رقم های نجومی می گویند.

به گزارشگروه وبگردی کمال مهر،  تیرماه امسال شورای شهر تهران تصویب کرد که هر قبر در تمامی قطعات فاز سوم آرامستان بهشت زهرا(س) تا سقف ۷۰ درصد ظرفیت آن فاز رایگان است و در صورتی که وابستگان متوفی تمایل به در اختیار گرفتن قطعه بالای این قبر را داشته باشند به ازای هر قطعه باید ۳۵۰ هزار تومان بپردازند.

البته واگذاری هر قبر در این فاز پس از پرشدن ۷۰ درصد ظرفیت تغییر می‌کند. بر این اساس در ظرفیت ۷۰ تا ۸۰ درصد، قیمت هر قبر ۷۰۰ هزار تومان، در ظرفیت پذیرش ۸۰ تا ۹۰ درصد یک میلیون تومان و در ظرفیت ۹۰ تا ۱۰۰ درصد معادل ۵/۱ میلیون تومان را باید پرداخت کنند.
بر اساس تصمیم‌گیری اعضای شورای‌شهر قیمت قبور در فاز دوم آرامستان بهشت زهرا(س) تعیین شد. بر این اساس قیمت قبور تا سقف۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت این قطعات۲ میلیون تومان و سقف ۸۰ تا ۹۰ درصد ۳ میلیون تومان خواهد بود. علاوه بر این قیمت قبور در قطعات فاز دوم با ظرفیت ۹۰ تا ۱۰۰ درصد معادل ۴ میلیون تومان تعیین شد.

و حالا  اکبر توکلی، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در گفت و گو با سایت شفا آنلاین اعلام کرده که حدود ۷۰ درصد شهروندان تهرانی از قبرهای رایگان استفاده می کنند.

طبق آنچه که توکلی اعلام کرده، قبور ۳ طبقه در اختیار شهروندان قرار می گیرد که یک طبقه آن رایگان است و ۲طبقه دیگر با قیمت یارانه ای هر طبقه ۳۵۰هزار تومان واگذارمی شود.تسهیلات ویژه هم در نظر گرفته شده و اگر کسی توان پرداخت تمام هزینه ۷۰۰ هزار تومان را به طور یکجا نداشته باشند، می تواند بخشی از آن را به صورت ۱۰ قسط ۳۵هزار تومانی پرداخت کرده و قبر را بخرد. البته هزینه دفن در بهشت زهرا(س) محدود به خرید قبر نمی شود و حمل و نقل،شست و شو، کفن و دفن، اکو و مداح ، ۱۹۸ هزار تومان هزینه دارد که اگر واحد مددکاری این سازمان تشخیص دهد خانواده ای توان پرداخت هزینه های کفن ودفن را ندارد ، این مبلغ از آنها گرفته نمی شود.

قبر ۸۰ میلیونی

همه کسانی دنبال خرید قبر در بهشت زهرا(س) هستند، قبر رایگان نمی گیرند. به گفته مدیر این آرامستان، ۱۰درصد از مردم خواستار دفن در قطعات غیر جاری هستند که این سازمان از آنها حداکثر ۱۰میلیون تومان دریافت می کند.البته در قیمت مصوب شورای شهر مشخص شده بود که هزینه دفن در قطعات قدیمی ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است.

اما مردم از قیمت های متفاوت و فراتر از این می گویند. قیمت هایی که رسمی نیست اما گفته می شود که قیمت قبر براساس تعداد طبقات، نزدیکی به مترو و نبش خیابان ، از ۶،۵  میلیون تا ۷۰ میلیون متغیر است.براساس گزارشی که مدتی پیش شبکه ایران تهیه کرد، قبوری که در قطعات قدیمی ۷۰، ۷۳ ،۷۶ که نزدیک مترو هستند، از ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند.

کار فروش قبر به آگهی در اینترنت هم رسیده است. در یکی از همین آگهی ها، یک قبر سند دار در قطعه ۱۰۱ بهشت زهرا، ۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.در آگهی دیگری، قبر دو طبقه ای در قطعه ۱۰۳ هم ۴۰ میلیون تومان قیمت گذاشته شده است. ۲۰ میلیون تومان رقمی است که برای قبری دو طبقه در قطعه ۷۸ بهشت زهرا(س) در نظر گرفته شده است.

کسانی که قبرهای قطعات قدیمی تر را با این قیمت ها می فروشند مدعی هستند که بهشت زهرا این قبرها را به قیمت ۶ تا ۷ میلیون از آنها می خرد و با چند برابر افزایش به متقاضیان می فروشد و آنها ترجیح می دهند خودشان فروشنده اصلی باشند.

به نظر می رسد رقم ۱۰ میلیون تومانی که شورای شهر مصوب کرده و مدیرعامل بهشت زهرا(س) می گوید، تنها روی کاغذ است و بازار خرید و فروش قبر از رقم های دیگری حکایت دارد و بسیار هم پر رونق است. اتفاقی که نشان می دهد اختلاف طبقاتی هنگام مردن هم پابرجاست!

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14541

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x