تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
1

هوشمندی خلبان اوکراینی و سوار نشدن به آنتونوف سقوط کرده/ از نظر امام خمینی(ره) چه کسی باید برود به جهنم!؟

  • کد خبر : 51006
  • 22 مرداد 1393 - 10:44
هوشمندی خلبان اوکراینی و سوار نشدن به آنتونوف سقوط کرده/ از نظر امام خمینی(ره) چه کسی باید برود به جهنم!؟

سلام نوبخت در فیس‌بوک: این صفحه اصلی من است، واکنش روزنامه‌های اصلاح‌طلب به سخنان رئیس‌جمهور، و … از جمله اخبار جذاب بسته خبری ۲۱ مرداد هستند.

به گزارش  خبرنگار سیاسی کمال مهر، هر روز شاهد تولید حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات مختلف و متنوع در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری هستیم که رصد تمام این اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نیز خارج؛ برای تسهیل در مرور این اخبار، تلاش داریم گزیده‌ای از اخبار سیاسی سال ۹۳ را در قالب یک بسته خبری در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

ناگفته‌های تکان‌دهنده از سقوط هواپیمای آنتونوف۱۴۰ 
شهروند، از ناگفته‌های دقایق پایانی پرواز نافرجام آنتونوف ۱۴۰ می‌گوید که هنوز به سطح رسانه‌ها نرسیده است. پیش از وقوع حادثه و در پرواز پیشین هواپیمای مرگ (که از اصفهان به تهران آمده بود) بخش مهندسی زمینی در بررسی‌هایش متوجه ضعف موتورهای ملخی آنتونوف ١۴٠ شده بوده و اعلام داشته که موتور هواپیما مشکل دارد. به گفته شاهدان ماجرا در اصفهان، بررسی‌ها نشان داده بوده که یکی از موتورها مسأله داشته و موتور دیگر هم در صورت ایجاد مشکل در موتور اول، توان حمل و کشیدن هواپیما را دارا نبوده است. به هر سو این هواپیما به تهران می‌آید و صبح یکشنبه برای پرواز به طبس آماده می‌شود. اما “نکته عجیب” ناگفته تغییر کادر پروازی در روز حادثه است؛ کادر پرواز اوکراینی و خلبان خارجی هوشمندانه‌تر از ایرانی‌ها عمل کرده و آن‌طور که از لیست خط ‌خورده پرواز مشخص است به بهانه بیماری با این هواپیما سفر نکرده است.

به هر تقدیر آنتونوف ١۴٠ مرگ، پس از سوار کردن مسافران از شرق به غرب (آزادی – کرج) فرآیند تیک‌آف را عملیاتی می‌کند و پس از ٢ دقیقه موتور سمت راست به اصطلاح پروازی “می‌رود” و از کار می‌افتد. در همین حین هواپیما به سمت چپ خود میل کرده و برج مراقب به خلبان دستور می‌دهد تا از سمت چپ دور بزند )خلاف عقربه‌های ساعت) و از سمت رودخانه کن وارد مهرآباد شود. اما چون هنوز هواپیما فرآیند اوج‌گیری را طی نکرده بوده و ارتفاع کمی داشته، فرمان صادره را کامل اجرا نمی‌کند و به عکس حرکت می‌کند.

خلبان ایزدپناه که در صورت پیاده‌سازی دستورات برج مراقبت احتمال می‌داده به ارتفاع لازم نرسد و متعاقبا با ساختمان‌های مسکونی تهرانسر برخورد کند، ترجیح می‌د‌هد تا از سمت راست دور بگیرد تا بتواند روی اتوبان بنشیند. او در این لحظات با برج مراقبت ارتباط داشته، نوک هواپیما را بالا می‌کشد تا به میزان اوج‌گیری لازم برسد. او در نظر داشته است تا با قدرت پیشرانه موتور باقی‌مانده و کمک قدرت باد، هواپیما را مانند کایت هدایت کند و به زمین برساند. او تمامی این برنامه‌ها را پیاده‌سازی کرده اما افسوس که قدرت تک‌موتور این هواپیما اجازه ادامه این روند را به او نداد و هواپیمایش با کابل فشار قوی برق برخورد کرد و به جدا شدن دم هواپیما و انفجار باک منتهی شد.

