تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

MVM 315H، چینی چشم درشت

  • کد خبر : 11027
  • 14 دی 1392 - 8:59
MVM 315H، چینی چشم درشت

بر خلاف آنچه در اذهان عمومی وجود دارد، ام‌وی‌ام نه تنها برندی چینی نیست بلکه برندی است که مجموعه مدیران خودرو بر روی خودروهای چینی مونتاژ شده خود قرار داده و درواقع برندی ایرانی و مربوط به محصولات مدیران خودرو است.

کمال مهر: بر خلاف آنچه در اذهان عمومی وجود دارد، ام‌وی‌ام نه تنها برندی چینی نیست بلکه برندی است که مجموعه مدیران خودرو بر روی خودروهای چینی مونتاژ شده خود قرار داده و درواقع برندی ایرانی و مربوط به محصولات مدیران خودرو است. مدیران خودرو مجموعه‌ای است که به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های هلدینگ بزرگ کرمان خودرو، از سال ۱۳۸۱ آغاز به فعالیت کرد. این کارخانه که با شراکت کامل شرکت چری چین تأسیس شد، در ایران اقدام به تولید و مونتاژ خودروهای چری می‌کند و تا کنون بخش قابل توجهی از بازار خودروهای کوچک، متوسط شهری و ام‌پی‌وی کوچک را به خود تخصیص داده است. کمپانی چری، در سال ۱۹۹۷ به عنوان یک کمپانی ایالتی در چین تأسیس شد و درکمال شگفتی (البته در قیاس با مقیاس‌های ایرانی!) در سال ۱۹۹۹ اولین خودروی خود را تولید کرده و از سال ۲۰۰۱ در بازار جهانی اقدام به فروش و صادرات خودرو کرده است! این کمپانی بزرگ‌ترین سازنده خودروهای شهری در چین است و از سال ۲۰۰۳ بیشترین صادرات خودرو را از کشور چین داشته است.

چری شرکای مختلفی دارد که این مجموعه را به یک کمپانی چند ملیتی تبدیل کرده و در دنیای اتومبیل به عنوان یکی ازسرمایه‌گذاران عمده معرفی کرده است. در بین آن‌ها چند نام چشم نوازی می‌کند، جگوار و لندروور (که البته در حال حاضر هردو یک کمپانی هستند) از انگلستان و ایران خودروی مازندران از ایران ! بله درحالی‌که دربین لیست شرکا و سرمایه‌گذاری‌های چری نامی از مدیران خودرو به چشم نمی‌خورد (شاید چون چری، مدیران خودرو را بخشی از خود می‌داند) دیدن نام ایران خودروی مازندران در این لیست بسیار جالب توجه است که تحلیل علت این موضوع در این بحث نمی‌گنجد. اما ام‌وی‌ام ۳۱۵ در چین با نام «Chery Fulwin» در اوکراین با نام «AvtoZAZ» و در نقاط دیگر دنیا با نام «Chery A13» شناخته می‌شود. این خودرو اولین بار درسال ۲۰۱۰ در نمایشگاه‌ها رونمایی و خیلی زود پا به بازار گذارد. ۳۱۵ در بازارهای روزآمد و نوین خودرو با قیمتی بسیار رقابتی و پایین‌تر از رقبا در عین داشتن کیفیت و امکانات تا حدی قابل قبول (البته به نسبت قیمت) و دربازارهای خاصی مثل بازار ایران که کهنه و پیر و انحصاریست، با چهره‌ای متفاوت و جذاب‌تر از رقیبان خود، توانسته آنچه از بازار جهانی خودرو مد نظر داشته است را بدست آورد.

