تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

هدیه رئیس‌جمهور به زنان در هفته بزرگداشت مقام زن/ لایحه بیمه زنان خانه‌دار به دولت ارائه می‌شود

  • کد خبر : 33972
  • 25 فروردین 1393 - 14:28
هدیه رئیس‌جمهور به زنان در هفته بزرگداشت مقام زن/ لایحه بیمه زنان خانه‌دار به دولت ارائه می‌شود

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از اختصاص اعتبار لازم جهت اجرایی شدن افزایش مرخصی زایمان به عنوان هدیه ویژه رئیس‌جمهور به زنان در هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر خبر داد.

به گزارش خبرنگار دولت کمال مهرشهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در نشست خبری- مطبوعاتی که صبح امروز(دوشنبه) به مناسبت هفته زن و روز مادر در شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در سالی قرار داریم که تحت عنوان “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” نامگذاری شده که در همین راستا ما ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سلامت را در پیش رو داشتیم که در همه این موارد زنان به عنوان نیمی از سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: با توجه به مفاهیمی که در سیاست‌ها عدالت‌محوری و دانش‌بنیانی وجود دارد، زنان در تمام این محورها حضور موثر داشته و استعدادهای خدادادی آنان همچون دوران دفاع مقدس در شرایط کنونی نیز نیاز جامعه است که از این توانمندی‌ها باید هرچه بیشتر استفاده شود و زنان بتوانند با عزم راسخ تاثیر خود را در وضعیت جامعه بگذارند.

مولاوردی در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوالی مبنی براینکه جزئیات برنامه‌ای که با حضور شما و شخص رئیس‌جمهور برگزار می‌شود را شرح دهید، گفت: در این برنامه فرصتی در اختیار ۵ نفر از بانوان برای بیان دیدگاه‌ها گذارده خواهد شد و من نیز گزارشی از کارهای خود را ارائه می‌دهم و در ادامه دکتر روحانی نیز سخنرانی خواهد کرد، همچنین کلیپی از وضعیت زنان برای این برنامه در حال ساخت است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه خبر خوشی برای جامعه زنان در هفته بزرگداشت مقام زن دارید گفت: ما اقدامات کلیشه‌ای را که منحصر به دو حرکت خاص است،‌ شکسته‌ایم و یک حرکت و گام برای حل مشکلات زنان برداشته‌ایم که می‌توان به افزایش مرخصی زنان اشاره کرد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه در تشریح افزایش مرخصی زنان گفت: به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از طرف دبیر هیأت دولت نامه نوشته شد تا اعتبار لازم را برای اجرایی شدن این مصوبه اختصاص دهند و این مصوبه برای اجرا دیگر نیازی به تصویب‌نامه جدید و قانون ندارد که امیدواریم این امر به عنوان هدیه‌ای از سوی رئیس‌جمهور به زنان تلقی شود.

وی تصریح کرد: مکاتباتی را با معاون اول رئیس‌جمهور انجام دادیم تا مساعدت لازم را داشته باشد و در نهایت نیز از طرف سازمان تأمین اجتماعی مبلغ آن اعلام شد.

مولاوردی در ادامه با اشاره به بیمه زنان خانه‌دار گفت: این بیمه به صورت قانون دائمی درآمده و در نشستی که با فراکسیون زنان مجلس داشته‌ایم پیش‌نویس آن را آماده کرده‌ایم که در مرحله نهایی است که امیدواریم در روز زن این لایحه به دولت و بعد از آن به مجلس ارائه شود.

وی با بیان اینکه زنان برای نقش‌آفرینی نیاز به زیرساخت دارند که برای این امر باید برنامه‌ریزی شود، گفت: عدالت جنسی و قضایی و … برای زنان باید رعایت شود و ما نیز باید به سمتی حرکت کنیم که توان‌افزایی زنان و حضور بیشتر آنان در مجلس را به همراه داشته باشد که این امر جزو اولویت‌های دولت تدبیر و امید است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به سوالی مبنی براینکه زندانیان زنی که به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند، چه امکاناتی برای این افراد در نظر گرفته شده است، گفت: در این راستا ما تعامل خوبی با وزیر دادگستری داشته‌ایم و اطلاع‌رسانی لازم نیز در این زمینه صورت گرفته است، به طور مثال باخبر شدیم که در زندان قرچک ورامین چند روزی است که آب قطع شده که پس از بررسی، گزارش آن را به حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی وزیر دادگستری ارسال کرده‌ ایم که این مشکل یک روزه حل شد.

