تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
0

کاهش واردات بنزین با احیای دوباره کارت‌های سوخت/ آیا احیای کارت سوخت قیمت بنزین را افزایش می‌دهد؟

  • کد خبر : 217115
  • 09 آبان 1397 - 15:24
کاهش واردات بنزین با احیای دوباره کارت‌های سوخت/ آیا احیای کارت سوخت قیمت بنزین را افزایش می‌دهد؟

اعضای کمیسیون انرژی مجلس ضمن اشاره به اینکه تا پایان سال قیمت بنزین افزایش نخواهد یافت، تاکید کردند: احیای مجدد کارت سوخت در حال حاضر صرفاً برای ساماندهی و مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق فرآورده‌ای نفتی می باشد.

به گزارش «کمال مهر» طبق آمارهایی که در مورد میزان مصرف سوخت در کشور از ابتدای تابستان تا کنون منتشر شده است طی تیرماه سال جاری متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور به ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز رسید که اوج مصرف نیز در روز ۳۱ تیرماه با سوختن ۱۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین بود.

به این ترتیب ایران جایگاه خود را در میان کشورهای پر مصرف بنزین نگاه داشته و همچنان بعد از چند کشور در رده هشتم مصرف بنزین در دنیا قرار گرفته است؛ بر هیچ کس پوشیده نیست که قیمت تمام شده بنزین رقمی بالاتر از هر لیتر ۱۰۰۰ تومان است و همین مساله مصرف سوخت را در کشور به شدت بالا برده است.

در یک نگاه ساده و راه حل پیش پا افتاده افزایش قیمت بنزین روش معقولی است؛ این افزایش قیمت موضوعی بود که در ماه های گذشته بارها از سوی دولت در دستور کار قرار گرفت اما هراس از نارضایتی بزرگ مردمی مانع از انجام این طرح شد.
کنترل میزان مصرف با کارت سوخت

سهمیه‌بندی سوخت در ایران طرحی برای هدف‌مندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا شد. به همین منظور برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر گردید و تمامی تلمبه‌های جایگاه‌های سوخت مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان و پین پد شدند.

طرح سهمیه بندی بنزین با هدف کنترل مصرف بنزین و مصون ساختن کشور از طرح تحریم واردات این فرآورده نفتی اجرایی شده بود و نقش مهمی در کنترل مصرف بنزین، جلوگیری از قاچاق و کاهش واردات آن ایفا کرده بود تا جایی که تقریبا قاچاق بنزین از کشور به کشورهای حاشیه ای به شدت کاهش پیدا کرده بود.

 

آیا احیای کارت سوخت قیمت بنزین افزایش می‌دهد؟

در همین راستا احمد صفری با اشاره به احیای مجدد کارت سوخت در گفتگو با قم فردا اظهار داشت: کارت سوخت به منزله جلوگیری از حیف و میل بیت المال و به منزله قاچاق سوخت است و احیای مجدد آن به نفع مردم و کشور است.

وی گفت: نگرانی هایی در بین مردم وجود دارد که با احیای  کارت سوخت قیمت بنزین افزایش خواهد یافت که این نگرانی درست نیست و کارت سوخت به معنای گران شدن بنزین نیست، پیش از این سامانه کارت سوخت فعال بود و هر خودرویی هم که در کشور وجود دارد کارت سوخت داشته است، افرادی هم که کارت سوخت خودروی خود را به هر دلیل در اختیار ندارند می توانند ثبت نام کنند و کارت سوخت دریافت کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: اتفاق جدید رخ نداده است فقط کارت های سوخت قبلی احیا خواهد شد و هر شخص بر اساس میانگین تعریف شده بنزین استفاده می کند که یک راه بسیار خوب برای حفظ منافع ملی است.

صفری تصریح کرد: تا پایان سال جاری افزایش قیمت سوخت نخواهیم داشت در پایان سال باید بررسی شود برنامه و سیاست نظام چیست و نظر کمیسیون انرژی مجلس  و تحلیل وزارت نفت چه خواهد بود سپس بر همین اساس در سال جدید هرچه به نفع نظام و مردم باشد تصمیم گیری می شود.
کارت سوخت باعث کاهش قاچاق  بنزین می شود

وی با اشاره به این مسئله که احیای کارت سوخت باعث جلوگیری از قاچاق سوخت می شود تأکید کرد: متأسفانه در بیشتر استان های مرزی  به علت اختلاف قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه  شاهد قاچاق سوخت هستیم، مطمئناً با توجه به تجربیات گذشته احیای کارت سوخت کاهش چشمگیری در قاچاق بنزین خواهد داشت زیرا در زمانی که کارت سوخت فعال بود شاهد کاهش شدید قاچاق بنزین بودیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: در مدت زمانی که کارت سوخت ملغی شد شاهد افزایش قاچاق سوخت بودیم متأسفانه به عناوین مختلف هم این قاچاق انجام می شد احیا کارت سوخت باعث می شود بتوانیم میزان دقیق مصرف بنزین در کشور را داشته باشیم و هم میزان قاچاق را بدانیم و بتوانیم از آن جلوگیری کنیم و دست افرادی که از موقعیت های مختلف برای قاچاق سوخت سوء استفاده می کنند بسته شود.

 

احیای کارت سوخت برای ساماندهی، مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق است

همچنین حسین امیر خامکانی در گفتگو با قم فردا اظهار داشت: احیای مجدد کارت سوخت در حال حاضر صرفاً برای ساماندهی و مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق فرآورده‌ای  نفتی است در این جنگ اقتصادی باید هم قاچاق و مصرف طوری مدیریت شود که مجبور به واردات نباشیم.

وی خاطر نشان کرد: تجربه دور قبل کارت های سوخت نشان داده در کاهش قاچاق مؤثر بوده است اما باید این باره به نحوی هوشمند باشد که خود کارت‌های سوخت  مجدداً معبر قاچاق نشود کارت ها باعث می شود که حداقل از طریق باک خودروها قاچاق بنزین صورت نگیرد.
برای مرزنشینان باید درآمد و اشتغال پایدار  ایجاد شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه فعلاً در مجلس بحث افزایش قیمت ها مطرح نیست گفت: قاچاق بیشتر در شهرهای مرزی انجام می شود در کنار مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید یک درآمد پایدار و اشتغال پایدار برای مرزنشینان ایجاد کرد.

 

باید دید مجلس و دولت به برنامه مشترکی برای احیای کارت سوخت و جلوگیری از قاچاق بنزین دست پیدا می کنند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=217115

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x