تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

مقدمه چینی برای ورود بزرگترین جاسوس دنیا به کشور / وقتی با اختیار خودمان جاسوس وارد می‌کنیم!

  • کد خبر : 12411
  • 18 دی 1392 - 12:11
مقدمه چینی برای ورود بزرگترین جاسوس دنیا به کشور / وقتی با اختیار خودمان جاسوس وارد می‌کنیم!

تلاش برای حضور گوگل در ایران در حالی قوت می‌گیرد که این موتور جستجوگر بعد از تکذیب اتهامات وارده اعتراف کرد از طریق سرویس “نمای خیابانی” (street view) خود به مدت سه سال به جاسوسی در امور شخصی افراد پرداخته است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی کمال مهر؛ گوگل ایمیل‌‌های(gmail) ما را می‌خواند تا آگهی‌های تجاری به آن‌ها ارسال کند. زمانی که از”Google Map” استفاده می‌کنیم آن‌ها می‌دانند که چگونه ما از نقطه مبدا به نقطه مقصد می‌رویم. زمانی که از موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کنیم (google) آنها می‌دانند که دنبال چه چیزی هستیم. آن‌ها تمام این اطلاعات را می‌خوانند، اما ما با آن‌ها معامله‌ای می‌کنیم مبنی بر اینکه از این اطلاعات علیه خودمان استفاده نکنند، تا به شعارشان یعنی “بد نباش!” (Don’t Be Evil) پایبند باشند. اما آیا واقعا اینگونه است؟

امروزه کمتر کسی است که در یکی از دو شرکت غول “گوگل” و “یاهو” یک حساب کاربری نداشته باشد و روزانه از این موتورهای جستجوگر اینترنتی و ایمیلی استفاده نکند.

طی مصاحبه‌ای که خبرنگار حوزه اجتماعی باشگاه خبرنگاران با معاون شرکت‌ ارتباطات زیرساخت داشته است، “حسن کریمی” اظهارات قابل تاملی را بیان داشته و عنوان کرده است: مذاکراتی از طریق وزارت فرهنگ و سازمان فناوری اطلاعات ایران با سایت‌های بزرگ از جمله گوگل با محوریت حضور در  ایران به واسطه یک شرکت خصوصی در حال انجام است(!).

صحبت از مذاکره برای حضور گوگل در ایران درحالی صورت می‌گیرد که چندی پیش نماینده ارشد شرکت مایکروسافت که چهره شناخته شده‌ای است، به بهانه حضور در نمایشگاه “جیتکس در دوبی” به ایران آمد که گفته شده در حضور چند ساعته خود در ایران دیداری نیز میان وی و تعدادی از مسوولان وزارت ارتباطات برگزار شده است.

با توجه به گفته‌های اخیر کریمی، معاون شرکت ارتباطات زیر ساخت شرکت زیرساخت وزارت ارتباطات مبنی بر مذاکره با گوگل برای حضور در ایران، این شبهه به نظر می‌رسد که محتوای دیدار اخیر برخی از مسوولان وزارت ارتباطات و نماینده ارشد شرکت مایکروسافت نیز در همین راستا بوده باشد.

معاون شرکت‌ ارتباطات زیرساخت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی مذاکرات صورت گرفته افزود: مذاکراتی را در سطوح مختلف از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فناوری اطلاعات ایران با سایت‌های بزرگ از جمله گوگل مطرح کردیم که این مذاکرات ادامه دارد.

مذاکرات برای حضور گوگل در ایران در حالی صورت می‌گیرد که پس از افشاگری‌های نشریات معتبر اروپایی از جاسوسی آمریکا از همپیمانان اروپایی خود، روزنامه “واشنگتن پست” هم از رخنه آمریکا به شبکه‌های گوگل و یاهو و استخراج وسیع ایمیل‌ها و دیگر داده‌های کاربران پرده برداشته است.

واشتنگتن پست می‌نویسد “آژانس امنیت ملی آمریکا”، “ان اس‌ ای”، در شبکه و مسیر انتقال داده‌های انبوه گوگل و یاهو نفوذ و داده‌ها را جهت پردازش ذخیره می‌کرده است.

“ژنرال کیت الکساندر”، رئیس “ان اس ای” با رد این ادعا می‌گوید سازمان متبوعش طبق قوانین آمریکا اجازه دسترسی به داده‌ها و اطلاعات این شرکت‌ها را ندارد.

با افشاگری “ادوارد اسنودن”، جوانی که پیش‌تر در خدمت “ان اس ای” بود، آمریکا که ابتدا تنها با اتهام رصد و کنترل مکاتبات و شنود مکالمات شهروندان خود مواجه بود، اکنون و در صورت صحت افشاگری‌های اخیر، نه تنها باید پاسخگوی هم پیمانان اروپایی خود، بلکه میلیون‌ها کاربر اینترنتی در سراسر دنیا نیز باشد که حریم خصوصی خود را در خطر می‌بینند.

