تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
2

ایران هیچ پیش‌شرطی را برای حضور در نشست ژنو۲ نمی‌پذیرد

  • کد خبر : 13932
  • 24 دی 1392 - 10:25
ایران هیچ پیش‌شرطی را برای حضور در نشست ژنو۲ نمی‌پذیرد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در مورد شرط و شروط گذاشتن برای حضور ایران در نشست ژنو۲ گفت: جمهوری اسلامی ایران برای حضور در این نشست هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیرد.

علاء‌الدین بروجردی در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در مورد شرط و شروط گذاشتن برای حضور ایران در نشست ژنو۲ گفت: جمهوری اسلامی ایران برای حضور در این نشست هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ایران به عنوان کشوری قدرتمند در منطقه نیازی به شرط و شروط گذاشتن آمریکا ندارد.

این در حالی وی پیش از نیز در واکنش به اظهارت دیگر جان‌کری وزیر امور خارجه امریکا مبنی بر حضور ایران در حاشیه نشست ژنو۲ نیز به باشگاه خبرنگاران گفته بود: آمریکایی‌ها در یک تناقض جدی گیر کرده‌اند از یک طرف بدون حضور ایران کنفرانس ژنو شکست خورده است از طرف دیگر برای آن‌ها سخت است نظریه چندین بار اعلام شده خودشان مبنی بر عدم حضور ایران در این نشست را تغییر دهند به همین دلیل از ادبیاتی استفاده می‌کنند که دو پهلو است، جمهوری اسلامی ایران در حاشیه ژنو از دید من به هیچ وجه نباید شرکت کند حضور ما در این اجلاس براساس واقعیت‌های صحنه محوری است اگر به صورت رسمی و علنی دعوت صورت نگیرد و ما نقش محوری خودمان را در این زمینه ایفا نکنیم نباید در این نشست شرکت کنیم حتما عدم حضور تصمیمی است که وزارت خارجه اتخاذ می‌کند.

همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه سفر به لبنان نیز در این رابطه گفت: ایران هیچ پیش شرطی را در این رابطه نخواهد پذیرفت و ما نیازی به حضور در این نشست نداریم.

اضافه می‌شود، نشست ژنو۲ که به منظور حل مسئله سوریه از طریق سیاسی و نه نظامی است در حالی برگزار می‌شود که آمریکا اصرار دارد ایران برای حضور در این نشست توافقات ژنو۱ مبنی بر انتقال قدرت در سوریه را پذیرفته  همچنین از حمایت از حزب‌الله لبنان نیز دست بکشد که این شرط و شروط با واکنش جدی مسئولان کشورمان مواجه شده است.

ناگفته نماند بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد در مورد سوریه، سرگئی لاوروف  وزیر امور خارجه روسیه و بسیاری از مسئولان بلند پایه جهان حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست ژنو۲ را لازم و ضروری می‌دانند.

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=13932

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x