در ایران ۳۱۵ جدی‌ترین رقیبی که پیش رو دارد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است. البته اگر فولکس واگن گل همچنان تولید می‌شد شاید می‌توانستیم آن را هم از رقبای ۳۱۵ قلمداد کنیم. اما ۲۰۶ بیش از حد در خیابان‌های ایران تکراری شده و علی‌رغم اینکه نام پژو را با خود به یدک می‌کشد هیچ نشانه دیگری از یک خودروی اروپایی یا حتی یک خودروی خوب آسیایی ندارد. البته قیمت تیپ ۵ که گاهی مرز ۵۰ میلیون تومان را هم هدف می‌گیرد از دیگر نقاط ضعف ۲۰۶ در برابر ۳۱۵ است. فولکس گل هم خیلی زود بازار را برای رقبا خالی کرد و به نوعی به نفع چینی‌ها و چینی شده‌ها کنار رفت، لذا ۳۱۵ با داشتن قیمتی رقابتی‌تر، ظاهری متفاوت و کیفیتی منطقی (حداقل کاملا می‌دانید که خودرویی چینی سوارشده‌اید و نه ترکیبی نا موزون از چین، ایران و اروپا) توانسته رقابتی خوب را با ۲۰۶ کهنه‌کار و پرطرفدار ادامه دهد.

مشخصات فنی

ACTECO بخش موتور سازی کمپانی چری چین است که از سال ۱۹۹۷ تحت نظارت شرکت AVL اتریش راه‌اندازی شد و از سال ۲۰۰۶ قرارداد خود را جهت تولید موتور برای خودروهای فیات ایتالیا آغاز کرد که اولین حاصل این قرارداد با فیات لینا بود.

موتور ام‌وی‌ام ۳۱۵ از جمله موتورهای این کمپانیست که توسط بخش اتریشی آن طراحی شده است. این موتور به طور کامل در چین تولید و مونتاژ می شود. این موتور ۵/۱ لیتری توان تولید ۱۰۹ اسب بخار قدرت را در دور ۵۷۵۰ دارد که با گشتاور ۱۴۰ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور می‌تواند جثه ۱۲۷۵ کیلوگرمی این خودرو را حد اکثر به سرعت ۱۷۰ کیلومتر درساعت برساند.

البته اصلی‌ترین نقطه قوت این پیشرانه نه در توان و شتاب آن بلکه در میزان مصرف است. موتور ام‌وی‌ام ۳۱۵ با مصرف شهری ۹/۵ لیتر و جاده‌ای ۰/۴ لیتر بنزین به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر این خودرو را در کلاس اتاق و توان موتوری خود تقریبا بی‌رقیب قرار می‌دهد.

طراحی داخلی

در نمای داخلی، ۳۱۵ دارای طراحی تقریبا دوگانه است، چراکه برخی از اجزا دارای طراحی‌های زیبا و نوین هستند و برخی دیگر گویا از دو دهه قبل آمده‌اند. از جمله بخش‌هایی که طرحی به روز و جالب توجه دارد قسمت داشبورد است.

داشبورد هم در قسمت مقابل راننده و هم مقابل سرنشین دارای دو بخش است که بین این دو بخش یک نوار از نشانگرهای ال‌ای‌دی قراردارند و اطلاعات مختلف را در اختیار راننده و سرنشین قرار می‌دهند. طراحی داشبورد به روز و در نوع خود چشم‌نواز است و به نسبت هارمونی مناسبی دارد. البته نباید انتظار چندانی در زمینه کیفیت ساخت و مواد از این چینی کوچک داشت. برخلاف داشبورد، غربیلک فرمان کاملا کهنه و قدیمی بوده و در حد غربیلک پرایدهای اولیه است. به خصوص قرار گرفتن دکمه‌های بوق روی دو گوشه فرمان، این غربیلک را کاملا به فرمان BMW سری E30 شبیه کرده است که البته این نسل از سری ۳ مربوط به دهه ۱۹۸۰ است. به لطف طراحی متناسب و ابعاد بزرگ‌تر، فضای سرنشین چه برای سرنشینان عقب و چه در جلو مناسب به نظر می‌رسد و فضاها از خودرویی مانند پژو ۲۰۶ بازتر و بهتر است. سقف در صندلی عقب به اندازه کافی بلند است و افراد با اندام معمول (قد ۱۸۰ سانتیمتر) به راحتی می‌توانند از فضای عقب خودرو استفاده کنند.

