تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
0

پاداش ‌وساطت در ازدواج از منظر امیر المومنین علی (علیه السلام) چیست؟

  • کد خبر : 41263
  • 10 خرداد 1393 - 14:54
پاداش ‌وساطت در ازدواج از منظر امیر المومنین علی (علیه السلام) چیست؟

امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌فرماید: بهترین شفاعت آن است که میان دو نفر در ازدواج میانجیگری کنی تا خدا آن دو را گرد هم آورد.

به گزارشکمال مهرشایسته است مسلمانان در انجام کار خیر و برآوردن حاجت دیگران، وساطت کرده و مشکلات آنها را حل کنند چراکه رسول خدا(صلی الله علیه وآله) می‌فرمایند: بهترین مردم کسی است که به مردم سود برساند، آنها را کمک کند و در امر خیر آنها را یاری رساند. از این رو مطلبی را تحت عنوان «میانجیگری در کار خیر» را از کتاب «مفاتیح‌الحیات» اثر گرانسنگ آیت‌الله جوادی آملی انتخاب کردیم که در ادامه می‌خوانید:

حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) در حدیثی می‌فرمایند: کسی که حاجتی را از برادر مؤمن خود برآورد مانند کسی است که در همه دوران زندگی خود به خدا خدمت کرده است.

از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است: کسی که اندوهی را از مؤمنی بزداید خدا اندوهش را بزداید و هر که عیب مؤمنی را بپوشاند خدا عیبش را بپوشاند و مادامی که در حال کمک کردن به دیگران است خدا به او کمک می‌کند.

وساطت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)

امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: روزی رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) همراه با امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) برای خرید پیراهن به بازار رفتند در راه کنیزی را دیدند که می‌گریست، علت را پرسیدند. کنیز گفت: ای رسول خدا۱ سرپرست من چهار درهم برای خرید به من داده بود که گم شد از این رو جرأت بازگشت به خانه را ندارم.

آن حضرت چهار درهم به او داد و فرمود: به خانه باز گرد،‌ هنگام بازگشت باز هم همان کنیز را مشاهده کردند.

پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمود: چرا به خانه خود نرفتی؟ کنیز گفت: چون دیر کردم می‌ترسم اهل خانه مرا بزنند، فرمود: پیشاپیش من حرکت کن و راه خانه‌ات را به من نشان بده. حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) آمد تا بر در خانه ایستاد و فرمود: سلام بر شما ای اهل خانه! این کنیز دیر کرده است او را نیازارید، اهل خانه گفتند: او به برکت آمدن شما آزاد است.

واسطه‌گری برای ازدواج

امیرمؤمنان(علیه السلام) می‌فرماید: بهترین شفاعت آن است که میان دو نفر در ازدواج میانجیگری کنی تا خدا آن دو را گرد هم آورد.

پاداش وساطت در ازدواج

۱-بهره‌مندی از لطف خدا در روز قیامت: امام صادق(علیه السلام) فرموده‌اند: هر کس زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند از کسانی است که خدا در روز قیامت به او نگاه لطف آمیز می‌کند.

۲-ازدواج با همسران بهشتی: رسول خدا(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید: هر کس در ازدواج حلالی بین دو نفر اقدام کند تا اینکه خدا آن دو را گرد هم آورد، خداوند در برابر هر قدمی که وی در این راه برداشته و هر سخن ثوابی که گفته ثواب یک سال عبادت را به او می‌دهد.

۳-بهره‌مندی از سایه عرش خدا: حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) می‌فرمایند: سه گروه روزی که هیچ سایه‌ای جز سایه خدا نیست زیر سایه عرش الهی قرار می‌گیرند: کسی که زمینه ازدواج برادر مسلمان خود را فراهم آورد یا به او خدمت کند یا راز او را بپوشاند.

همچنین در حدیث دیگری از این امام همام آمده است: امام موسی کاظم(علیه السلام) به عمه‌اش برای کمک به محمد بن جعفر برای پرداخت مهریه همسرش نوشت: در قیامت برای خدا سایه‌ای است که زیر آن سایه نمی‌آرمد، جز پیامبر یا جانشین پیامبر یا مؤمنی که بدهکاری مؤمنی را پرداخته یا مؤمنی که مؤمن مجردی را از بی‌همسری رهانده باشد.

منبع: ایسنا

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=41263

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x