تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

ظریف: در صورت دعوت به کنفرانس ژنو ۲ به آن پاسخ مثبت خواهیم داد /لاوروف: اجرای توافق هسته‌ای ایران باید براساس طرح در چند روز آینده آغاز شود

  • کد خبر : 14802
  • 26 دی 1392 - 23:26
ظریف: در صورت دعوت به کنفرانس ژنو ۲ به آن پاسخ مثبت خواهیم داد /لاوروف: اجرای توافق هسته‌ای ایران باید براساس طرح در چند روز آینده آغاز شود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از نقش مثبت مسکو درجلوگیری از بروز جنگ جدید در منطقه به ویژه در سوریه قدردانی و تاکید کرد: نقش روسیه در نشست ژنو۲ نیز اساسی است و در این سفر درباره این موضوع مذاکره خواهیم کرد.

به گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهر به نقل از العالم؛ “محمدجوادظریف” روز پنجشنبه در مسکو در آغاز نشست با سرگئی لاوروف همتای روسی خود با اشاره به اینکه نقش محوری روسیه دریافتن راه حل پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران مهم است، تصریح کرد: از نقش آفرینی روسیه دراین زمینه استقبال می‌کنیم و امیدواریم  این نقش هرچه بیشتر تقویت شود.
 
وی با اشاره به اینکه دو کشور چالش های مشترکی نیز دارند، گفت: منطقه ما و جهان را چالش هایی تهدید می‌کند که از جمله آن گسترش افراط گرایی است .
 
وزیر امورخارجه کشورمان خاطرنشان کرد: افراط گرایی به اشکال مختلف از جمله در بحران سوریه قابل مشاهده است و با روسیه نیز به خاطر وقایع تروریستی اخیر در این کشور ابراز همدردی می‌کنیم.
 
ظریف با بیان اینکه توافق روسای جمهور دوکشور در بیشکک مبنای خوبی برای توسعه روابط ایران و روسیه محسوب می شود، گفت: دولت های جمهوری اسلامی ایران و روسیه درجهت توسعه این روابط گامهای جدی برخواهند داشت.
 
وزیر خارجه افزود: فرصتهایی زیادی برای گسترش روابط وجود دارد که دراین میان همکاری در حوزه دریای خزر به عنوان منبع مشترک دوکشور اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم تدوین رژیم حقوقی دریای خزر با جدیت به پیش برود.
 
دکتر ظریف تاکید کرد: همکاری های همه جانبه سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی میان ایران و روسیه بسیارمهم است وبرای پیشبرد آن، برنامه های متنوعی در دستور کار قرار دارد.
 
وی ادامه داد: ازآغازبکار دولت جدید درایران، روابط تهران و مسکو به سرعت درحال گسترش بوده و این روند ادامه خواهد داشت.
 
ظریف گفت: جمهوری اسلامی ایران و روسیه روابط طولانی و خوبی درمنطقه دارند که این روابط برپایه ملاحظات راهبردی و تاریخ غنی استوار است .
 
محمد جواد ظریف در کنفرانس خبری در مسکو، گفت معتقدیم که نقش روسیه در حل و فصل مساله هسته ای ایران و حل بحران در سوریه بسیار مهم است و از نقش روسیه در حل و فصل بحران سوریه تمجید می‌کنم.
وی افزود امکان حل و فصل مساله هسته ای با وجود نشانه های بی اعتمادی میان طرف ها، وجود دارد و ما برای انجام دادن اقدامات مربوط به توافق ژنو درباره برنامه هسته ای ایران آمادگی داریم.
ظریف گفت ما امیدواریم کنفرانس ژنو دو به نتیجه مثبت برسد. البته معتقدیم که نتیجه مثبت، شروع گفتگو بین طرفهای سوری است. من یقین دارم که بحران سوریه از سوی خود ملت سوریه حل می شود.
وی اظهار داشت اگر به حضور در کنفرانس ژنو دو دعوت شویم به آن پاسخ مثبت خواهیم داد. معتقدیم بحران سوریه صرفا به شیوه سیاسی حل و فصل خواهد شد.
 
سرگئی لاوروف ، وزیرخارجه روسیه نیز درابتدای این دیدار گفت: دراین ملاقات مسائل مهم منطقه ای و راههای مسالمت آمیز برای بحران های موجود درخاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و به ویژه سوریه با آقای ظریف تبادل نظر خواهد شد.
 
لاوروف با استقبال از سفر وزیرخارجه ایران به مسکو افزود: دراین سفر روابط دوجانبه بررسی و درخصوص گسترش همکاری های تجاری ، مسائل بشردوستانه و آماده کردن اسناد رژیم حقوقی دریای خزر صحبت می کنیم.
 
وی گفت: علاقه مندیم ارزیابی ایران را درخصوص توافق هسته ای ایران و ۱+۵ بشنویم و امیدواریم مسائل درباره برنامه هسته ای ایران به طور کامل حل و فصل شود.
 
