تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

عدم حضور ایران در بحران سوریه هزینه‌ای برای آمریکا

  • کد خبر : 11923
  • 17 دی 1392 - 8:45
عدم حضور ایران در بحران سوریه هزینه‌ای برای آمریکا

راه ندادن ایران در بحران سوریه هزینه‌هایی را برای آمریکا به بار خواهد آورد، چراکه با توجه به تجربیاتی که ایران درباره عراق و افغانستان دارد برای آن‌ها ثابت می‌کند، زمانی که ایران با توجه به اقتضای منافع ملی‌اش در این عرصه حضور پیدا کرد، آمریکایی‌ها کم هزینه‌تر این موضوع را تمام کردند و آنجا که منافع ما اقتضا نمی‌کرد، آمریکایی‌ها بدقولی کرده و برایشان پرهزینه بود.

به گزارش کمال مهر، “حسین معین‌آبادی” کارشناس مسائل سیاست خارجی طی یادداشتی به بررسی  توافقات وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا مبنی بر حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ پرداخت.

شرح این یادداشت به شرح ذیل آمده است:

مسئله حضور ایران در کنفرانس بحران سوریه یک رونوشت آشکار و پنهان دارد که رونوشت پنهان این مسئله در ارتباط با مسائل داخلی خود آمریکاست، نهادهای رسمی آمریکا به عنوان یکی از سطوح جامعه سیاسی این کشور نقش بازیگری منطقه‌ای ایران را پذیرفته است و این درحالی است که  یک عده در کنگره با توجه به حضور لابی‌های یهود در آن حضور ایران در این کنفرانس را برنمی‌تابند، که در سطح دولت، قوه مجریه این وضعیت را دارد.

مسئله دیگر تعارض درون سیستمی آمریکا در رابطه با نقش ایران و حکایت همیشگی گاهی به میخ و گاهی به نعل زدن است که گاهی از نقش ما تمجید و گاهی ایران را به عنوان تولید‌کننده نیروی نظامی نقد می‌کنند.
مسئله حضور ایران در بحران سوریه در ابتدا باید در درون خود آمریکا حل شود، حتی درباره برنامه هسته‌ای ایران تعارض‌های درون سیستمی داخل آمریکا یک مسئله بیرونی و رونوشت آشکار است.
آمریکایی‌ها سعی دارند مسائل خاورمیانه را به دوستان خود بسپارند، این کشور در آینده درگیری جدی در دریای چین و جنوب شرق آسیا دارد، کنار آمدن با ایران و دادن فرصت به آن با  فشارهایی توام خواهد بود، آمریکایی‌ها طبیعتا علاقمند نیستند، روسیه از نفوذ ایران حمایت کند.

اگر روس‌ها نقش ایران را در بحران سوریه پررنگ نشان دهند، در آینده برای آمریکایی‌ها خیلی خوشایند نخواهد بود. آمریکایی‌ها دوست دارند ایران  به صورت مستقل در این بازیگری حضور داشته باشد، از نگاه آنان اگر در آینده قرار است خاورمیانه با ورود ایران امنیت بیشتری را بدست آورد، باید ایران ۳۳ سال گذشته بدون وابستگی به غرب و شرق باشد.

حضور و عدم حضور ایران در کنفرانس بحران سوریه نفوذ ایران را کم نمی‌کند، نقش و نفوذ  ایران به عنوان تنها بازیگر تاثیر‌گذار یک واقعیت انکارناپذیر است.

راه ندادن ایران در بحران سوریه هزینه‌هایی را برای آمریکا به بار خواهد آورد، چراکه با توجه به تجربیاتی که ایران درباره  عراق و افغانستان  دارد برای آن‌ها ثابت می‌کند، زمانی که ایران با توجه به اقتضای منافع  ملی‌اش در این عرصه حضور پیدا کرد، آمریکایی‌ها کم هزینه‌تر این موضوع را تمام کردند و آنجا که منافع ما اقتضا نمی‌کرد، آمریکایی‌ها بدقولی کرده و برایشان پرهزینه بود.

این آزمون در سوریه نیز اتفاق خواهد افتاد و آمریکایی‌ها ورود ایران را در بحران سوریه می‌پذیرند ،توجیه ورود ایران در مسائل منطقه‌ای در درون سیاست و حکومت آمریکا مشروعیت‌هایی را به وجود خواهدآورد، زیرا ایران یکی از نیروهای موازنه دهنده در سوریه است و نقش سازنده‌ و پررنگی دارد.

سازمان ملل متحد در تحولات جهانی نقش بسزایی را ایفا می‌کند، همچنین این سازمان در حل وفصل کردن بحران‌های منطقه‌ای، مسائل امنیتی و چالش‌های بین‌المللی تاثیرگذار است و حق قانونی و شرعی در سوریه دارد.

جامعه جهانی نیز بازیگری ایران را در  بحران سوریه پذیرفته و “بان‌کی‌مون” به عنوان نماد سازمان ملل نقش ایران را تاثیرگذار می‌داند، اگر کشور سوریه به دست نیروهای ترورسیت تکفیری بیفتد نه به شیعیان و نه به مردم یهود رحم خواهد کرد، اقتضا این است که ایران وارد این مذاکرات شود، اتفاقاتی که در مباحث داخلی آمریکا رخ خواهد داد ، حضور ایران در بحران سوریه را موثر خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11923

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x