تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

گوگل چگونه اطلاعات شما را سرقت می کند؟/ مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟

  • کد خبر : 175738
  • 27 دی 1395 - 16:35
گوگل چگونه اطلاعات شما را سرقت می کند؟/ مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟

ذخیره سازی اطلاعات کاربران از سوی گوگل یکی از دغدغه های کاربران برای استفاده از این سرویس جستجوگر است، مساله سرقت اطلاعات از سوی گوگل موافقان و مخالفانی دارد که هریک با ادله ای بر حرف خود پافشاری می کنند.


به گزارش«کمال مهر»؛؛ یکی از بزرگترین و محبوب ترین موتورهای جستجوگر که گزینه اول برای بسیاری از کنکاش های ما در اینترنت است نام آشنای گوگل خواهد بود، سرویس جستجوگری که تنها یک بخش کوچک از مجموعه بزرگ گوگل است اما محبوبیت آن بیش از سایر برنامه هایی است که وابسته به این سرویس هستند.

موضوع این گزارش را با سوالی آغاز می کنیم که که پاسخ آن روشن و مساله قدیمی نیست اما برای آگاهی و ارائه چند راه حل آن را با شما در میان خواهم گذاشت و سوال اینجاست که آیا گوگل زندگی شما را تحت نظر دارد؟

عده ای با انتشار مطالب و ارائه دلایل مختلف این مساله را تا حدودی انکار می کنند و معتقدند با محدود کردن دسترسی های گوگل می توانید به امنیت خود در فضای اینترنت بیافزاید اما گروهی دیگر خلاف این مساله را مطرح می کنند و می گویند گوگل به راحتی و شفاف از شما اطلاعات می گیرد اما چون ارائه اطلاعات به گوگل در مسیری سهل صورت می گیرد کاربران هیچ گاه از منظر جمع آوری اطلاعات و استفاده از آن برای مقاصدی خاص نگاه نکرده اند.

ابتدا به سراغ گروه اول می رویم که می گویند گوگل تلاش دارد به عنوان شرکتی شناخته شود که کارهای جاسوسی و بدون اطلاع کاربر انجام نمی دهد، گواه این سخن را نیز در جستجوهای کاربران و عدم پبشنهادهای درست برای تکمیل جمله ای که کاربر به دنبال است، می دانند و این موضوع را بهترین تاییدیه تلقی می کنند.

گروه دوم نیز بر خلاف گروه اول معتقدند زمانی که شما از موتور جستجوگر گوگل استفاده می کنید بر اساس آنچه نیاز شماست پیشنهاد مطلب می کند در حالی که اگر شخصی از سیستمی دیگر، در محلی دیگر کلمه مورد نظر شما را جستجو کند با نتایج متفاوتی مواجه می شود این امر خود نشان از ذائقه سنجی و رصد کاربران از سوی گوگل دارد، حال بماند که دیگر نرم افزارهای وابسته به گوگل از جمله Google Earth، Google Maps، Gmail و … کاملا اطلاعات شما را ذخیره می کنند.

گوگل چه می کند؟
اینکه گوگل بتواند شخص کاربر را تشخیص دهد و بر اساس آنچه از او در زمانهایی که در فضای اینترنت جستجو می کرده از وی اطلاعاتی را ذخیره کرده باشد و در اصلاح ذائقه وی را سنجیده باشد که برای این موتور به واسطه داشتن هوش مصنوعی امری عادی و آسان خواهد بود، برای مثال کلمه ای را در سیستم رایانه ای خود سرچ کنید و نتایج و ترتیب پیشنهادها را به خاطر بسپارید، این کار را با سیستمی دیگر یا با موبایل خود انجام دهید، اتفاقی دیگر می افتد.

به دلیل نوع رفتار شما در دستگاه های مختلف برای استفاده از موتورهای جستجو گر شاید نمایش های یکسانی داشته باشید ولی ترتیب آنها با یکدیگر متفاوت است و این نشان از ذائقه سنجی شما و دفعات ورود به سایت های مختلف است.