جمع بندی

با وجود آنکه زمانی، تولیدات چینی در صنایع مختلف نمادی از بی‌کیفیتی و عدم دقت در تولید، با قیمت‌های ارزان و باورنکردنی شناخته می‌شدند، اما باید باورکرد که امروزه دیگر به راحتی نمی‌شود در مورد یک محصول چینی حکم بی‌کیفیتی صادر کرد. خودروسازان چینی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. خودروهایی مانند چری کیو کیو (همان ام‌وی‌ام ۱۱۰ خودمان) و ام جی۶  تقریبا در بیشتر نقاط دنیا (حتی ایالات متحده) شناخته شده‌اند و مشتریان خاص خود را دارند. ام‌وی‌ام ۳۱۵ یا همان چری A13 به عنوان فرزند خلف چری کولوین از جمله خودروهای موفق ساخت چین است. طراحی متناسب و قابل قبول، ارگونومی مناسب و تجهیزات و امکاناتی مثل ایربگ برای راننده و سرنشین جلو، سیستم پخش صوت با طراحی جالب توجه، ارائه اطلاعات به نسبت کاملی از بخش‌های مختلف خودرو در کنسول مقابل راننده و کنسول مقابل سرنشین جلو، ترمز‌ای‌بی‌اس، شیشه بالابر برقی برای هر ۴ درب و غیره در مقابل قیمت بسیار ناچیز آن همگی باعث شده که این خودرو چینی بتواند طرفداران خاص خود را در دنیا جلب کند. درمورد ام‌وی‌ام ۳۱۵ باید گفت اگربه دنبال خودرویی کاملا شهری با قیمتی مناسب و مصرف بنزین  اقتصادی هستید و چندان اهل شتابگیری‌های شدید و عبور از مرز سرعت‌های مجاز نیستید، این چینی جمع و جور انتخاب بسیار مناسبی می‌تواند برای شما باشد. اما به هیچ عنوان نباید از آن انتظار قدرت نمایی‌های خاص و استقامت بالا در برار فشارهای مختلف چه درزمینه موتور و چه در زمینه اتاق و سیستم تعلیق داشته باشید. در واقع تحت هیچ شرایط نباید پشت فرمان ۳۱۵ آرامش خود را از دست بدهید.

طراحی ظاهری

یکی از نقاط قوت اصلی این چینی چشم درشت، طراحی ظاهری آن است. این خودرو به لطف طراحی شرکت «تورین دیزاین» که شرکتی ایتالیایی است، چهره‌ای متناسب و اصولی و به نسبت چشم‌نواز دارد. از خطوط و حجم‌های عجیب و غیر متعارف (که گاهی در خودروهای چینی و کره‌ای دیده می‌شود) در آن خبری نیست و بیشتر، خودروهای کوچک فیات را در ذهن تداعی می‌کند.

در نمای روبه‌رو اولین چیزی که کاملا جلب توجه می‌کند، چراغ‌های بسیار بزرگ و کشیده آن است و این چراغ‌ها به حدی بزرگ طراحی شده که بخش اعظم گلگیر جلو را به خود اختصاص داده‌اند. این دو چراغ که دارای ۳ یا ۴ قسمت هستند، در جلو با استفاده از یک جلو پنجره باریک که بی‌شباهت به جلو پنجره محصولات کیا نیست، بهم وصل می‌شوند.

درب موتور در عین کوچک بودن به گونه‌ای طراحی شده که بزرگ و خوش فرم به نظر می‌آید. طراحی سپر، اسپرت و قابل قبول است و به سبک خودروهای ایتالیایی و اسپرت، پروژکتورها در گوشه‌های بیرونی سپر قرار گرفته‌اند و در این بخش، ۳۱۵ روح ایتالیایی خود را به رخ کشیده و نشانه‌هایی از آلفارومئو دارد .

