تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

نیویورک‌تایمز: برای مقابله با ایران باید حشدالشعبی را تضعیف کرد

  • کد خبر : 198195
  • 25 مرداد 1396 - 16:03
نیویورک‌تایمز: برای مقابله با ایران باید حشدالشعبی را تضعیف کرد

نیویورک‌تایمز در یادداشتی به قلم مشاور حقوقی سابق نماینده سازمان ملل در عراق به تکرار ادعاهای اثبات‌نشده درباره نفوذ ایران در عراق پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل «کمال مهر»؛ «زید العلی» مشاور حقوقی نماینده سازمان ملل در عراق در یادداشتی برای نیویورک تایمز به آمریکا و عربستان توضیه کرد برای کاهش نفوذ ایران در عراق، از «نهاد مبارزه با تروریسم» در این کشور حمایت بیشتری به عمل آورده و حشد الشعبی (بسیج نیروهای مردمی عراق) را تضعیف کنند.

وی در یادداشت خود با طرح ادعاهای ثابت نشده آورده است: موصل از حضور ترویست‌ها آزاد شد و کنترل آن به دست نیروهای عراقی افتاد. به نظر می‌رسد جنگ با داعش نیز در مراحل پایانی خود است. این خبر خوبی به حساب می‌آید؛ اما یکی از معایب آن این است که اکنون ایران می‌تواند نفوذ عمیق‌تری در عراق داشته باشد و به نظر نمی‌رسد به این زودی کشور را ترک کند.

در ادامه یادداشت «زید العلی» آمده است: در نبرد موصل و دیگر مناطق عراق که از وجود تروریست‌های داعش پاکسازی شده است، یک گروه شبه نظامی نیز مشارکت داشت که تحت حمایت ایران قرار دارد و از طریق مرز زمینی ایران و عراق خود را به مناطق درگیری رساند. «ابو مهدی مهندس»، یکی از فرماندهان این گروه شبه نظامی با نام حشد الشعبی، یک متحد نزدیک ایران به حساب می‌آید. وی ۴ ژوئیه اعلام کرد حتی اگر دولت فرمان دهد، گروه حشد الشعبی دست از مبارزه نخواهد کشید. این اظهار نظر مهندس معادل این است که ایران بگوید قصد دارد منافع خود را در سال‌های آینده نیز در عراق حفظ کند.

نگارنده در ادامه مدعی شد: این نیروهای نظامی و گروه‌های سیاسی که از آنها حمایت می‌کنند، قصد ندارند اجازه دهند در عراق یک سیاست امنیتی مستقل برقرار باشد تا مبادا حمایت‌های ایران از متحدانش مانند سوریه و یا هرجای دیگر با محدودیت روبه‌رو شود.

در ادامه ادعای وی آمده است: انتخابات عمومی عراق سال آینده برگزار خواهد شد. در نظام انتخاباتی عراق، برای هر حزب بسیار دشوار است که به تنهایی بتواند بیش از ۲۰ درصد آرا را به دست آورد و به همین دلیل احزاب برای تشکیل دولت باید در یک رقابت ائتلافی شدید شرکت کنند. بنابراین، نه آمریکا، نه عربستان و نه هیچ کشور دیگری نمی‌تواند به نفوذ قاطع در عراق دست یابد. با این حال، اگر ائتلاف حاکم خواستار عقب راندن ایران از عراق باشد، باید از واحدهای امنیتی این کشور مانند سرویس ضد تروریسم عراق، حمایت کند. این واحدهای امنیتی در مقایسه با حشد الشعبی به موفقیت‌های چشمگیری در مبارزه با داعش دست یافته‌اند. پس اگر از طریق تقویت واحدهای امنیتی عراق، جایگاه حشد الشعبی در این کشور تضعیف شود، امنیت عراق تضمین خواهد شد و از نفوذ ایران در این کشور نیز جلوگیری می‌شود.

«زید العلی» در ادامه با تکرار فضاسازی مقامات و رسانه‌های غربی و عربی درباره نفوذ ایران در عراق به ارائه یک راه حل دیگر پرداخت و نوشت: آیت الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه در عراق، در سال ۲۰۱۴ فتوای مبارزه با داعش را صادر کرد و در پی آن، هزاران شهروند عراقی به نیروهای بسیج مردمی ملحق شدند. بر همین اساس، وی پس از آزادی کامل عراق از شر داعش نیز با صدور یک فتوای جدید می‌تواند وظایف جدید این نیرو را مشخص کرده و از اعضای آن بخواهد یا به ارتش یا به پلیس عراق بپیوندند.

گفتنی است این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که حشدالشعبی طبق مصوبه پارلمان عراق جزو نهادهای قانونی این کشور محسوب می‌شود. همچنین، نمایندگان پارلمان عراق سال گذشته قانونی به تصویب رساندند که اعلام می‌کند «حشد الشعبی» زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح عراق فعالیت خواهد کرد و تمامی اقدامات آن با صدور فرمان از سوی این مرکز انجام خواهد شد. با این حال، ادعای وابستگی حشد الشعبی به ایران را با توجه به نقش غیرقابل انکار آن در پیروزی‌های اخیر در عراق می‌توان در راستای یک سناریوی آمریکایی – سعودی برای تضعیف جبهه جنگ با داعش و سایر تروریست‌های تکفیری قلمداد کرد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=198195

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x