یکی از کارشناسان هوا و فضا که وی نیز نخواست نامش فاش شود به شهروند گفت: احتمال این‌که درجه حرارت بالای روز گذشته فرودگاه مهرآباد در نامناسب بودن عملکرد موتور هواپیما نقش داشته و ناسازگار بودن این هواپیما با شرایط آب و هوای کشورمان مطرح است. این هواپیما برای پرواز‌های منطقه‌ای طراحی شده و احتمالا به این دلیل ایران‌ایر از پذیرفتن آنتونوف ١۴٠ در خطوط خود امتناع کرده است.  همچنین طراحی اولیه موتور این هواپیما برای هلی‌کوپتر بوده است اما در اوکراین با ایجاد تغییراتی آن را برای پرواز هواپیما تغییر داده‌اند اما نکته مهم این است که این موتور برای پرواز ۵٠ نفر ظرفیت نداشته و تعداد مسافر در آنتونوف ١۴٠ باید بین ٣۵ تا ۴٠ نفر باشد درحالی‌که این هواپیما با ۵٠ نفر مسافر اقدام به پرواز کرده است که شاید از دلایل بروز مشکل برای موتور بوده است.

نخستین کسی که مزار حضرت حمزه(ع) را ترمیم کرد
به گزارش فارس، ۱۵ شوال سال سوم هجری یادآور غزوه احد و شهادت سید و سالار شهیدان حضرت حمزه(ع) است، شیرمردی که جان خود را در دفاع از پیامبر اکرم(ص) در طبق اخلاص گذاشت و شربت شهادت را نوشید، به خاطر این جانفشانی و ایثارش بود که پیغمبر(ص) به ایشان لقب سید شهیدان را دادند. در سال ۴۹ هجری و پس از گذشت ۴۶ سال از جنگ احد و در دوران معاویه بن ابوسفیان، از طرف او دستور صادر شد که در احد قناتی حفر و مجرای آن را در کنار و یا داخل قبور شهدا قرار دهند و با آماده شدن قنات، منادی در مدینه اعلان کرد که افرادی که در احد شهید دارند برای در امان ماندن اجساد و قبور آنان از نفوذ و جریان آب، این قبور را نبش و اجساد شهدا را به محل دیگر انتقال دهند و بر اساس این دستور به نبش قبور شهدا اقدام شد.

از جمله قبر حمزه (ع) و عمرو بن جموح و عبداللّه پدر جابر شکافته شد، عمال معاویه با تعجب مشاهده کردند که این اجساد تر و تازه مانده‌اند، به گونه‌ای که گویی دیروز دفن شده‌اند، به طوری که وقتی بیل کارگر به پای حضرت حمزه خورد، خون جاری شد و این کرامت شهدا موجب شد که عمال معاویه از تصمیم خود منصرف شده، قبور شهدا را به حال خود بگذارند. امام باقر(ع) در روایتی می‌فرمایند اولین کسی که این قبر را پس از گذشت چند سال و ظهور آثار فرسودگی در آن، به تعمیر و ترمیم و سنگچینی و علامت‌گذاری پرداخت و از سایر قبور مشخص ساخت، حضرت زهرا(س) بود.

بارگاه حضرت حمزه (ع) قبل از تخریب

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم برابر زیارت امام حسین (ع) است؟
عقیق نوشت: مهم‌ترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی “حضرت عبدالعظیم” علیه‌السّلام برابری فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّدالشهدا سلام‌الله است. شیخ المحدّثین، صدوق، از محمّد بن یحیی عطّار – که یکی از اهالی ری است – این گونه نقل کرده که: خدمت امام هادی علیه‌السّلام رسیدم. ایشان فرمود: کجا بودی؟ گفتم: حسین بن علی علیه‌السّلام را زیارت کردم. امام هادی علیه‌السّلام فرمود: بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی علیه‌السّلام را زیارت کرده باشد.