در نمای کنار، این خودرو شباهت غیرقابل انکاری به پژو ۲۰۶ و مزدا ۲ پیدا کرده است. البته به وضوح از هر دو طویل‌تر است. اما با این وجود تا زمانی که ۳۱۵ را در کنار ۲۰۶ قرارندهید متوجه طویل‌تر بودن آن نمی‌شوید و این از مزایای طراحی زیبای این سه رگه چینی- اتریشی- ایتالیایی است. از جمله نکاتی که در نمای کنار جلب توجه می‌کند، رینگ‌های ۱۵R60/185 است که برای این کلاس خودرو به اندازه کافی پهن و بزرگ به‌نظر می‌رسد. به‌علاوه خط طولی مواجی که از چراغ‌های جلو شروع شده و تا روی درب پنجم خودرو هم ادامه دارد (در مدل‌های صندوقدار تا چراغ عقب) به زیبایی خودرو افزوده است.

روی گلگیر جلو برآمدگی قوسی شکلی وجود دارد که عیناً از مزدا ۲ وام گرفته شده است. با وجود اینکه این قسمت زیبایی خاص خود را دارد و باعث شده طول خودرو کوتاه‌تر به نظر رسد، اما کمی نا هماهنگ با طراحی کلی خودرو به نظر می‌رسد و گویا جای آن روی مزدا۲ بهتر بود تا روی چری A13.

ام‌وی‌ام ۳۱۵ دارای دو تیپ ظاهری مختلف است و به سان پژو ۲۰۶، مدل صندوقدار این خودرو نیز قابل سفارش است که مدل هاچ بک با نام ۳۱۵h و مدل صندوقدار آن با نام ۳۱۵ شناخته می‌شود. ام‌وی‌ام ۳۱۵h دارای طول ۴۱۳۹ میلی‌متر و ام‌وی‌ام ۳۱۵ دارای طول ۴۲۶۹ میلی‌متر است.

با وجود اینکه از شیوه نام گذاری به نظر می‌رسد این خودرو در اصل صندوقدار بوده است، اما آنچه درظاهر به نظر می‌آید اینچنین نیست و زمانی که به مدل صندوقدار این خودرو نگاه می‌کنید این حس تداعی می‌شود که گویا قطعه‌ای اضافه به انتهای خودرو افزوده شده است.

در نمای عقب بر خلاف پژو ۲۰۶ و SD206 که کاملا به‌هم شبیه هستند، ام‌وی‌ام ۳۱۵ و ام‌وی‌ام ۳۱۵h به سبک تویوتا یاریس دو چهره متفاوت دارند. در ۳۱۵h چراغهای عقب کاملا مشابه مرسدس بنز CLK سری  W209است که در نوع خود جالب توجه هستند. حجم پردازی‌های روی درب پنجم در عین حجیم بودن آزار دهنده نیستند، که این نکته کاملاً نشان از یک طراحی اروپایی دارد. خط قوسی شکلی که در امتداد چراغ عقب طراحی شده نیز به خارج شدن این قسمت از سادگی کمک شایانی کرده است.

ام‌وی‌ام ۳۱۵ صندوقدار در واقع یک خودروی لیفت بک است، و در حالی که در دید اول اصلا نیازی به این اتفاق دیده نمی‌شود اما، درب صندوق بار به شیشه عقب خودرو متصل است. چراغ‌ها هیچ شباهتی به مدل هاچ بک نداشته و به طور کامل به رنگ قرمز طراحی شده‌اند. سپر هم به کلی تغییر کرده و دیگر از چراغ‌های مه شکن و دنده عقب روی آن خبری نیست. در واقع برخلاف مدل هاچ بک، در طراحی قسمت عقب مدل لیفت بک فقط سادگی به چشم می‌خورد.

مجله تخت گاز
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11027

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x