تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

نقش وزیر پولدار در انتخاب صندلی خالی کابینه روحانی/ جدال سیاسیون برای تصاحب وزارت کار/ لابی کدام گروه بر سایرین می چربد؟

  • کد خبر : 215158
  • 28 مرداد 1397 - 0:21
نقش وزیر پولدار در انتخاب صندلی خالی کابینه روحانی/ جدال سیاسیون برای تصاحب وزارت کار/ لابی کدام گروه بر سایرین می چربد؟

باید منتظر ماند و دید که روحانی چه تصمیمی خواهد گرفت، آیا این وزارتخانه پرپول را به عنوان عابر بانک به طیف خاص سیاسی هبه می کند یا اینکه با انتخاب افرادی دلسوز معیشت کارگران و بازنشستگان را مد نظر می گیرد، یا اینکه این وزارت را تفکیک می کند و بعد از تفکیک به فکر گزینه های پیشنهادی خواهد بود .

به گزارش «کمال مهر» بعد از استیضاح و رفتن علی ربیعی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گمانه زنی ها برای جایگزین وی شروع شد، گزینه هایی که توسط رسانه ها مطرح می شوند با یک نفر کم و یا زیاد همگی یکی هستند و رسانه ها اعتقاد دارند که وزیر بعدی این وزارت که شستای پرپولش با ۲۸۹ شرکت هر طیف سیاسی را برای تلاش جهت انتصاب گزینه اش وسوسه می کند، از بین این گزینه هاست.

در این گزارش به بررسی طیف های سیاسی حامی و سابقه کاری گزینه های مطرح می پردازیم و البته آخرین اطلاعات در مورد تحرکات طیف های سیاسی را بررسی می کنیم.

۱-سید کامل تقوی نژاد، در حال حاضر یکی از گزینه های مطرح است. بعد از تجربه موفق قومیتی ها در انتصاب شهردار تهران، حال فراکسیون زاگرس نشینان و لابی لرها به رهبری تاجگردون، بهروز نعمتی، فریدون حسنوند و محمدعلی وکیلی در تلاش اند تقوی نژاد را به جای ربیعی بنشانند. تیمی که نقش بسزایی در استیضاح ربیعی داشت. در کنار تلاش این طیف سید صفدر حسینی که ماجرای حقوق نجومی اش باعث برکناری وی از صندوق توسعه ملی شد نیز به میدان آمده تا در کنار تلاش قومیتی ها، سیاسیون را نیز برای انتصاب تقوی نژاد متقاعد کند.

شانس تقوی نژاد از آنجایی بیشتر شده است که غلامرضا تاجگردون رابطه نسبی با لاریجانی دارد و به همین دلیل می تواند حمایت لاریجانی را به دست آورد.تقوی نژاد زاده لنده از استان کهگیلویه و بویراحمد است و در حال حاضر رئیس سازمان امور مالیاتی است.

سیدکامل در دوران مدیریتش کم حاشیه نبوده، از ماجرای نقش وی در پرونده ۳ هزار میلیاردی که سایت انتخاب منتشر تا سفر مشکوکش به آمریکا که نسیم آنلاین منتشر کرده، رسانه های اصولگرا و اصلاح طلب منتقد وی هستند. کارشناسان و کارآفرینان اقتصادی به عملکرد سید کامل در سازمان مالیاتی نیز انتقاد دارند و اعتقاد دارند وصـــول درآمـدهای مالیاتی بیشتر بر مالیات‌های سهل ¬الوصول است. عدم اجرای مالیات بر خانه های خالی، مشکلات فراوان برای کارآفرینان و صاحبان کسب و کار و فرار مالیاتی دلالان و رانت خواران و عدم شناسایی فراریان مالیاتی از جمله انتقادات به مدیریت تقوی نژاد است.

حال باید دید که بعد از تجربه موفق تاجگردون و تیم وی به همراهی ساپورت سیاسی صفدر حسینی در انتصاب افشانی به عنوان شهردار تهران، خداداد غریب پور به سمت شرکت سرمایه گذاری بانک ملی و محسن دلاویز به مدیریت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، آیا موفق می شود چهارمین یار و هم استانی اش را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بنشاند.

