به گزارش گروه استانی“«کمال مهر»؛، پیش از این در چند مطلب به آسیب شناسی فعالیت های رسانه ای در شهرستان ها و استان ها اشاره کرده بودیم و در آنها گفته بودیم وابستگی رسانه ها و نشریات به ارگان ها و دستگاه های دولتی در عمل باعث از بین رفتن رسالت و آرمان نهایی کار خبری خواهد شد و این مسئله باعث خنثی و بی خاصیت شدن رسانه ها می شود.
طی چند روز اخیر نحوه هزینه های شهرداری و شورای شهر کرج در مورد رسانه ها و برخی نشریات حواشی و جنجال گسترده ای در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است، شورای شهر کرج با تصویب اعتبارات به نسبت سنگین روابط عمومی و حمایت از رسانه ها هر ساله بخشی از بودجه خدمات شهری را در این راه هزینه می کند، اما این مسئله که اعتبارات چگونه و در کجا هزینه می شود باعث سوال و اعتراض تعدادی از فعالین رسانه ای و مسئولین شده است.
به طوری کلی این پدیده که شورا، شهرداری و یا هر دستگاه وابسته به حکومت حمایت مستقیم از رسانه ها داشته باشد و به آنها اعتباراتی را پرداخت کند پدیده مطلوب و پسندیده ای نیست، چرا که باعث از بین رفتن خاصیت مطالبه گری و نقد رسانه های خواهد شد، اما به هر حال به دلیل وضعیت اقتصادی و هزینه های سنگین رسانه گردانی و عدم سود دهی در سال های اخیر امروز این قشر نمی تواند بدون حمایت اعتبارات دولتی به کار خود ادامه دهد.
این وضعیت نامطلوب زمانی بسیار نگران کننده تر می شود که این حمایت ها نه به صورت عادلانه بلکه به طور ویژه به برخی از نشریات و رسانه ها که احیاناً به جای انجام فعالیت های معمول خود تبدیل به روابط عمومی برخی نهاد ها و ارگان ها می شوند تخصیص یابد اتفاقی که چند سالی است کرج شاهد آن است.
برخی شنیده ها حاکی از آن است بودجه های چند صد میلیونی که در مجموعه خدمات شهری کرج برای حمایت از رسانه ها در نظر گرفته می شود به جای توزیع مساوی و عادلانه به برخی از نشریات و سایت های خاص اعطا می شود و با این وضعیت محتوا و مطالب آنها نیز کاملاً قابل پیش بینی است.
بالاخره اعتباراتی برای این منظور اختصاص داده شده طی این دوره از شورای شهر هزینه شده و فعالین رسانه ای و خبری کرج به خوبی می دانند که این حجم بودجه در چه راه هایی هزینه شده است، اما نجابت و اخلاق رسانه ای باعث نمی شود که اخبار دقیق و آمارهای آن را منتشر کنند.
در این وضعیت ساده ترین کاری که می تواند از گسترش شایعه ها خاتمه دهد این است که مجموعه خدمات شهری طی گزارش دقیق و جامعی نحوه هزینه کرد بودجه های روابط عمومی و فرهنگی خود طی این سه سال اخیر را منتشر کند.
انتهای پیام/