مسئله این است که براساس حدیثِ یاد شده، آیا زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به طور مطلق می‌تواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السّلام شود و یا در شرایط خاصّی، از چنین فضلیتی برخوردار است؟ در یک جمله، آیا برابری زیارت عبدالعظیم علیه السّلام و زیارت امام حسین علیه السّلام مطلق است و یا مقیّد؟ بی‌تردید، مقصود امام هادی علیه‌السّلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السّلام بکاهد و یا در بیان فضیلت حضرت عبدالعظیم علیه‌السّلام مبالغه نماید. بنابراین، در پاسخ به سؤالی که مطرح شد، می‌توان گفت: برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم علیه السّلام و امام حسین علیه السّلام مقیّد است به فضای سیاسی ویژه‌ای که پیروان اهل بیت علیهم السّلام درآن مقطع تاریخی درآن زندگی می‌کردند، در زمانی که اختناق شدیدی جهان اسلام را فراگرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامداری افرادی مانند: متوکّل، مُعتـّز و معتمد عبّاسی، سخت‌ترین دوران‌های تاریخیِ خود را سپری می‌کرد.

در چنین شرایطی، امام هادی علیه السّلام به منظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومت‌های وقت، شیعیان را تهدید می‌کرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم را با زیارت امام حسین علیه السّلام برابر دانسته است. به تعبیری روشن‌تر، زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام برای کسانی که آمادگی خطرپذیری برای زیارت امام حسین علیه‌السّلام را داشته باشتند، پاداشی معادل زیارت آن حضرت دارد و حرم حضرت عبدالعظیم علیه السّلام شعبه‌ای از حرم سیّد الشهدا علیه السّلام است.

مرگ تدریجی یک دریا 
اگر ده سال قبل به کسی می‌گفتند روزی خواهد رسید که زاینده رود و دریاچه ارومیه خشک خواهند شد،‌ کسی باور نمی‌کرد و نوبت به دریای “خزر” رسیده است اما به گونه‌ای دیگر. خبری از ماهی‌های نزدیک ساحل نیست و تور ماهی‌گیر جای ماهی، زباله صید می‌کند، هر روزه بخشی از شن‌های ساحلی را به منظور پروژه‌های عمرانی به مکان‌های دیگر حمل می‌کنند و فاضلاب‌های شهری از کوتاه‌ترین مسیر به دریا می‌رسند.

به گزارش ایسنا، ۲۱ مرداد (۱۲ آگوست) روز جهانی دریای خزر (کاسپین) نامیده شده تا این روز فرصتی باشد برای توجه به این دریا و خطراتی که آن را تهدید می‌کند. هر چند کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر (کنوانسیون تهران) به تصویب کشورهای حاشیه‌ای این دریا رسیده و آنها را موظف به رعایت مفاد این کنوانسیون کرده اما گسترش آلودگی‌ها نشان از بی‌توجهی کشورهای عضو، به آن دارد. آلودگی‌های ناشی از عملیات اکتشاف و استخراج نفت و گاز، نزدیکی کارخانجات به رودخانه‌ها و ورود فاضلاب‌های تصفیه نشده به دریا، ماهیگیری بی‌رویه، بی‌توجهی مسافران و گردشگران در حفظ محیط زیست و بطور کلی آلودگی‌های صنعتی، کشاورزی، میکروبی و بیولوژیکی به شکلی جدی این دریاچه را تهدید می‌کند.

سلام نوبخت در فیس‌بوک: این صفحه اصلی من است
به گزارش ایرنا، “محمدباقر نوبخت” معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری در اولین پیام خود در فیسبوک نوشت: ضمن آرزوی موفقیت برای تمام دوستانی که به بنده ارادت داشته‌اند، لازم به ذکر است این صفحه اصلی من است. از دریافت انتقادات و پیشنهادات شما دوستان، خرسند خواهم شد.

مهرهمه‌چیز درباره خطرناک‌ترین ‌ویروس ‌دنیا

خلبان‌ هواپیمای‌ ایران‌۱۴۰در ایام‌ جنگ 
شادروان “ایزدپناه” خلبان هواپیمای ایران ۱۴۰ در ایامی که به عنوان خلبان نیروی هوایی ارتش کشورمان مشغول خدمت بود.

