تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

تاکنون به دلیل مخالفت عربستان ایران به کنفرانس ژنو دعوت نشده است

  • کد خبر : 12070
  • 17 دی 1392 - 12:09
تاکنون به دلیل مخالفت عربستان ایران به کنفرانس ژنو دعوت نشده است

به رغم آنکه ایران می تواند نقش موثری در حل بحران سوریه و رسیدن به توافقنامه صلح در این منطقه داشته باشد اما نام این کشور در فهرست دعوت شدگان سازمان ملل متحد برای حضور در کنفرانس صلح سوریه در ژنو دیده نمی‌شود.

به گزارش سرویس بین‌ الملل  کمال مهربه نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، سازمان ملل متحد در حالی از ایران برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه در ژنو دعوت نکرده است که علاوه بر دعوت از جناح‌های درگیر در سوریه، نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت ملی سازمان ملل متحد و حدود بیست کشور دیگر از جمله عربستان به این کنفرانس دعوت شده اند.
 
کنفرانس صلح سوریه با هدف پایان دادن به درگیریها در سوریه و امضای توافقنامه صلح بین طرفین درگیر در بحران سوریه قرار است در بیست و دوم ژانویه جاری در ژنو سوئیس برگزار شود. اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه قویا” معتقد است که نقش کلیدی و مهم ایران و عربستان ایجاب می کند که حتما” از این دو کشور برای شرکت در کنفرانس بیست و دوم ژانویه دعوت بعمل آورده شود. دولت روسیه و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز معتقدند که ایران می بایست از این کشور برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه دعوت بعمل می آمد.
 
تحلیلگران سیاسی معتقدند فشار عربستان سعودی از یک طرف و تهدید گروه ائتلافی مخالف رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه به شرکت نکردن در کنفرانس صلح سوریه در ژنو  و کنفرانس مقدماتی صلح در استانبول ترکیه در صورت دعوت از ایران باعث شده است تا سازمان ملل متحد از فرستادن دعوتنامه برای ایران خودداری کند. تحلیلگران سیاسی می گویند نقش ایران در ژنو یک و مخالفت این کشور با توافقنامه ژنو۱ از دیگر دلایل مهمی است که سازمان ملل متحد از صدور دعوتنامه برای ایران امتناع کرده اند.
 
دولت آمریکا که تا هفته پیش از مخالفان حضور ایران در ژنو دو بود به یکباره تغییر موضوع داد و تلویحا” تمایل خود را برای دعوت شدن از ایران برای حضور در کنفرانس صلح اعلام کرد. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به خاورمیانه اعلام کرد که ایران حتی اگر به ژنو دو دعوت نشود ، نقش مهم و موثری در حاشیه توافقنامه صلح سوریه خواهد داشت.
 
مقامات دولت ایران اعلام کرده اند که هیچ پیش شرطی را برای دعوت شدن به مذاکرات ژنو ۲ نخواهند پذیرفت. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد کرده است که ایران می‌تواند در حاشیه مذاکرات ژنو به روند گفتگوها کمک کند. تحلیلگران سیاسی می‌گویند پذیرش ایجاد دولت انتقالی در سوریه از سوی ایران می توانست کمک زیادی به دعوت شدن از ایران در ژنو دو نماید.
 
قرار است وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه درباره حضور ایران در مذاکرات ژنو دو  با یکدیگر در سیزدهم ژانویه دیدار و گفتگو کنند. سخنگوی سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرد توافقی بین آمریکا و روسیه برای ارسال دعوتنامه رسمی از ایران انجام شود.
 
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=12070

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x