تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

مشکلات دانشگاهیان و فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی در ورزش ایران و راه حل آن ؟

  • کد خبر : 14093
  • 25 دی 1392 - 8:51
مشکلات دانشگاهیان و فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی در ورزش ایران و راه حل آن ؟

عدم توجه به پژوهش های علمی اساتید و دانشجویان نخبه در حوزه تربیت بدنی ، رساله های کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان را به محملی برای نشستن گرد و غبار کتابخانه ها تبدیل کرده است .

گروه ورزشی کمال مهر ؛اگر به تاریخچه ورزش در کشورمان بنگریم ، متوجه خواهیم شد که نگاه علمی و بنیادی از ابتدا بر فضای ورزش کشور حاکم نبوده است .
این نگاه غیر اصولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دستخوش تحول چندانی نگردید . همه پیشکسوتان ورزش ، از بدو تاسیس سازمان ملی ورزش ، با وجود تغییر نام های فراوان ، خاطره ای از تحول در سیستم مدیریتی این سازمان ندارند. جامعه دانشگاهی در رشته تربیت بدنی محکوم به نداشتن تجربه است و از عرصه های مدیریتی در بخش ورزش کشور جا مانده است .
 نگاه صرفا تجربه گرایانه به بخش های گوناگون ورزش کشور ، از سطوح مربیگری تا سطوح مدیریتی ، دستاوردی جز محصور شدن جامعه دانشگاهی ورزش کشور در قالب دانشجویان و اعضای هیات علمی نداشته است . این در حالی است که رشته های مهندسی گوی سبقت را در مدیریت ورزش کشور ربوده اند و این چیزی نیست جز یک نگاه صرفا سیاسی در مدیریت ورزش کشور ، که بارها و بارها طعم تلخ ناکامی در عرصه های قهرمانی و پایه را به ما چشانده است .
 نکته جالب توجه اینکه بدون درس گرفتن از این ناکامی ها ، بارها این سناریوی تلخ به مرحله اجرا رسیده است و با هر بار ناکامی ، نسلی از ورزشکاران کشور که با تلاش به مرز شکوفایی رسیده اند از عرصه قهرمانی حذف می شوند و این تراژدی در ورزش کشور کماکان ادامه دارد .
 عدم توجه به پژوهش های علمی اساتید و دانشجویان نخبه در حوزه تربیت بدنی ، رساله های کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان را به محملی برای نشستن گرد و غبار کتابخانه ها تبدیل کرده است .
 با تمامی این معضلات و ناکامی ها ، باز هم چشم امیدمان به آینده روشن است . برای تغییر هیچ گاه دیر نیست و این اولین اصل توسعه جوامع است. توسعه ای مبتنی بر دانش ، تجربه و پژوهش . در این راستا به عنوان عضو کوچکی از جامعه دانشجویان تربیت بدنی کشور راهکارهایی را برای خروج از وضع موجود ، به صورت اجمالی ارائه می نمایم. امید است نگاه تفصیلی در این زمینه راهگشای مشکلات موجود باشد.
۱-شکل گیری بنیادی برای معرفی دانشجویان به بخش ورزش کشور و الزام سازمان برای جذب فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی ، برحسب تخصص در بخش های گوناگون ورزش کشور . درست مانند ارتباط بسیار خوب صنعت و دانشگاه که یک ارتباط دو سویه و بسیار مثبت را بوجود آورده است.
۲-الزام روسای سازمان به استفاده از شوراهای تخصصی متشکل از اساتید برجسته دانشگاه ، به عنوان شوراهای مشورتی در زمینه تصمیمات کلان ورزش کشور.
۳-تشکیل اتاق های فکر فعال ، متشکل از دانشجویان تحصیلات تکمیلی ، اعضای هیات علمی و پیشکسوتان دارای تجربه در زمینه های تخصصی گوناگون در ورزش کشور.
۴-تشکیل شورای جذب پژوهش های کاربردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی و حمایت مستمر از طرح های پژوهشی ، و مهمتر از همه عملیاتی نمودن طرح های پژوهشی موفق.
۵-در نهایت تلاش هرچه بیشتر جامعه دانشجویان و اعضای هیات علمی در بخش تربیت بدنی ، به جهت دستیابی به دانش روز دنیا ، به دور از انزوا و نا امیدی و با چشم اندازی بلند مدت و امیدوارانه.
نویسنده:ایمان نسترن بروجنی
منبع: مفا آنلاین
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14093

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x