۲-رضا رحمانی نماینده سه دوره مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی که هم اکنون معاون طرح و برنامه ریزی وزارت صنعت ، معدن تجارت است دومین گزینه جدی برای تصدی منصب وزارت است، رضا رحمانی نیز عقبه ای قومیتی دارد و فراکسیون مناطق ترک نشین در مجلس که ۱۰۰ نماینده عضو دارد به دنبال رساندن رضا رحمانی به صندلی وزارت هستند.

رحمانی در سال آخر دولت یازدهم با حکم محمدرضا نعمت زاده وزیر سابق و پرحاشیه صمت وارد این وزارتخانه شد و ارتباط نزدیکی با محمدرضا نعمت زاده دارد. نعمت زاده که این روزها ماجرای احتکار دارو توسط دخترش و خودروهای وارداتی حسابی برای وی مشکل ساز شده، در حال لابی برای رساندن رحمانی به وزارت تعاون، کار و رفاه است. بررسی سوابق اجرایی رحمانی نشان می دهد که وی تنها مدیر کل بازرسی، اداری مالی استانداری و مدیرعامل کارخانه آلومینیوم بوده است و سوابق اجرایی قابل توجهی ندارد.

۳- محمد نهاوندیان گزینه مورد اقبال رئیس جمهور است، کسی که در دولت یازدهم ریاست دفتر روحانی را بر عهده داشت و البته سال ها در دبیرخانه شورای امنیت ملی از نزدیکان روحانی بود. نهاوندیان برای رسیدن به صندلی وزارت کار دو سد بزرگ در پیش رو دارد، یکی اسحاق جهانگیری است و دیگری دوتابعیتی بودن وی است.

چندی پیش که زمزمه انتصاب نهاوندیان به عنوان رئیس کل بانک مرکزی مطرح بود و رئیس جمهور بر روی وی به جمع بندی رسیده بود، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت از سخت ترین مخالفان انتصاب او بود و این مخالف تا پای استعفای جهانگیری پیش رفت که بعد از آن روحانی از تصمیم خود عقب نشست.

نهاوندیان نیز اوایل دولت دوازدهم گزینه تصدی پست وزارت اقتصاد بود، جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس در مورد منتفی شدن معرفی نهاوندیان برای وزارت اقتصاد گفته است: آقای نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور را می خواستند بعنوان وزیر پیشنهادی معرفی کنند. من بعنوان رئیس هیئت تحقیق و تفحص از وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرین‌کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد، گفتم که آقای نهاوندیان گرین کارت آمریکا دارد

برخی اقتصاددانان انتقادات زیادی را به نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور به عنوان یکی از اعضای تیم سیاستگذار اقتصادی مطرح می کنند و بحران کنونی اقتصاد را ناشی از سیاستگذاری تیمی می دانند که نهاوندیان یکی از اعضای آن است.

۴- کاظم جلالی یار نزدیک علی لاریجانی که نقش پررنگی در استیضاح علی ربیعی داشت، یکی از گزینه های مطرح است. در مورد کاظم جلالی ۵۱ ساله که ۴ دوره نمایندگی مردم شاهرود را در مجلس بر عهده داشته و در دوره دهم به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس راه یافته است می توان این نکته را یادآور شد که تحصیلات او در دانشگاه امام صادق(ع) و در رشته علوم سیاسی بوده و عضویت او در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و همچنین ریاست مرکز پژوهش های مجلس نمی تواند رزومه خوبی برای تصدی وزارت تخصصی تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد.

جلالی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وجود حمایت تام و کامل رئیس مجلس موانعی را پیش روی خود دارد؛ بیماری قلبی کاظم جلالی که چندین بار بخاطر آن بستری شد و عمل جراحی کرده از یک سو و مخالفت شدید اصلاح طلبان از سوی دیگر را می توان از موانع وزارت جلالی برشمرد. در حال حاضر رحمانی فضلی وزیر کشور سهمیه علی لاریجانی در دولت است و همین یک سهمیه صدای اصلاح طلبان که حامیان اصلی روحانی اند را درآورده و این طیف دیگر نمی پذیرند که دومین نفر منصوب به لاریجانی وزارتخانه استراتژیک و مهم دیگری را فتح کند.

