تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

پایدارترین “سامانه دفاع موشکی جهان” چیست؟ + مشخصات و تصاویر

  • کد خبر : 137890
  • 30 اردیبهشت 1395 - 8:26
پایدارترین “سامانه دفاع موشکی جهان” چیست؟ + مشخصات و تصاویر

سامانه‌های دفاع موشکی می‌توانند یک آسمان امن را برای کشوری که از این سیستم‌ها استفاده می‌کند به وجود آورند.

به گزارش «کمال مهر»؛ سامانه‌های دفاع موشکی نقش مهمی در مقابله با هواپیما‌ها و جنگنده‌های متخاصم دارند و در این زمینه طیف گسترده‌ای از این تجهیزات در  کشورهای جهان یافت می‌شود.

*** مزیت سامانه دفاع موشکی “سام”

سامانه‌های دفاع موشکی می‌توانند یک آسمان امن را برای کشوری که از این سیستم‌ها استفاده می‌کند به وجود آورند و در این زمینه سیستم های پدافندی “سام ۶” توانمندی‌های گسترده‌ای دارند.

“سام ۶” بنا به گفته منابع رسانه‌ای یک سیستم دفاع موشکی متحرک بوده که قابلیت‌های گسترده‌ای برای مورد اصابت قرار دادن جنگنده‌های کشور متخاصم دارند.

این سیستم دفاع موشکی در دهه ۶۰ میلادی برای مقابله با جنگنده‌های “فانتوم” طراحی و تولید و در دهه ۷۰ میلادی دهها فروند جنگنده‌ ارتش اسرائیل با سامانه پدافندی برخی کشورهای عربی سرنگون شد. سامانه دفاع موشکی “سام ۶” توانمندی‌های بالایی در جنگ الکترونیک دارند و با توجه به استراکچر ویژه آن آسیب‌پذیری کمتری در نبردهای الکترونیکی دارند.

چرا

چرا

“سام ۶” قابلیت مانور بالایی دارد و احتمال برخورد آن به هدف  ۷۰ درصد به ازای یک موشک است است. این سامانه در جنگ(دهه ۷۰ میلادی) بین برخی کشورهای عربی و اسرائیل باعث شوک خلبانان اسرائیلی شد، زیرا خلبان جنگنده متوجه قفل شدن موشک بر روی هواپیمای خود نمی شد؛ از این رو به آن لقب ۳ انگشت مرگبار داده بودند.

ارتش رژیم صهیونیستی به کمک حامی خود یعنی آمریکا، توانست با طراحی نقشه فریب و ایجاد هدف های کاذب، محل سامانه های “سام ۶ ” را شناسایی و تعداد زیادی از آن ها را منهدم کند.

سامانه موشکی “سام ۶”  یک سیستم مجمتع بوده و از آتشبار و رادار تشکیل شده و رادارها معادل ۷۵ کیلومتر و موشک‌هایی که با لانچر حمل می‌شوند؛  برد تا ۳۰ کیلومتر دارند.

موشک برای رهگیری هدف از سامانه هدایت راداری نیمه فعال بهره می برد؛ یعنی موشک بازتابش امواج رادار زمینی را از هدف گرفته و به تعقیب آن می پردا .زد

“سام ۶” از خودروهای دو مرحله‌ای با سوخت جامد کمک می‌گیرد و هر موشک این سامانه که روی لانچر سوار می شود؛ طولی قریب به ۶ متر، وزن سرجنگی ۵۶ و وزن کلی قریب به ۶۰۰ کیلوگرم است.

چرا

“سام ۶” بر مبنای تجارب عملیاتی و بهسازی های یک سامانه آمریکایی در زمینه رادار و جنگ الکترونیک ساخته شده و نسل اول آن در سال  ۱۹۷۹ و نسل دوم آن در سال  ۱۹۹۸ وارد خدمت شده است.

در ساختار اصلی این سامانه به هر لانچر، یک رادار هم اختصاص داده شده که این یکی از عوامل استقلال عملکرد بیشتر و پایداری بالاتر در برابر جنگ الکترونیک دشمن بوده و  مجموعه ویژگی های مطرح شده از این سامانه باعث شده تا کارشناسان نظامی دنیا، نسل آخر “سامانه موشکی “سام ۶” را پایدارترین سامانه پدافند هوایی موشکی دنیا بدانند.

سامانه موشکی “سام ۶” ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده که ۱۰ دقیقه زمان بارگذاری آن طول می کشد و می‌توان در مدت کوتاهی آن را از یک مکان به مکان دیگر منتقل کنند.

چرا

چرا

سیستم دفاع موشکی “سام ۶” به بیش از ۲۰ کشور جهان صادر شده  و بر اساس گزارش جنگ‌های دهه ۷۰ میلادی از موفق‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی به حساب می‌آید. این سامانه موشکی بر روی تریلرهای “اس پی یو” حمل می‌شود و لانچر این سامانه ۳ موشک را حمل می‌کند، دارای یک رادار و یک دوربین تلویزیونی بوده که در صورت لزوم از آن استفاده می‌شود.

سامانه موشکی “سام ۶” در کشورهایی همچون الجزایر، ارمنستان، بلغارستان، کامرون، چاد، کوبا، مصر، جمهوری چک، مجارستان و … استفاده می‌شود. لانچر سامانه موشکی “سام ۶ ”  دارای وزن بیش از ۲۰ تن، قابلیت تحرک و جابجایی ۳۶۰ درجه و سرعتی بین ۲۵ تا ۴۰ کیلومتر و طول معادل ۷ و عرض بیش از ۲ متر را داراست.

***ایران و سامانه موشکی “سام ۶”

ایران نیز از سیستم “سام۶ ” استفاده می کند و سامانه موشکی “سام ۶” برگ برنده جمهوری اسلامی ایران در نبردهای هوایی است. این سامانه می‌تواند سد راه جنگنده‌های ارتش اسرائیل در صورت حمله هوایی شود، هر چند که در صورت حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی “تل آویو” و “حیفا” با خاک یکسان می‌شود.

برخی کشورهای عربی از جمله عراق ، سوریه ، لیبی و سایر کشورها از جمله رومانی ، هند و ویتنام دارای این سامانه می باشند، حتی آمریکا نیز تعدادی از این سامانه را که توسط رژیم صهیونیستی به غنیمت گرفته شده بود، در اختیار دارد و برای آموزش خلبانان از آن ها استفاده می کند.

قیمت هر اکیپ سامانه موشکی “سام ۶” ۲۵ میلیون دلار بوده و به عبارت بهتر اگر بخواهیم یک اکیپ از سامانه موشکی مذکور را تهیه کنیم که شامل لانچر موشک و رادار است عدد معادل ۷۵ میلیارد دلار با دلار ۳ هزار تومانی باید پرداخت کنیم.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=137890

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x