تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

وقتی‌ هواپیمای‌ایرانی برآسمان‌نیویورک سرگردان‌ماند

  • کد خبر : 21545
  • 21 بهمن 1392 - 9:19
وقتی‌ هواپیمای‌ایرانی برآسمان‌نیویورک سرگردان‌ماند

پرواز انقلاب که دوازدهم بهمن سال ۵۷ به زمین نشست کسی شاید گمان نمی کرد که پروازهای مستقیم تهران- نیویورک تا یکسال بعد از انقلاب هم ادامه داشته باشد تا آنکه آمریکا خود، جلوی این پروازها را گرفت.

۲۶به گزارشگروه وبگردی کمال مهر، دی ماه سال ۱۳۵۷ که شاه با هواپیمای شاهین از کشور فرار کرد، ذهن کمتر کسی از انقلابیون به سمت قطع پروازهای مستقیم ایران-آمریکا می رفت؛ حتی وقتی یک تاجر ایرانی هواپیمای ایرباس فرانسوی را با پرداخت سه میلیون دلار دربست اجاره کرد و پرواز انقلاب دوازدهم بهمن سال ۵۷ در فرودگاه انقلاب به زمین نشست، هنوز کسی از قطع پروازهای ایران و آمریکا سخن نگفته بود و تا تقریبا یک سال بعد هم این اتفاق رخ نداد.

هواپیمای شاهین که شاه مخلوع را از ایران خارج کرد بعدها به عنوان هواپیمای تشریفاتی کشور استفاده می شد

هواپیمایی که شاه را از ایران به مقصد مصر خارج کرد یک بوئینگ آبی ۷۰۷ بود که شاه مخلوع و همسرش از آن برای سفرهای داخلی و خارجی استفاده می کردند. این هواپیما با هدایت سرهنگ معزی از کشور خارج شد، معزی اسفندماه همان سال هواپیما را به کشور بازگرداند و سه سال بعد، در مردادماه سال ۶۰ این بار بنی صدر را به همراه سرکرده منافقین با بوئینگ ۷۰۷ از کشور خارج می کند.

پرواز انقلاب هم که به زمین نشست کمتر کسی فکر می کرد پروازهای مستقیم ایران- آمریکا تا یکسال دیگر ادامه داشته باشد

هواپیمایی که در خط هوایی ایران- آمریکا استفاده می شد از نوع بوئینگ ۷۲۷ بود. اولین خط هوایی تهران به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در سال ۱۹۷۵ (۱۳۵۴) راه اندازی شد. این پرواز یک توقف در فرودگاه لندن داشت و سپس دوباره راهی نیویورک می شد. مدتی بعد بوئینگ های ۷۴۷ به خط هوایی تهران – نیویورک اضافه شد. این پروازها تا یک سال بعد از انقلاب ادامه داشت تا آنکه ماجرای گروگان گیری و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا پیش آمد. سه روز بعد از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی، آمریکا جلوی پرواز ایران را گرفت.
۱۶ آبان سال ۱۳۵۸ یک فروند بوئینگ ۷۴۷ از تهران به سمت فرودگاه جان اف کندی نیویورک پرواز کرد و در حالی که در آمریکا برای فرود آماده می شد دولت آمریکا اعلام کرد که هواپیمای ایرانی حق فرود در هیچ از یک فرودگاه های ایالات متحده را ندارد. این پرواز به سمت فرودگاه مونترال کانادا تغییر مسیر داد. خط پروازی تهران- لس آنجلس هم که قرار بود راه اندازی شود هیچ وقت راه نیفتاد.

دولت آمریکا سه روز بعد از تسخیر لانه جاسوسی اجازه فرود بوئینگ ۷۴۷ ایرانی را در فرودگاه جان اف کندی نیویورک نداد

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=21545

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x