تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

“بورس” آماده خرید و فروش “سهام عدالت” است

  • کد خبر : 11480
  • 15 دی 1392 - 9:24
“بورس” آماده خرید و فروش “سهام عدالت” است

یک کار‌شناس بورس گفت: بورس همیشه آماده است که برای خرید و فروش سهام عدالت اقدام کند اما مشخص نیست دولت در برنامه ریزی کلان خود برای سهام عدالت چه تصمیمی می‌گیرد.

همایون دارابی  در بحث سهام عدالت اظهار داشت: این طرح از ابتدا به صورت اشتباه طراحی شده است و باعث شد تا الآن دارندگان سهام عدالت شرایط مطلوبی نداشته و دولت نیز به اهداف مدنظر خود دست نیابد.

این کار‌شناس بازار سرمایه ادامه داد: مسئله سهام عدالت الآن بیرون از بورس است و دولت می‌بایست در تصمیمات کلان خود مشخص کند که در رابطه با این سهام و ساختار آن قرار است چه تصمیمی بگیرد.

وی تأکید کرد: بورس همیشه آماده است تا برای خرید و فروش سهام عدالت اقدام کند اما فعلا مشخص نیست که دولت چه برنامه‌ای کلان برای سهام عدالت و سهامداران آنکه این برگه را در اختیار دارند، می‌گیرد.

***صندوق‌های سرمایه‌ای جوابگوی مشکلات مردم نیست

این کار‌شناس بورس گفت: رویکرد دولت در بحث سهام عدالت می‌بایست تغییر کند. چرا که وضعیت سهام عدالت به این صورت فعلی نمی‌تواند ادامه یابد.

دارابی ادامه داد: دولت برای تغییر وضعیت سهام عدالت گزینه‌های زیادی دارد و این گزینه‌ها نقاط قوت و ضعف متفاوتی نیز دارد.

یکی از این گزینه‌ها می‌تواند تشکیل صندوق‌های سرمایه‌ای باشد.

وی تصریح کرد: در صورتی که صندوق‌های سرمایه‌ای تشکیل شود می‌بایست مشخص باشد که موسس آنچه کسی خواهد بود و در ‌‌نهایت این صندوق با این دارایی‌ها چه کاری انجام خواهد داد و همچنین اگر روزی افراد زیادی به صندوق مراجعه و بخواهند سهام خود را بفروشند که در واقع صندوق باید دارایی‌های خود را بفروشد چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

دارابی اضافه کرد: در ‌‌نهایت ساختار سهام عدالت ممکن است از بین برود چون صندوق‌های سرمایه‌ای با شرکت‌های سهامی در ساختار متفاوت هستند. دارابی بیان داشت: در شرایط فعلی مهم‌ترین راهکاری که دولت می‌تواند در پیش بگیرد آن است که به هر مالک هرچه از پیش تعیین شده است داده شود.

و اگر سهام شرکت‌ها در قالب سهام عدالت واگذار کرده‌اند مستقیما همین سهام را به افراد ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد زمانی که افراد سهامدار مستقیم یک شرکت باشد تصمیم گیری در خرید و فروش دارایی‌‌هایشان راحت‌تر است. اما مالکیت غیرمستقیم در قالب صندوق‌های سرمایه‌ای نمی‌تواند جوابگوی مشکلات مردم باشد.

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11480

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x