تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

کلاه گشادی که تلگرام بر سر وزارت ارتباطات گذاشت/ خوشحالی مدیر تلگرام از بالا رفتن سرعت این شبکه در ایران

  • کد خبر : 196452
  • 10 مرداد 1396 - 17:10
کلاه گشادی که تلگرام بر سر وزارت ارتباطات گذاشت/ خوشحالی مدیر تلگرام از بالا رفتن سرعت این شبکه در ایران

در سایت تلگرام از ایران دقیقاً‌ با عنوان «زمین دشمن» نام برده شده است و اعلام شده CDN هایی که قرار هست داخل ایران قرار داده شود حاوی اطلاعات خاصی نخواهد بود و البته تمامی همان اطلاعات هم به صورت رمز گذاری شده به ایران منتقل می شوند.

به گزارش «کمال مهر» در ماه‌های گذشته در کنار تقاضای عمومی برای مسدود ساختن کانالهای مستهجن و غیر اخلاقی و همچنین کانال هایی که آزادانه علیه نظام فععالیت می‌کنند وزیر ارتباطات خبرهایی در خصوص رایزنی های وزارت ارتباطات با “پاول دروف” مدیر تلگرام در خصوص انتقال سرورهای تلگرام به داخل ایران داده است.

پاول دروف هر بار در توئیتر خود ضمن انتشار پیامی اعلام کرده است که اطلاعات محرمانه تلگرام و همچنین سرورهای تلگرام را در اختیار کشور یا کشورهایی قرار نمی دهد و این ادعای وزارت ارتباطات ایران را رد کرد.

روز گذشته بار دیگر وزیر ارتباطات اعلام کرد قرار است سرورهای تلگرام به ایران منتقل شوند که این موضوع بلافاصله با واکنش مدیر تلگرام مواجه شد؛ «دورف» در واکنش به گفته وزیرارتباطات مبنی بر انتقال سرورهای تلگرام به ایران اعلام کرد که اطلاعات آمده در خبر نادرست است و هیچ سروری به ایران منتقل نمی‌شود.

 

براستی حقیقت چیست و آیا وزارت ارتباطات توانسته است مدیر تلگرام را جهت دسترسی این وزارت به محتواهای تلگرام مجاب کند؛ پیش از این پاول دوروف در پیامی توییتری تایید کرده بود برخی سرورهای «تحویل محتوی» تلگرام به ایران و برخی کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان  منتقل شده است.

او در این توئیت نوشت: اگر مقامات ایرانی سعی در پاک کردن اطلاعات این سرورها کنند، کاربران ایرانی می توانند از سرورهای اصلی در اروپا به این موارد دسترسی یابند. بنابراین سانسور غیرممکن است.

سایت تلگرام در توضیح این مساله و روشن شدن موضوع اطلاعاتی را منتشر کرده است؛ در حقیقت CDN ها یا همان محتوی های رمز شده به ایران می آیند.

در این سایت آمده است: CDN ها از ساختار سرورهای ابری تلگرام (سرورهای اصلی تلگرام) کاملا جدا هستند، به این معنی که در CDN ها همه اطلاعات رمز شده هستند و فقط عکس و فیلم های عمومی کانال های بالای ۱۰۰ هزار نفر به صورت محتوی های رمز شده به ایران داده می شود تا بر روی سرور های داخلی قرار بگیرد. به طوری که ساختار ابری سرورهای تلگرام که اطلاعات اصلی کاربران در آن قرار دارد کاملاً مجزا بوده.

در سایت تلگرام از ایران دقیقاً‌ با عنوان «زمین دشمن» نام برده شده است و اعلام شده CDN هایی که قرار هست داخل ایران قرار داده شود حاوی اطلاعات خاصی نخواهد بود و البته تمامی همان اطلاعات هم به صورت رمز گذاری شده به ایران منتقل می شوند.

این سایت همچنین در توضیح اینکه چرا CDN های خود را به برخی از کشور ها می فرستند اعلام کرده است که نقاط ذخیره سازی CDN در مناطقی در نظر گرفته شده اند که تلگرام ترافیک زیادی دارد ولی تلگرام به دلایل مختلف تمایلی به قرارگیری سرورهای خود در آن مناطق ندارد.

 

تلگرام همچنان تاکید می کند که وارد هیچ توافق یا تفاهمی با دولت‌ها در خصوص انتقال اطلاعات خصوصی نشده‌ و CDNها بخشی از هیچ معامله‌ای نیستند. این سایت توضیح می دهد که این به دلیل غیر منطقی بودن قوانین محلی نیست بلکه تلگرام هیچ‌گاه سرورهایش را به کشوری با سابقه سانسور اینترنتی انتقال نمی‌دهد!

به نظر می رسد تنها هدف استفاده از CDNها این است که کیفیت اتصال در مناطق با تقاضای بالا، که تلگرام نمی‌تواند سرورهای خود را به آنجا منتقل کند، با روشی ایمن، افزایش یابد.

به زبان ساده تر تلگرام یک چمدان در بسته شامل محتواهای قابل دسترسی و عمومی کانال های بالاتر از ۱۰۰ هزار نفر عضو شامل فیلم ها و عکس ها ( و نه اسامی و یا مشخصات افراد عضو در کانال) را در اختیار ایران قرار می دهد که ایران امکان دسترسی به محتویات این چمدان را هم ندارد.

این اقدام در حقیقت سرعت دانلود و دسترسی اعضا به محتواهای این کانال ها را افزایش می دهد و از این طریق ضریب استفاده کاربران از این کانال ها بالاتر می رود.

در همین راستا یک پژوهشگر فضای مجازی گفت: انتقال CDN‌های تلگرام با محتوای رمز شده بدون اعمال مدیریت قوانین ایران اسلامی، پاک کردن صورت مسئله مشکلات و تهدیدات تروریستی این پیام‌رسان است؛ کشوری که CDN در آن قرار گرفته حق هیچگونه مدیریتی بر روی محتوا ندارد.

نکته قابل تامل این است که قوانین تلگرام با قوانین ایران تطابق نداشته و از همین رو بسیاری از کانال هایی که هنوز فیلتر نشده اند در حقیقت به خاطر عدم عدول تلگرام از قوانین و چارچوب های اصلی خود است؛ به عبارت ساده تر بر اساس قوانین تلگرام تنها کانال‌هایی فیلتر می‌شوند که موضوعات «پورن»، موضوعات حمایت از گروه‌های تروریستی، موضوعات حمایت از کودک آزاری و موضوعات spam را منتشر کنند.

در همین راستا تلگرام اعلام کرده است که هرگز  مطالب کسانی که مخالف حاکمیت و منتقد حاکمیت یک کشور هستند را سانسور و حذف نمی کند و این مغایر با قوانین تلگرام است.

 

 

در حالی که ایران برای نگهداری از این CDN‌ها نیازمند هزینه زیادی است، اما عملاً اتفاق مناسبی برای کشور رخ نمی‌دهد و همچنان معضل کانال‌ها با محتوای مجرمانه در کشور وجود دارد.

هزینه های زیادی صرف انتقال CDN‌ها به ایران می‌شود اما به خاطر عدم شفاف سازی این موضوع از سوی وزارت ارتباطات، عملاً مردم را بیشتر از قبل سردر گم می کنند.

 

انتهای پیام/ط

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=196452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x