تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

پشت پرده بازجویی از دختران رقاص، تخریب خانه‌ای در ارومیه و شکنجه زنان زندان قرچک چیست؟

  • کد خبر : 209558
  • 24 اسفند 1396 - 1:05

به گزارش«کمال مهر»؛ چند روز پیش طی مراسمی با عنوان «همایش بزرگ بانوان شاغل شهرداری» که به مناسبت روز زن  در برج میلاد برگزار شد، تعدادی دختر نوجوان روی صحنه به اجرای برنامه‌ای شبیه به رقص پرداختند. ویدئوی این بخش برنامه بلافاصله در فضای مجازی منتشر و با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. محمدعلی نجفی شهردار تهران نیز […]

#خبرنگار دروغگو نیست/

به گزارش«کمال مهر»؛ چند روز پیش طی مراسمی با عنوان «همایش بزرگ بانوان شاغل شهرداری» که به مناسبت روز زن  در برج میلاد برگزار شد، تعدادی دختر نوجوان روی صحنه به اجرای برنامه‌ای شبیه به رقص پرداختند. ویدئوی این بخش برنامه بلافاصله در فضای مجازی منتشر و با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. محمدعلی نجفی شهردار تهران نیز خود از جمله معترضان بود. پس از فراگیر شدن این ویدئو نجفی طی بیانیه‌ای خواستار حفظ شئون اسلامی در همایش‌ها به‌ویژه برنامه‌های مربوط به شهرداری شد.

در پی انتشار این خبر در فضای مجازی مسعود کاظمی خبرنگار سابق روزنامه شرق با انتشار پستی در توئیتر خود به پراکندن شایعه و دروغی بزرگ دامن زد.

وی در شب همان روز یعنی ۱۵ اسفند از بازداشت این دختربچه‌ها و بازجویی ۱۰ ساعته آنها گفت و مدعی شد با مادر یکی از آنها گفتگوی حضوری داشته است. توئیتی که منجر به سوالهای زیادی در ذهن می‌شد؛ از جمله این که چه اتفاق امنیتی در این جشن روی داده است که نیاز به چنین بازجویی سنگینی داشته باشد؟ از طرفی این خبرنگار شاید چندان هم به قوانین وارد نبوده است، چرا که طبق قانون افراد زیر ۱۸ سال، برای بازجویی مستقیما به دادسرا برده نمی‌شوند مگر برای اطلاع از جرمی که بزرگسالان مرتکب شده باشند (طبق اظهارات حقوقدانی که همان شب پس از انتشار این پست، این قانون را در توئیت خود منعکس کرد). این پست موجب جنجال زیادی در فضای مجازی شد و شبکه فارسی زبان بی بی سی که موضع ضد انقلابی آن با جمهوری اسلامی مشخص است نیز با پرداختن به این موضوع و این دروغ پراکنی خبرنگار ایرانی، تلاش کرد تا حقیقت را تحریف کند و بر دروغها بیشتر دامن بزند.

این توئیت دروغ با واکنش پلیس هم مواجه شد. فردای آن روز پلیس صحت بازجویی و چک کردن شناسنامه دختران را تکذیب کرد. پس از این تکذیبیه کاظمی توئیتش را حذف و در پستی جدید از زبان مادر یکی از آنها خبر قبلی را به نوعی تکذیب کرد. او در توئیت خود نوشت: ” دلیل حضور ما در وزرا به خاطر اتفاقات برج میلاد نبود؛ بلکه من در روز ۸ مارس در میدان انقلاب توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شدم و از آنجایی که بچه با من بود، او را هم به وزرا آوردند. سوال‌هایی هم که از ما شد ارتباطی با موضوع برج میلاد نداشت. ” قوه تخیل عجیبی که بسیاری از مخاطبان را متحیر کرد.

در خبر دیگری که از تخریب خانه سه معلول توسط شهردار ارومیه منتشر شد، عده‌ای موج سوار بازهم فضا را مناسب دیدند و تا توانستند در میدان این دروغ پراکنی‌ها تاختند. این خبر با انتشار عکسی متأثرکننده از سه معلول بر ویرانه‌های خانه‌ای منتشر شد. انتشار این عکس احساسات کاربران را برانگیخت و منجر به واکنش‌هایی از سوی آنها شد. در پی واکنشها شهردار ارومیه طی بیانیه‌ای این خبر را تکذیب و تاکید کرد این بنا متعلق به پیمانکاری است که به دلیل تخلف و عدم رعایت قوانین خانه‌اش تخریب شده است.