از نظر امام خمینی(ره) چه کسی باید برود به جهنم!؟
رجا نوشت: امام خمینی(ره) حبّ جاه و مقام‌پرستی را عامل جهنمی شدن انسان معرفی می‌فرمود و می‌گفتند: “همه بلاهایى که سر انسان مى‏آید از این حبّ نفس است؛ [از این‏] که آدم خودش را دوست دارد. تمام گرفتاریهایى که براى همه ما هست، براى این حبّ‏ جاه‏ و حبّ نفس است.  حبّ‏ جاه‏ است که انسان را به کشتن می‌دهد، انسان را به فنا می‌‏دهد، انسان را “به جهنّم” می‌برد. رأس همه خطیئه‌ها همین است: رَأْسُ کُلِّ خَطیئَهٍ همین حبّ جاه و حبّ نفس است”.

واکنش روزنامه‌های اصلاح‌طلب به سخنان رئیس‌جمهور/ اعتماد: سخنان دیروز نه انسانی بود نه دینی/ ابتکار: آقای رییس‌جمهور عذرخواهی کنید 
اعتماد نوشت: جناب آقای روحانی رییس‌جمهور عزیز و محبوب؛ اجازه دهید از این سخنان شما تعجب کنیم. “ترسو” و “بزدل” خواندن منتقدان‌تان در شأن شما نیست، اینکه بگویید “یک عده می‌گویند داریم می‌لرزیم، خب به جهنم” ادبیات فاخر یک رییس‌جمهور نیست آن هم شخصیتی چون شما که خوشبختانه از سلاله روحانیت نیزهستید. هنوز یادمان نرفته که روزی که در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری وارد شدید، یکی از دغدغه‌های شخص شما آن بود که “دولت ادبیات درستی برای سخن گفتن با مردم به کار می‌برد”، حال به کار بردن این ادبیات از جنابعالی حداقل برای نگارنده جای تردید و شگفتی دارد!

آقای رییس‌جمهور، صادقانه، دوستانه و به عنوان هوادار شما این سخن دیروز را نه “انسانی” می‌دانیم نه “دینی”؛ “انسانی” نمی‌دانیم به آن خاطر که جامعه انسانی از وضع طبیعی رو به سوی وضع مدنی می‌نهد و در این مسیر حجم و دامنه نزاع کاستی می‌یابد و “دینی” نیست از آن رو که نزاع و تخاصم و توهین وصف جهنمیان است و بهشتیان اهل سلم و صلح‌اند.

ابتکار نیز نوشت: از نگاه یک هوادار دولت شاید بتوان توجیه کرد که این سخنان نشان از فشارهای گسترده مخالفانِ پرنفوذِ دولت بر وی و دولت تحت امرش دارد، اما از منظر کسی که می‌کوشد انصاف را رعایت کند و بارها با سخنان این چنینی احمدی نژاد مخالفت کرده، به هیچ وجه قابل قبول نیست. به همین خاطر نگارنده این سطور پیشنهاد می‌کند، همچنان که پیش از این نشان دادید، یک بار دیگر شجاعت خود را در قبول اشتباه و عذرخواهی از مردم، حتی مخالفان سیاسی‌تان نشان دهید.

داوود محمدی سردبیر شرق نیز با غافلگیرانه خواندن صحبت‌های رئیس‌جمهور نوشت: رییس‌جمهور دیروز در همایش روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، سخنانی درباره مذاکره هسته‌ای و مسایل سیاسی و چالش‌های اقتصادی کشور بیان کرد که مطابق اغلب موارد، حاوی نکات مهم و منطقی بود اما ادبیات بخشی از سخنرانی وی که منتقدان هسته‌ای را مخاطب قرار داد، از جنسی بود که به تیتر رسانه‌های منتقد تبدیل شد و شگفتی حامیان رییس دولت تدبیر و امید را برانگیخت.

تمرین راه رفتن روی ذغال داغ برای فوتبالیست‌ها!
مهر نوشت: “موریسیو پوچتینو” مربی آرژانتینی تیم فوتبال تاتنهام پیش از آغاز رقابت‌های لیگ برتر انگلیس بازیکنان این تیم را به کار سخت واداشته و آنها را مجبور به راه رفتن بر روی ذغال داغ و سوزان کرده است. پوچتینو در زمان مربیگری تیم فوتبال اسپانیول برای اینکه از جزئیات حرکتی هر بازیکن تیمش با اطلاع شود از فناوری GPS (مکان یاب) استفاده کرد، ضمن اینکه برای اینکه زاویه بازتری از بازی‎ها داشته باشد از iPad استفاده می‌کرد.