دوطرف در پایان این دیدار در نشست مشترک خبری شرکت خواهند کرد. شرکت در نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران – روسیه و سوریه همچنین دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و نشست با نخبگان سیاسی – اجتماعی روس ازدیگر برنامه‌های دکتر ظریف دراین سفر کاری است. 
 
وزیر امور خارجه روسیه گفت ادامه همکاری سازنده همه کشورها و طرفهای مربوطه در پرونده هسته ای ایران و پایبندی به معیارهای قانون بین المللی و خودداری از هرگونه اقداماتی که می تواند بر روند مذاکرات تاثیر منفی بگذارد، مهم است. 
 
سرگئی لاوروف گفت در مذاکرات خود بر تمایل به گسترش همکاری دوجانبه با تمرکز بر زمینه های اقتصادی تاکید کردیم و همچنین مسائل مربوط به گسترش همکاری به نفع امنیت منطقه‌ای و امنیت بین المللی را بررسی کردیم و معتقدیم تماس های منظم مقامات دو کشور برای این همکاری و تحکیم روابط روسیه و ایران خوب و مطلوب است. ما به اجرای کامل توافق های مربوط به حل و فصل پرونده هسته ای ایران اهمیت می دهیم و اجرای توافق ژنو باید براساس طرح در چند روز آینده آغاز شود و این شرایط مناسبی برای تدوین توافق های جدیدی ایجاد خواهد کرد که می توانیم از طریق آنها شاهد حل و فصل کامل و نهایی این مساله باشیم. معتقدیم امروز ادامه همکاری سازنده همه کشورها و طرفهای مربوطه در این روند به منظور حفظ همکاری که در ژنو ثابت کردیم و پایبندی به معیارهای قانون بین المللی و خودداری از هرگونه اقدامات خارج از این قانون که می تواند بر روند مذاکرات تاثیر منفی بگذارد، مهم است. 
 
وی افزود درباره اوضاع سوریه در انتظار آغاز کنفرانس ژنو دو در بیست و دوم ژانویه تبادل نظر کردیم و در روزهای گذشته (در دیدار) با آقای جان کری و اخضر ابراهیمی بر موضع روسیه در حمایت از دعوت از ایران به عنوان کشور موثر و کشوری که به حل و فصل بحران سوریه به شیوه های مسالمت آمیز اهمیت می دهد، تاکید کردیم و در هر حال معتقدیم که طرف ایرانی باید باشد و حتما بخشی از حل و فصل کامل بحران سوریه خواهد بود. 
 
وزیر امور خارجه روسیه حضور ایران را در کنفرانس ژنو دو درباره بحران سوریه ضروری دانست.
سرگئی لاوروف در ادامه کنفرانس خبری مشترک در پاسخ به سوالی درباره موضع روسیه در قبال حضور داشتن یا نداشتن ایران در کنفرانس ژنو دو درخصوص بحران سوریه ، گفت : ما امروز با جواد ظریف مذاکره می کنیم و فردا مذاکراتی با ولید المعلم انجام می دهیم و این به معنای وجود طرح سه جانبه نیست. ما همگی بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و حفظ حقوق همه اقلیت ها و طوایف دینی در سوریه اصرار داریم و اینکه سوریه در صلح و امنیت با کشورهای همسایه زندگی کند. ما مانند ملت سوریه و ایران به ریشه کن کردن کانون های تروریسم در سوریه اهمیت می دهیم و این موضع مشترک ما است. اینها مواضع نادر نیست بلکه مواضعی است که در قطعنامه های سازمان ملل متحد بر آنها تاکید شده است و اگر لزوم مبارزه با تروریسم را مورد توجه قرار دهیم، این از اولویت های ما به شمار می رود.
لاوروف به نشست سال گذشته گروه هشت اشاره کرد و افزود: سران کشورهای گروه هشت از دولت سوریه و مخالفان سوری خواستند تروریسم را در خاک سوریه ریشه کن کنند به همین علت هیچ انگیزه و دلیلی وجود ندارد که برنامه سری داشته باشیم. این ها مواضع مشترک ما است.
وی گفت : در رابطه با مشارکت ایران در کنفرانس ژنو دو ما اصرار داریم و بلکه معتقدیم که حضور ایران در این کنفرانس ضروری است. بیست و دوم ژانویه تاریخ افتتاح این کنفرانس با حضور شمار زیادی از کشورها در سطح وزیران امور خارجه است و گروههای سوری در آن شرکت خواهند کرد و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد آن را افتتاح خواهد کرد. در این کنفرانس همه طرفهای درگیر در بحران سوریه مواضع خود را مطرح خواهند کرد. همه طرفهای خارجی باید دو طرف درگیر در سوریه را ترغیب کنند که به دنبال راه حل هایی برای بحران این کشور باشند.
لاوروف گفت در دستور کار ما مسائل منطقه ای دیگر از جمله اوضاع افغانستان و اوضاع کلی خاورمیانه و مساله فلسطین و تبادل نظر درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای از جمله منافع مشترک ما در تقویت همکاری در دریای خزر که مفید است قرار دارد و ما از نتایج مذاکرات راضی هستیم و من از همتای خود تشکر می کنم. 
 
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14802

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x