مثالی دیگر، نام مکانی را بدون نوشتن نام استان و یا شهرستان مورد نظر خود در گوگل جستجو کنید می بینید که گوگل دقیقا مکانی را به شما نشان می دهد که شما در آن حضور دارید، گوگل اطلاعات افراد را ثبت می کند و هوش مصنوعی آن قادر است به راحتی ادامه آنچه شما در حال جستجوی آن هستید به شما پیشنهاد کند و نتایج بسیار خوبی را نیز بر اساس آنچه نیاز شماست و به خواسته شما نزدیک تر است را نمایش دهد و این یعنی گوگل کاملا اطلاعات شما را در اختیار دارد.

عده ای می گویند این کار توسط گوگل و ذخیره اطلاعات کاربران تنها به دلیل بهبود سرویس دهی است در حالیکه اخبار و اطلاعات نشان می دهد این سرویس با اهداف تجاری اطلاعات کاربران را ثبت می کند و به نوعی امنیت آنها را زیر سوال می برد، زیرا گوگل یک کسب و کار است، اما بازگشت سرمایه کلان این غول فناوری که به میلیاردها دلار میرسد و رایگان در اختیار کاربران اینترنت قرار می گیرد چگونه انجام می شود؟

تنها یک راه وجود دارد، دسترسی کامل به اطلاعات کاربران تضمین کننده حیات گوگل است، گوگل حتی به راحتی دقیق ترین اطلاعات را از محل سکونت شما به خودتان ارائه می کند!
به راستی گوگل چه میزان اطلاعات از ما دارد؟ باید نگران اطلاعات از دست رفته مان باشیم؟ آیا گوگل برای بهبود نتایج جستجو کاربران دائما آنها را شنود می کند؟

گوگل معتقد است داشتن سابقه در موتور جستجو گر برای کاربران بهتر است و بازدیدهای شما از صفحات وب بر اساس تاریخ و دفعات استفاده از سایت های مختلف رصد می شود و اطلاعات جمع آوری خواهد شد، علاقمندی های شما، میزان بازدید، دفعات حضور در جستجوگر گوگل، مدت زمان حضور در وب سایت های مختلف، علاقمندی به ذخیره سازی فایل های مختلف و بسیاری اطلاعات جزئی دیگر همه در اختیار هوش مصنوعی گوگل برای تبلیغات و اثرگذاری بر روی ذائقه شما و البته پیشنهادهایی که تا به حال به آن نیاندیشیده اید، قرار می گیرد.

همه افرادی که از گوگل استفاده می کنند پرونده ای مجازی را به نام خود ثبت کرده اند که با IP آنها ذخیره می شود و مجموع اطلاعات شما به نوعی اثرانگشتی در گوگل برایتان ثبت می کند، ناامنی اطلاعات و نقض حریم خصوصی برای بسیاری از کاربران فضای اینترنت دارای اهمیت است و این ذخیره سازی ها و رصدها برای آنانی که به امنیت اطلاعاتشان اهمیت می دهد خوشایند نخواهد بود.

چه باید کرد؟
به گفته کارشناسان بهتر است در بخش های مرتبط با امنیت و حریم خصوصی که در حساب های گوگل دارید دسترسی اطلاعات را محدود کنید و مرورگرها نیز به گونه ای پیکربندی کنید که کمترین اطلاعات از شما دریافت شود، هرچند این امر به معنای امنیت کامل نیست اما تا حدودی درز اطلاعات را محدود می کند، همچنین هر بازه های زمانی مشخص اطلاعات وب گردی خود را پاک کنید.

و در پایان؛
هرچند که دسترسی های نرم افزاری را برای عدم سرقت اطلاعاتتان محدود کنید اما بازهم این امنیت به طور کامل برای شما فراهم نخواهد شد، اسناد، اخبار، عکس ها و ویدئوها همگی حاکی از جاسوسی گوگل دارد و این را با اندکی جستجو می توانید بیابید، یکی از بهترین راه های جلوگیری از این سرقت اطلاعات استفاده از موتورهای جستجوگر داخلی است که اجازه ارسال اطلاعات شما را به خارج از کشور برای تامین منافع بسیاری نمی دهد، موتورهای جستجوگری که علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی، حاصل تلاش و فکر ایرانی است و خودباوری و بالندگی جوان ایرانی را نشان خواهد داد، بهتر است بدانید چند کشور مهم جهان از جمله چین برای امنیت خود گوگل را فیلتر کرده اند و کاملا از بستر اینترنت ملی و شبکه های پیام رسان داخلی استفاده می کنند.

گزارش از عاطفه بیات
یازهرا(س)
انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=175738

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x