تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

کدام مقام ارشد نظامی جمعه سیاه را رقم زد؟

  • کد خبر : 176949
  • 05 بهمن 1395 - 8:00
کدام مقام ارشد نظامی جمعه سیاه را رقم زد؟

تیمسار غلامعلی اویسی که نقش وی را حمیدرضا نعیمی در معمای شاه ایفا می کند، از نظامیان موثر در رخدادهای دوران انقلاب است.

به گزارش  گروه فرهنگی«کمال مهر»؛ تاریخ موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم.

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد.  یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

از جمله گروه هایی که در زمان شاه به اشکال گوناگونی، روی شکل گیری اوضاع آن روزها تأثیر می گذاشتند، نظامیان و ارتشبدهایی بودند که نامشان کمابیش در تاریخ معاصر حک شده است.

تیمسار غلامعلی اویسی که نقش وی را حمیدرضا نعیمی در معمای شاه ایفا می کند، نیز جزو همین نظامیان است.

او پس از طی تحصیلات مقدماتی در سال ۱۳۰۹ وارد دبیرستان نظام تهران شد و در سال ۱۳۱۵ پس از اخذ دیپلم به دانشکده افسری رفت و دو سال بعد با درجه ستوان دومی وارد ارتش شد. وی در دانشکده افسری از دوستان محمدرضا شاه بود و همین موضوع موجب ارتقایش شد.

اویسی درسال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۳۱ در مشاغل گوناگون نظامی از جمله فرماندهی گروهان و گردان و آموزشگاه گروهبانی لشکر ۲، ریاست شعبه بازرسی دژبان مرکز و فرماندهی هنگ ۵۲ دژبان، را تجربه کرد. وی پس از کودتای ۲۸ مرداد نشان درجه ۲ رستاخیز را گرفت.

ریاست ستاد لشکر گارد نیز از دیگر سمتهایی بود که اویسی بر عهده داشت. وی در همین سمت درجات سرلشکری و سپهبدی را دریافت کرد. اویسی در شهریور ۱۳۴۴ به فرماندهی ژاندارمری کل کشور منصوب شد و طی هفت سال تصدی، باعث توسعه و تغییرات بسیار زیادی در آن سازمان شد که از جمله می‌توان به ایجاد سازمانی به نام پلیس راه تحت نظر ژاندارمری اشاره کرد.

او بعد از تجربه سمت های دیگر به مدت سه سال یعنی تا سال ۱۳۵۷ فرماندهی نیروی‌ زمینی را عهده دار شد. با اوج‌گیری انقلاب‌ اسلامی و تظاهرات مردم، فرماندهی نظامی پایتخت از سوی دولت شریف‌ امامی که در تهران و یازده شهر دیگر حکومت نظامی اعلام کرده بود، به اویسی واگذار شد. در همین سمت بود که او موجب شهادت بسیاری از مردم در روز ۱۷ شهریور یا جمعه سیاه شد.

وی بعد از برکناری شریف امامی و روی کار آمدن ازهاری علاوه بر مشاغل نظامی خود سرپرست وزارت کار شد ولی آن هم دوامی نداشت و دی ماه ۱۳۵۷ پس از سقوط کابینه ازهاری به بهانه معالجه از ایران خارج شد و تقاضای بازنشستگی کرد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=176949

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x