تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

چهل سال با CES، نمایشگاه فناوری های جدید

  • کد خبر : 13566
  • 22 دی 1392 - 8:59
چهل سال با CES، نمایشگاه فناوری های جدید

نخستین نمایشگاه CES در سال ۱۹۶۷ در نیویورک سیتی برگزار شد. تعداد بازدیدکنندگان فقط ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر بود و بیش از یکصد شرکت برای نمایش جدیدترین محصولات خود در این نمایشگاه شرکت داشتند.

کمال مهر:

۱. نخستین نمایشگاه CES در سال ۱۹۶۷ در نیویورک سیتی برگزار شد. تعداد بازدیدکنندگان فقط ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر بود و بیش از یکصد شرکت برای نمایش جدیدترین محصولات خود در این نمایشگاه شرکت داشتند. سونی، شارپ، موتورولا و توشیبا جزو شرکت کننده ها بودند و از آن زمان تاکنون هرساله در CES حضور دارند.


۲. در CES سال ۱۹۶۹، تلویزیون ها و رادیوها بهترین محصولات نمایشگاه به شمار می رفتند. در آن سال، قیمت رادیوهای ترانزیستوری کاهش پیدا کرد. به طوریکه یک رادیوی آمریکایی که در سال ۱۹۵۴ حدود ۲۷۰ پوند قیمت داشت، در سال ۱۹۶۹ به ۷۰ پوند کاهش پیدا کرده بود. این مساله باعث شد تا فناوری برای بیشتر مردم قابل دستیابی باشد.


۳. در سال ۱۹۶۹ میلادی، دستگاه های پخش کننده صدا در میان خانواده ها رواج بسیاری یافته بود. فرمت دستگاه هی وینیل در آن زمان وجود داشت که بعدها در سال ۱۹۸۱ توسط دیسک های فشرده جایگزین شد. اما این دستگاه ها همچنان با عنوان لوازم عتیقه و تزئینی روی طاقچه های خانه ها باقی ماند.


۴. سال ۱۹۷۱ بیش از ۲۷۵ شرکت برای نمایش محصولات خود در نمایشگاه CES شرکت کرده بودند. سونی در CES سال ۱۹۷۰ دستگاه های ضبط ویدئوکاست (VCR) خود را معرفی کرد و نخستین وی سی آرهای یومتیک خود را به فروش رساند.


۵. در سال ۱۹۷۲، تعداد بازدیدکننده های نمایشگاه به ۴۰ هزار نفر رسید، یعنی دو برابر تعداد بازدیدکننده های سال ۱۹۶۷ و حدود ۳۰۰ کمپانی در آن شرکت داشتند.


۶. در نمایشگاه CES سال ۱۹۷۵ رشد خوبی داشت به طوریکه دوبار در سال در شیکاگو برگزار می شد. آنجا به محلی برای نمایش محصولات فناوری جدید شرکت های مختلف تبدیل شده بود. در این سال، کنسول بازی آتاری معرفی شد. وسیله ای که پایه گذار نسل جدیدی از بازی در دهه های  آینده بود.


۷. در اواخر سال ۱۹۷۷ میلادی، CEA تصمیم گرفت نمایشگاه های زمستان را در لاس وگاس و CES تابستان را در شیکاگو برگزار کند. CES تابستان در شیکاگو تا ۱۷ سال ادامه داشت اما به تدریج در برابر لاس وگاس،  جذابیت خود را از دست داد.


۸. در نمایشگاه زمستانه CES در سال ۱۹۸۰، شرکت هایی شرکت داشتند که در نمایشگاه سال ۲۰۱۳ نیز حضور دارند، همچون سونی، پناسونیک، یاماها، جی وی سی و کن وود.


۹. در سال ۱۹۸۵، نینتندو سیستم سرگرمی نینتندو (NES) را معرفی کرد. بازی و کنسول های بازی به عضوی ثابت از نمایشگاه CES تبدیل شده بودند. به طوریکه در سال ۲۰۰۱، مایکروسافت کنسول ایکس باکس را و در سال ۲۰۱۳، انویدیا، Project Shield را معرفی کردند.


۱۰. در سال ۱۹۸۵، بازی تتریس معرفی شد. صرف نظر از نسخه هایدیگر این بازی که در کنسول های مختلف وجود داشت، بیش از ۳۵ میلیون کپی از این بازی فقط در GameBoy فروخته شد.


۱۱. در سال ۱۹۹۰ ، فرمت برگزاری دوبار در سال CES برداشته شد زیرا بیشتر شرکت ها از سال ۱۹۹۸ دیگر کمتر در نمایشگاه تابستان شرکت می کردند. به همین دلیل، فرمت برگزاری CES به یک بار در سال در لاس وگاس تغییر کرد. همین شکلی که اکنون نیز برگزار می شود.


۱۲. در سال ۱۹۹۳ ، سونی میی دیسک خود رابه جهانیان معرفی کرد. فرمتی که به سختی خواهانی در بازار داشت زیرا سی دی ها و بعدها، پخش کننده های MP3 کنترل بازار را از دست سونی خارج کرده بودند. نمایشگاه سال گذشته در سال ۱۹۹۲، آخرین سالی بود که اپل در آن شرکت داشت. در آن سال آنها ب مدیریت جان اسکالی، تبلت جدید خود به نام نیوتن را معرفی کردند. دستگاهی که بعدها برای ساخت آی فون و آی پد از آن الهام گرفته شد.


۱۳. در CES سال ۲۰۰۳، سونی فرمت بلو-ری را معرفی کرد. فرمتی که قرار بود جانشین DVD شود که در نمایشگاه سال ۱۹۹۶ معرفی شده بود. موسس و مدیر مایکروسافت، بیل گیتس نیز در آن سال سخنرانی کرد و این مساله تا سال ۲۰۱۲ میلادی ادامه پیدا کرد.


۱۴. نمایشگاه CES سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۵۰ هزار بازدیدکننده داشت و بیش از ۳ هزار شرکت از سراسر جهان در آن محصولات آینده خود را معرفی کردند.


۱۵. در نمایشگاه CES سال ۲۰۱۴ قرار است نخستین گوشی هوشمند Li-Fi معرفی شود. نمایشگاه امسال از ۷ تا ۱۰ ژانویه در لاس وگاس برپا است. این گوشی هوشمند از اتصال SunPartner’s Wysips استفاده می کند که نوعی فناوری برای تبدیل امواج نوری به انرژی قابل استفاده است. این باعث می شود تا گوشی توان دریافت و کدگشایی سیگنال ها را بدون مصرف زیاد باتری انجام دهد. ال‌جی تلویزیون ۷۷ اینچ خمیده و OLED و سامسونگ نیز تلویزیون های خمیده خود را معرفی کرده‌اند.

دیودهای لیزری که برای چراغ جلو اتومبیل ها است را آئودی معرفی کرده است. از دیگر محصولات بارز این نمایشگاه باید به فناوری های پوشیدنی اشاره کرد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=13566

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x