تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

آمریکا: ایران نباید در “ژنو۲” شرکت کند

  • کد خبر : 12350
  • 18 دی 1392 - 10:53
آمریکا: ایران نباید در “ژنو۲” شرکت کند

در حالی که وزیر خارجه آمریکا درصدد است یک هفته دیگر با همتای روس خود درباره نقش بالقوه ایران در کنفرانس صلح سوریه گفت‌و‌گو کند٬ ایالات متحده روز سه‌شنبه در ادعایی، ایران را به‌شکلی به نقش داشتن در خشونت‌های سوریه متهم کرد.

به گزارش کمال مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه٬ جین پساکی٬ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «در این مرحله ایران به جز حمایت از بشار اسد و کمک به حکومت سوریه کاری نکرده است.»
پساکی ادعا کرد: «اگر ایرانی‌ها می‌خواستند که جدیتشان را در دستیابی به نتیجه‌ای مثبت در خصوص سوریه نشان دهند٬ گام‌هایی هست که می‌توانستند بردارند٬ اما نشانه‌ها حاکی است که ایران هیچ علاقه‌ای به برداشتن این گام‌ها ندارد.»
وی مدعی شد: « اگر آنها ( ایرانی ها) می خواهند پیامی درباره جدیت خود برای دستیابی به نتیجه ای مثبت در خصوص بحران سوریه به جهان القاء کنند، اقدامات زیادی است که می‌توانند انجام دهند. اما هیچ نشانه ای دال بر تمایل یا علاقه آنها به انجام این اقدامات مشاهده نمی‌شود.»
پساکی بار دیگر بر موضع آمریکا مبنی بر اینکه ایران نباید در کنفرانس بین المللی درباره سوریه- که قرار است بیست و دوم ژانویه در مونترو سوییس برگزار شود- تاکید کرد و اعلام کرد ایران با بیانیه ژنو را که سی ام ماه ژوئن ۲۰۱۲ منتشر شد موافقت نکرده است.
وی گفت اگر آنها ( نمایندگان ایران) با بیانیه ژنو۱ موافقت کنند، طرف آمریکایی مسئله شرکت ایران در مذاکرات ژنو۲ را بررسی خواهد کرد. اما تاکنون هیج نشانه ای دال بر اینکه ایران چنین کاری خواهد کرد مشاهده نشده است.
جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا ۱۵ دی‌ماه گفت گرچه تصور مشارکت ایران در کنفرانس «ژنو ۲» در سطح وزیران دشوار است٬ ایران در حاشیه این کنفرانس می‌تواند «نقشی سازنده» در حل بحران سوریه داشته باشد.
به دنبال آن٬ ۱۶ دی‌ماه مقام‌های دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفتند که ایران می‌تواند با درخواست از دمشق برای توقف بمباران‌ها و تسهیل دسترسی شهروندان سوری به کمک‌های بشردوستانه٬ شانس خود برای ایفای نقش در حاشیه نشست «ژنو ۲» را افزایش دهد.
این در حالی است که وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که هیچ پیش‌شرطی را برای حضور در این نشست نخواهد پذیرفت.
روز دوشنبه سازمان ملل با ارسال دعوت‌نامه٬ از ۳۰ کشور برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه که به «ژنو ۲» مشهور است٬ دعوت به عمل آورد. نام ایران در میان مدعوین نبود٬ اگرچه به گفته سخنگوی سازمان ملل٬ بان‌ کی‌مون٬ دبیرکل این سازمان حامی دعوت از ایران به این کنفرانس است.
ایالات متحده و روسیه که طرح اولیه برگزاری چنین نشستی را مطرح کرده‌اند٬ هنوز بر سر نقش ایران در مذاکرات صلح سوریه که به «ژنو ۲» مشهور است٬ به توافق نرسیده‌اند.
به گفته خبرگزاری فرانسه در همین زمینه جان کری قصد دارد ۲۳ دی‌ماه در پاریس با همتای روس خود٬ سرگئی لاوروف دیدار کند تا طرفین در مورد حضور یا عدم حضور ایران در این نشست گفت‌و‌گو کنند.
کنفرانس صلح سوریه و نشست وزرای خارجه کشورهای مختلف در این ارتباط از دوم بهمن‌ماه در سوییس آغاز می‌شود. هدف این کنفرانس دستیابی به راه حلی سیاسی برای پایان دادن به نزدیک سه سال جنگ و خونریزی در سوریه است.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=12350

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x