تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
2

عراقچی: اختلافات فنی و سیاسی با گروه ۱+۵ حل شد/ نتیجه بررسی‌ها به پایتخت‌ها منتقل می‌شود

  • کد خبر : 13081
  • 21 دی 1392 - 6:49
عراقچی: اختلافات فنی و سیاسی با گروه ۱+۵ حل شد/ نتیجه بررسی‌ها به پایتخت‌ها منتقل می‌شود

مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ پس از دو روز در شهر ژنو پایان یافت.

 

 

 

 

به گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهربه نقل از فرانس پرس، “عباس عراقچی”، معاون وزارت خارجه ایران که این بار سرپرستی تیم‌ مذاکره‌کنندگان ایرانی را برعهده داشت، اعلام کرد اختلافات فنی و سیاسی حل شده و این بر عهده مراکز تصمیم‌گیری کشورهاست که بر توافقات حاصل شده مهر تایید بزنند.

در این دور از مذاکرات، عباس عراقچی چهار دور مذاکره با  هلگا اشمید معاون کاترین اشتون داشت.  در همین حال روز پنجشنبه وندی شرمن، همتای آمریکایی عراقچی در راه مسکو در سوییس توقف کرد و به مذاکرات پیوست.

در روز پنجشنبه عراقچی، شرمن و اشمید نشست سه‌جانبه داشتند و نماینده ایران و آمریکا نیز جداگانه با یکدیگر مذاکره کردند.

عباس عراقچی درباره نتایج مذاکرات کارشناسی گفت: «طی دو روز مذاکرات فشرده با اشمید در ژنو، راه‌حل مسایل باقی مانده درخصوص نحوه اجرایی شدن توافق ژنو در سطح مدیران ارشد سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ مورد بررسی و جمع‌بندی قرار گرفت.»

سرپرست مذاکره‌کنندگان ایرانی تصریح کرد: «نتیجه این بررسی‌ها به پایتخت‌ها منتقل شده و متعاقبا تصمیم گیری نهایی در پایتخت‌ها اتخاذ و نتیجه تا دو روز آینده اعلام و گام نخست اجرای توافقنامه ژنو برداشته خواهد شد.»

عراقچی درباره اختلافاتی که در مذاکرات کارشناسی وجود داشت، گفت: «اختلاف فنی و سیاسی در نشست‌هایی که داشتیم با ارایه راهکاری حل شد، اما منوط به تایید راه‌حل در پایتخت‌ها است.»

بدین ترتیب اگر توافق حاصل شده، به تایید مراکز تصمیم‌گیری کشورهای عضو ۱+۵ و ایران برسد، راه برای اجرای توافقنامه ژنو هموار خواهد شد. در این توافق موقت که پس از سال‌ها در سوم آذرماه امسال حاصل شد، ایران قبول کرد که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کند. ۱+۵ هم متعهد شده که بخشی از تحریم‌ها را به تعلیق درآورد و در این مدت هیچ تحریم تازه‌ای در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در  آمریکا، اتحادیه اروپا و  شورای امنیت وضع نشود.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=13081

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x