و اما دروغ پردازی دیگر مربوط به بیانیه‌ای است که آمنه شیرافکن روزنامه نگار اصلاح طلب روزنامه شرق منتشر و در آن به بازداشت تعداد زیادی از تجمع کنندگان در مقابل وزارت کار اشاره کرده است. در این بیانه گفته شده که جمع کثیری از این بازداشتی‌ها تا اواخر پنجشنبه هفته گذشته و صبح شنبه آزاد شده‌اند اما همچنان ۲۰ نفر از این فعالان مدنی در بازداشت به سر می‌برند که تعدادی از آنها که خانم بودند به زندان قرچک و مردان هم به زندان فشافویه منتقل شدند. در جریان این بیانیه و انتشار خبر بازداشت  تجمع کنندگان که طبق اظهارات شیرافکن با هدف رفع تبعیض جنسیتی در حوزه کار و اشتغال، فراهم‌شدن زمینه حضور زنان در تمام مشاغل و حذف تمام موانع جنسیتی در استخدام زنان در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی صورت گرفته بود، توئیتی با محتوای آزار زنان بازداشت شده در زندان قرچک منتشر شد. در متن این توئیت چنین بیان شد : ” گفتنی است زنان درویش محبوس در زندان قرچک به دلیل ضرباتی که هنگام بازداشت به اندام تحتانی آ‌نها وارد شده، خونریزی شدید دارند که خونریزی بعضی از آنها هنوز قطع نشده. ” بیانیه شیرافکن و در پی آن انتشار این پست توئیتری جنجال دیگری در فضای مجازی به پا کرد. شایعه پراکن‌هایی که با این اقدام رسالت و وظیفه اصلی حرفه خبرنگاری را زیر سوال بردند.

 علی مطهری نایب‌ رئیس مجلس این ادعاها را تکذیب کرد و افزود با توجه به اینکه تجمعات اخیر مقابل وزارت کار آرام و مسالمت‌آمیز بوده، نیازی به بازداشت تجمع‌کنندگان روز زن نبود. طبیعتا اگر دست به تخریب زده بودند موضوع فرق می‌کرد، اما این‌طور که ما شنیدیم، تجمع آرام بوده و خشونتی اتفاق نیفتاده است. و در بیان توئیتی که در خصوص آزار زندانیان زن در قرچک منتشر شد نیز کاربران هوشیار چنین استدلال کردند که چطور ممکن است کسی این مدت طولانی خونریزی داشته باشد همچنان زنده باشد؟ مگر بدن انسان چند لیتر می‌تواند خون داشته باشد؟!

آنچه در بالا ذکر شد تنها برخی از شایعات و دروغ پراکنی‌هایی است که برخی خبرنگاران اصلاح طلب که اغلب از خبرپردازان روزنامه شرق هستند در فضای مجازی به راه افتاده است. خبرنگارانی چون مسیح علینژاد که حاضرند برای دستیابی به منافع شخصی و رسیدن به پول و قدرت هر ارزشی را زیر پا بگذارند و حتی برای رسیدن به هدف خود از وطنشان نیز می‌گذرند. اما باز ملت آگاه و همیشه حاضر در صحنه، دروغ را از حقیقت تمیز داده و با انتشار پست‌هایی در صفحه توئیتر خود و داغ کردن هشتگ خبرنگار دروغگو نیست، نسبت به این اقدامات واکنش نشان دادند که در ادامه تعدادی از آنها ارائه شده است.

#خبرنگار دروغگو نیست/

#خبرنگار دروغگو نیست/

#خبرنگار دروغگو نیست/

#خبرنگار دروغگو نیست/

#خبرنگار دروغگو نیست/

#خبرنگار دروغگو نیست/

#خبرنگار دروغگو نیست/

#خبرنگار دروغگو نیست/

#خبرنگار دروغگو نیست/

#خبرنگار دروغگو نیست/

#خبرنگار دروغگو نیست/

#خبرنگار دروغگو نیست/

#خبرنگار دروغگو نیست/

#خبرنگار دروغگو نیست/

#خبرنگار دروغگو نیست/

#خبرنگار دروغگو نیست/

#خبرنگار دروغگو نیست/

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=209558

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x