مولاوردی با تاکید بر نقش NGO ها در امور مربوط به حوزه زنان گفت: ما از روزهای اول نشست‌های متعددی را داشتیم تا بتوانیم راه خود را درست تشخیص دهیم و در حوزه مربوط به سازمان های غیر دولتی ماه‌هاست که فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم، اولین نشست ما در همین زمینه در دهه فجر برگزار شد که در همین راستا دو کارگروه تشکیل شد تا بتوانیم بهره‌‌های لازم را از ظرفیت‌ها برای رسیدن به هدف ببریم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به سوالی مبنی براینکه یک سوم زنان شاغل پس از مرخصی زایمان اخراج شده‌اند و آیا در این زمینه تعاملی با وزارت کار داشته‌اید، گفت: در بخش دولتی ما کمتر نگران این مورد هستیم اما قانونی تصویب شده و ما به عنوان عضوی از دولت باید زمینه‌های لازم را برای فراهم کردن این امر انجام دهیم، همچنین بسته‌های حمایتی برای زنان تهیه کردیم تا کمتر شاهد این گونه اتفاقات باشیم همچنین در حال بررسی راه‌های جایگزین (ساعت کار منعطف و شناور، قرار دادن مهدکودک‌ها در جوار ادارات) هستیم.

مولاوردی با اشاره به در نظر گرفتن تسهیلات برای کارفرمایان گفت: در سفری که به ترکیه داشتم شاهد آن بودم که در این کشور کارفرمایانی که نیروی زن استخدام کنند دولت هزینه بیمه آنها را می‌دهد که این یک امر بسیار برای زنان پسندیده است.

وی در ادامه با اشاره به مشکل زنان بدسرپرست در بحث هدفمندی یارانه‌ها گفت: در حال حاضر کشور در شرایطی خاص برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به سر می‌برد که در همین جا لازم است بگویم که ما از معاونین و مدیران خود درخواست کرده‌ایم که انصراف خود را از گرفتن یارانه اعلام کنند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده همچنین خاطرنشان کرد: برای ثبت‌نام یارانه‌ها در بحث زنان بدسرپرست متاسفانه تکرار همان روند را داریم اما باید دید که به چه شکل سازمان هدفمندی و وزارت کار می‌توانند این موضوع را بررسی کنند تا مبادا در این زمینه حق زنان ما ضایع شود و لذا قطعا در زمان اجرا نیز پیگیر دریافت آن هستیم.

مولاوردی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش و در تشریح برنامه های معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن تصریح کرد: اولین قدم ما مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی و استان‌ها بود که ۲۶ استان و همچنین ۳۳ دستگاه اجرایی برنامه خود را ارسال کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: محورهای ذکر شده در یک جمع‌بندی در دو قالب فرهنگی (علمی، تحقیقاتی)، اجتماعی (خدمات رفاهی، تحقیقی) دسته‌بندی می‌شوند که مجموع آمار ۷۰ هزار و ۱۸۸ برنامه است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه افزود: به عنوان شروع این برنامه، روز ۳۰ فروردین دیدار جمعی از زنان نخبه با مقام معظم رهبری دیدار خواهند کرد.

مولاوردی در ادامه تصریح کرد: در روز ۳۰ فروردین در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برنامه‌ای نیز به مناسبت بزرگداشت مقام زن با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و همچنین محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت خواهیم داشت که در جنب این نمایشگاه‌ها نیز کارگاه‌های تخصصی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه در تشریح برنامه‌های این معاونت به مناسبت هفته زن و روز مادر گفت: همچنین روز شنبه دیداری از سرای احسان (آسیب‌دیدگان اجتماعی) و همچنین بعد از ظهر همان روز با هماهنگی دفتر همسر رئیس‌جمهور برنامه‌ای در مجموعه سعدآباد با حضور همسران وزرا و سفرای خارجی خواهیم داشت.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در تشریح برنامه‌های یکشنبه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن در این روز برگزاری همایش ملی با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران از ساعت ۹ تا ۱۱ خواهیم داشت که این اولین نشست ملی رئیس‌جمهور با بانوان خواهد بود.

مولاوردی ادامه داد: همچنین در این روز رئیس‌جمهور از همایشی که در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار خواهد شد بازدید خواهد کرد.

وی ادامه داد: برای هفته بزرگداشت مقام زن ما پیشنهاد بازدید از بند زنان را داده‌ایم که هنوز جوابی در این راستا دریافت نکردیم همچنین پیشنهاد آزادی محکومان زن را به وزارت دادگستری ارسال کرده‌ایم که امیدواریم این امر اعلام و رسانه‌ای شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دیدار با خانواده شهدا در تمامی برنامه‌ها به مناسبت بزرگداشت مقام زن گنجانده شده است که اجرای طرح نمای زیبای جوانی نیز از برنامه‌های شهرداری به این مناسبت است.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=33972

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x