بر پایه گزارش نشریه امریکایی واشنگتن پست، سازمان جاسوسی امریکا با همراهی مرکز ارتباطات دولتی، سازمان همتای انگلیسی خود به طور مخفیانه به شبکه‌های اینترنتی یاهو و گوگل نفوذ کرده و اطلاعات رد و بدل شده میان مراکز داده‌پردازی این دو موسسه بزرگ اینترنتی در مقیاس جهانی را رهگیری می‌کرده‌اند.

بنا بر مستندات افشا شده بسیار محرمانه، سازمان جاسوسی امریکا در هر روز محتویات میلیون‌ها پست الکترونیکی و نیز تصاویر و مکالمات اینترنتی را به مرکز تحلیل داده‌های خود واقع در مریلند ارسال می‌کرده است.

این در حالی است که اسنودن به تازگی اعلام کرده افشاگری‌های او علیه سازمان امنیت ملی آمریکا (که در حقیقت به همکاری گسترده آن‌ها با شرکت‌های اینترنتی از جمله گوگل و یاهو اشاره دارد) تنها درصد ناچیزی از اطلاعاتی است که افشاگر آمریکایی در اختیار دارد و عدم افشای بخش عظیمی از اطلاعات به دلیل شرط روسیه جهت اعطای پناهندگی به اسنودن بوده است.

هنگامی که خبرنگار باشگاه خبرنگاران سوالی را با این مقدمه که، امروز دیگر جاسوس بودن شرکت گوگل مشخص شده است، در مذاکرات پیش رو قرار است کدام یک از طرفین مذاکره سیاست‌های دیگری را بپذیرد؟، معاون شرکت‌ ارتباطات زیرساخت با استدال اینکه امروز ۱۵ درصد از درخواست‌های کشور ما به سمت گوگل است و اینکه ما به هر حال نیاز به یک موتور جستجوگر خوب! داریم گفت: هیچ‌یک از طرفین قرار نیست سیاست‌های طرف دوم را قبول کند.

تلاش برای حضور گوگل در ایران در حالی قوت می‌گیرد که این موتور جستجوگر بعد از تکذیب اتهامات وارده اعتراف کرد از طریق سرویس “نمای خیابانی” (street view) خود به مدت سه سال به جاسوسی در امور شخصی افراد پرداخته است.


“استریت ویو”

خبرگزاری تایمز نیز طی گزارشی در این باره نوشته است، شرکت گوگل از طریق شبکه‌های “وای فای” خود به مدت سه سال از کاربران خود جاسوسی می‌کرده است.

بنابر این گزارش، گوگل همچنین تأیید کرد با استفاده از آنتن‌های رادیویی خودروهای سرویس “استریت ویو” هنگام گشت‌زنی در خیابان‌های شهرهایی که تحت این سرویس قرار گرفته اند، به راحتی به ای‌میل‌ها و سایر اطلاعات خصوصی و محرمانه افراد دست می‌یافته است.


“استریت ویو”

در واقع گوگل زمانی جاسوسی خود را تأیید کرد که از سوی دولت آلمان به خاطر استفاده از شبکه‌های “وای فای” به شدت تحت فشار بود. برزیل و هند کشورهای بعدی بودند که این رویکرد جاسوس مآبانه گوگل را مورد انتقاد قرار دادند و امروز بسیاری از کشورهای جهان نسبت به جاسوسی این شرکت (گوگل) به مجامع بین المللی شکایت کرده‌اند.

حال این پرسش مطرح می‌شود با توجه به تمامی اسناد و مدارک موجود درباره رابطه موتور جستجوگر گوگل، چگونه یک مقام رسمی کشور با علم بر اقدامات جاسوسی این شرکت همچنان بر همکاری و حضور گوگل در ایران اصرار می‌ورزد؟!

معاون شرکت‌ ارتباطات زیرساخت در بخشی از صحبت‌های خود صراحتا جاسوسی‌های “گوگل” را پذیرفته و اذعان می‌کند این شرکت اطلاعات افراد را به صورت آماری در دسترس سرویس‌های امنیتی و جاسوسی آمریکا قرار می‌دهد.

مگر نه این است که با حضور گوگل در ایران نه تنها رسما پای سرویس‌های جاسوسی را به داخل مرزهای کشور باز می‌شود، بلکه به آن‌ها اجازه داده شده است به راحتی وارد حریم خصوصی شهروندان شوند و یا حتی با استفاده از ابزارهایی مانند “استریت ویو” بتوانند اطلاعات مراکز و مناطق امنیتی و کشور را به دست اورده و بدون واسطه در اختیار دشمنان این آب و خاک قرار دهند.

برای اثبات قدرت مانور ابزارهایی همچون “استریت ویو” کافی است نگاهی به تصاویر ذیل که توسط خودروهای گوگل گرفته شده است انداخته شود تا متوجه عمق نفوذ سرویس‌های جاسوسی(به واسطه شرکت‌هایی مانند گوگل) به مراکز هدف شویم.


تصویری که توسط “گوگل مپ” از یک مکان محافظت شده گرفته شده است


تصویری که توسط “استریت ویو” از همان مکان گرفته شده است


تصویر همان مکان با فوکوس بیشتر


تصویر تابلو هشدار “مکان حفاظت شده”

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=12411

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x