پاداش وزرات ارشاد به داور جشنواره پوسترهای ضد ایرانی!
کیهان نوشت: “مشکی” در حالی در کنار “مرجان ساتراپی”- کارگردان فیلم‌های ضدایرانی پرسپولیس و خورش آلو با مرغ- داور این جشنواره بود که “اروه متین”، دبیر جشنواره با صراحت در گفتگوی خود با رادیو فردا- رادیو دولتی آمریکا- مورخ ۲۰ مهر ۱۳۸۸ تأکید کرد: “اینکه پوستری برای فردا حتی آرم لوگوی خود را به رنگ سبز طراحی کرده است، نشان دهنده یک حمایت ضمنی از حرکت آزادیخواهانه در ایران برای آزادی بیان است”.

گفتنی است آثار نمایش داده شده در این جشنواره که آقای مشکی داوری آن را بر عهده داشت ضمن توهین آشکار به مسؤولین جمهوری اسلامی، بارها و بارها بی‌شرمانه به پرچم مقدس کشورمان نیز اهانت شده بود که به دلیل رعایت شئونات اخلاقی مجاز به توصیف آن نیستیم. حال باید دید مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با چه توجیهی چنین فردی را به عنوان دبیر دو سالانه جهانی پوستر ایران برگزیده‌اند؟

فعالیت “رهامی” در دانشگاه‌ها
به گزارش دانا، در جدیدترین فعالیت‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده مجلس، شنیده شده که کمیته سیاسی اصلاح‌طلبان برای فعالیت در دانشگاه‌ها با مسئولیت “محسن رهامی راه‌اندازی شده است. بر اساس این گزارش از برنامه‌های این کمیته ساماندهی اقدامات حزبی، سیاسی و نیز منسجم کردن فعالیت اصلاح‌طلبان در دانشگاه‌ها است.

محسن رهامی یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب و از طراحان  لیست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان است. همچنین لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر را طراحی کرد و  درحال حاضر به عنوان مسئول کمیته سیاسی اصلاح‌طلبان معرفی شده است.

یک سانحه هوایی دیگر؛ هواپیما به تهران بازگشت!
به گزارش انتخاب، پرواز امروز ساعت ۷ صبح تهران – بمبئی، به دلیل بروز سانحه به تهران بازگشت! این هواپیمای متعلق به “ایران ایر” که تا مرز افغانستان نیز پرواز کرده بود،  به دلیل آنچه “بوی شدید سوختگی” خوانده شده، به فرودگاه امام خمینی (ره) بازگشته است.

یک شاهد عینی در این مورد گفت که دود تمام کابین را فرا گرفته بود و حتی تعداد زیادی از مسافران، غش کردند، پس از این سانحه، خلبان تصمیم گرفت به تهران بازگردد تا این سفر پراسترس، هر چه زودتر و با سانحه کمتر، پایان یابد.

بعد از روغن پالم نوبت به “آب معدنی” رسید 
به گزارش تسنیم، پس از چند روزی که از سر و صدای وجود “روغن پالم” در محصولات لبنی گذشت، “رسول دیناروند” رئیس سازمان غذا و دارو درباره معضلات آب معدنی‌ها هشدار داد و به تسنیم اظهار داشت: مشکل آب معدنی‌ها در ایران، این است که جاهایی برای تولید آب معدنی اجاره داده شده است که نزدیک منابع آلوده کننده هستند، بنابراین در این زمینه باید سخت‌گیری کنیم.

دیناروند عنوان کرد: در سال‌های اخیر برخی آب‌هایی که در بطری‌ها بسته‌بندی شدند، برای مردم این تصور را ایجاد کرد که این آب‌ها‌، آب معدنی است، در حالی که اینطور نیست و این آب‌ها‌؛ آب آشامیدنی است و برای تشخیص این دو آب باید بر روی بطری، عنوان آب آشامیدنی و یا آب معدنی قید شده باشد، استفاده از آب آشامیدنی در تمام دنیا در حال توسعه است و در ایران نیز این مسئله وجود دارد اما در کشورهای دیگر، آب معدنی را در داخل شیشه پُر می‌کنند، نه در بطری‌ها زیرا اشکال این بطری‌ها این است که در دمای بالا، مواد پلیمری آن آزاد می‌شود که بسیار خطرناک است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=51006

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x