تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

اتمام مهلت دولت برای ارائه لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس/ منتظر نظر دولت نمی‌مانیم

  • کد خبر : 11546
  • 15 دی 1392 - 11:23
اتمام مهلت دولت برای ارائه لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس/ منتظر نظر دولت نمی‌مانیم

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: مهلت دولت برای ارائه لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس به اتمام رسیده و اگر وزارت کشور در مهلت تعیین شده اقدامی انجام ندهد، کمیسیون شوراها به این مسئله ورود کرده و آن را پیگیری می‌کند.

 

 

 

کمال مهر:”حجت‌السلام دخیل عباس زارع‌زاده مهریزی” نماینده مردم مهریز و بافق،  با اشاره به آخرین وضعیت طرح افزایش تعداد نمایندگان، گفت: مهلت دولت برای ارائه لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس به اتمام رسیده و اگر وزارت کشور در مهلت تعیین شده اقدامی انجام ندهد، کمیسیون شوراها به این مسئله ورود کرده و آن را پیگیری می‌کند.

وی در ادامه افزود: باتوجه به این که لایحه بودجه ۹۳ در دستور کار مجلس قرار دارد، احتمال به سرانجام رسیدن این طرح در آینده نزدیک کم است، لذا ما با جدیت پیگیر این مهم هستیم.

گفتنی است؛ بر اساس اصل ۶۴ قانون اساسی، تعداد نمایندگان مجلس پس از هر ده سال با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافی و نظایر آنها می‌تواند حداکثر تا بیست نفر اضافه شود.

اکنون بیش از ۱۰ سال از موعد مقرر در قانون اساسی گذشته و به همین دلیل، مجلس در نظر دارد تا نسبت به اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان آنها اقدام کند و کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز به عنوان کمیسیون تخصصی، تصمیم به بررسی و اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگان آنها گرفت.

متولی اصلی اجرای انتخابات و همچنین مسئولیت تقسیمات کشوری با وزارت کشور است؛ لذا با توجه به مهلت ۱۰ ساله، دولت سابق باید در سال ۸۸ تغییرات مورد نظر را طی لایحه‌ای به مجلس قبلی اعلام می‌کرد که این لایحه در سال ۹۰ به مجلس داده شد و رسیدگی به آن در دستور کار کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در دوره هشتم قرار گرفت.

البته به دلیل تاخیر در ارائه لایحه، نمایندگان مجلس هشتم نیز طرحی با همین عنوان تهیه و در دستور کار قرار دادند که هر دو به این کمیسیون ارجاع شد.

از آن‌جا که هم لایحه و هم طرح، به این کمیسیون ارجاع شده بود،‌ در مرحله اول کمیته ویژه‌ای با عضویت اکثر اعضای کمیسیون تشکیل و موارد مطروحه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مهم‌ترین اقدامی که در این خصوص انجام شد، تهیه شاخص‌ها و معیارهایی براساس قانون بود تا عدالت بین استان‌ها رعایت شود.

در این راستا نیز جلسه‌ای با وزیر کشور برگزار و مقرر شد ظرف یک‌ماه نظر دولت نیز اعلام شود، ولی علی‌رغم گذشت مهلت تعیین‌شده، هنوز جوابی از سوی دولت به کمیسیون شوراها واصل نشده است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11546

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x