تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

نگاهی بر جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) در کشور مصر از زمان فاطمی‌ها تا عصر حاضر

  • کد خبر : 14349
  • 25 دی 1392 - 14:29
نگاهی بر جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) در کشور مصر از زمان فاطمی‌ها تا عصر حاضر

اولین جشن‌ها در سال ۹۷۳ هجری قمری و در زمان خلیفه فاطمی “المعزلدین‌الله” برپا می‌شده ، در آن زمان تمامی مسئولان دولتی اعم از خلیفه و وزرا همراه با مردم در این جشن‌ها شرکت می‌کردند.

 

 

 

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی کمال مهر، “میرمسعود حسینیان” کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه طی یادداشتی، گزارشی از جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) در کشور مصر را از زمان فاطمی‌ها تاعصر حاضر ارائه کرده است.

متن این یادداشت به شرح ذیل آمده است:

براساس متون تاریخی و تحقیقات موجود و به گفته “سامح‌الازهار” مورخ مصری و متخصص در امور آثار قبطی و اسلامی شروع جشن‌های میلاد نبوی شریف با ورود فاطمی‌ها به مصر همزمان بوده است.

اولین جشن‌ها در سال ۹۷۳ هجری قمری و در زمان خلیفه فاطمی “المعزلدین‌الله” برپا می‌شده، در آن زمان تمامی مسئولان دولتی اعم از خلیفه و وزرا همراه با مردم در این جشن‌ها شرکت می‌کردند، از نکات بارز جشن‌های میلاد پیامبر اکرم(ص) در آن زمان در مصر، فراهم کردن انواع شیرینی‌ها به میزان خیلی زیاد و توزیع آن در میان مردم بود و جهت این کار دولت از قبل نسبت به جمع آوری و ذخیره مواد غذایی همچون آرد، شکر و روغن اقدام می‌کرد تا امکان فراهم کردن این مقدار شیرینی که از سوی خلیفه فاطمی در جشن‌ها و به خصوص میلاد رسول اکرم(ص) در میان مردم توزیع می‌شد، وجود داشته باشد.

در زمان ایوبیان تمامی مظاهر جشن‌های دینی لغو شد چرا که “صلاح‌الدین ایوبی” خواهان تقویت نظامی دولت خود و مقابله با خطرات تهدیدکننده دولت ایوبی و محو تمامی نمادهای اجتماعی زمان فاطمیان بود.

در ابتدای دولت مملوکی یا پادشاهی، با توجه به افزایش رفاه مردم، این جشن‌ها هم با شکوه و عظمت بیشتری برگزار می‌شد و سلاطین ملوکی اصرار داشتند همراه با مردم در این جشن‌ها شرکت کنند.

اولین فرد از دولت پادشاهی که اقدام به این کار کرد “سلطان قاتیبای” بود که دستور می‌داد خیمه بزرگی با عنوان “خیمه میلاد” در قصر درست کنند که در توصیف آن آمده است، خیمه‌ای آبی رنگ و بسیار بزرگ بوده که بیش از ۳۶ هزار دینار جهت آن هزینه می‌شد و جایگاه سلطان در وسط آن قرار داشت.

در کنار درهای ورودی هم ظرف‌های بزرگ شربت قرار داده می‌شد که از میهمانان توسط آن‌ها پذیرایی می‌گردید، در این مراسم قرآن قرائت می‌شد و پس از هر قرائت، سلطان کیسه‌ای حاوی ۵۰۰ درهم طلا به قاری هدیه می‌داد.

 

بعد از نماز مغرب در میان مردم شیرینی توزیع می‌شد و در صبح روز عید هم، سلطان مقدار زیادی گندم در میان مستحقان و مردم توزیع می‌کرد و در زمان حمله ناپلئون به مصر او هم نسبت به این جشن‌ها اهتمام می‌ورزید و جهت این که دل مصریان را به دست آورد با ارسال امکانات و پول جهت “شیخ بکری”  رئیس سادات مصر و نیز اهدای طبل و شمعدان‌های بزرگ و زیبا در برگزاری جشن کمک می‌کرد.

بعد از آن مسئولیت این جشن‌ها برعهده بزرگ سادات و اشراف مصر افتاد که اموال زیادی را از خزانه دولت جهت تهیه برنج، گوشت و شکر و… برای تهیه غذا، شیرینی و توزیع در میان مردم دریافت می‌کرد. (لازم به ذکر است در مصر تعداد زیادی از مردم معتقدند که سید و شریف بوده و نسب آن‌ها به رسول خدا (ص) و اصحاب ایشان می‌رسد)

در عصر جدید و به خصوص عهد “ملک فواد”،  مکان این جشن‌ها به منطقه عباسیه قاهره منتقل و وزارت اوقاف متصدی برگزاری آنها شد.

در زمان فعلی نیز جشن‌های با شکوهی در این ایام، در اماکن مقدس شهرهای مختلف از جمله در قاهره به خصوص در مسجد راس‌الحسین (ع) و مقام حضرت زینب (س) برگزار می‌شود که اقشار مختلف مردم به ویژه گروه‌های صوفی (که در مصر بیش از ۷۰ فرقه صوفی وجود دارد) در آنها مشارکت و هر کدام به طریقی اعم از خواندن قرآن، سرود، سخنرانی، توزیع شیرینی و شربت این روز را گرامی می‌دارند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14349

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x