۵- بهروز نعمتی که روز پنج شنبه از حزب رفاه ملت ایران رونمایی کرد، از دیگر گزینه های نزدیک به لاریجانی است که برای وزارت کار مطرح شده است. از طرفی دیگر نعمتی را گزینه تصدی سازمان تامین اجتماعی نیز می دانند.

وی دانش‌آموخته کارشناسی الهیات و معارف اسلامی و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه رازی است.از سوابق شغلی وی پیش از نمایندگی می‌توان به فرمانداری بیجار و ریاست هیئت مدیره کفش ملی ایران اشاره کرد.

۶- با ورود جهرمی ۳۶ ساله به وزارت ارتباطات و موفقیت وی که جسارت جوانی دارد، نگاه ها به مطرح شدن یک گزینه جوان برای وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی دوخته شده است. این جوان کسی نیست جز غلامرضا شریعتی استاندار کنونی خوزستان که اصلاح طلبان حلقه نزدیک به خاتمی رئیس جمهور سابق در حال لابی برای وی هستند و حامیانی چون محمد فروزنده و موسوی لاری دارد.

شریعتی در استان خوزستان با سختکوشی توانسته موفق عمل کند و پروژه های بزرگی مانند آبرسانی غدیر را در مدت زمان کوتاهی به پایان برساند و استان امنیتی خوزستان را کنترل کند. اما این جوان در چینش معاونین و مدیرانش در استانداری ضعیف عمل کرده و انتقاداتی متوجه وی است، همین ضعف در انتخاب معاونین باعث شده اکثر بار اجرایی بر دوش وی باشد. از طرفی بکارگیری برخی مدیران احمدی نژادی در مناصب دولتی و فرمانداری صدای اصلاح طلبان را درآورده خوزستانی را درآورده است.

معاونین ربیعی و نگاهی به صندلی وزارت / میدری از لیست گزینه ها خط خورده است

آخرین خبرها حاکی است که لابی حزب اتحاد ملت و جبهه مشارکتی های سابق برای احمد میدری به مخالفت رئیس جمهور خورده است. گویا در جریان یک جلسه با موضوع یارانه ها بحثی بین میدری و رئیس جمهور در می گیرد و همین بحث باعث دلخوری روحانی از میدری می شود.

میدری برای رسیدن به صندلی وزیری مخالف جدی دیگری علاوه بر دلخوری روحانی از وی داشت ، کسی که مانع رسیدن وی به صندلی سازمان تامین اجتماعی شد. این شخص کسی نیست جز وزیر بهداشت تامین کننده وثیقه ۵۰ میلیاردی حسین فریدون برادر رئیس جمهور است. با این وجود لابی ها برای انتصاب میدری به در بسته خورده و احمد میدری از گزینه های در دست بررسی خط خورده است.

محسنی بند پی دومین معاون وزارت کار است که اکنون با حکم روحانی سرپرست این وزارتخانه است، محسنی بند پی اصالتاً شمالی است و سه دوره نماینده مجلس بوده است. در جریان استیضاح ربیعی انتقادات زیادی متوجه عملکرد محسنی بند پی شد ولی این احتمال وجود دارد که در صورت معرفی بندپی به عنوان گزینه وزارت از طرف رئیس جمهور همین مجلسی که تا چند هفته پیش بیشترین انتقادات را به محسنی بند پی داشت رای اعتماد به وی بدهد.

محسنی بندپی مدتی در آغاز به کار دولت تدبیر و امید، معاون قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دومین مدیرعامل بیمه سلامت کشور بود، اما در سال ۹۴ یک باره از این مسئولیت کنار رفت.وی پس از پایان کارش در وزارت بهداشت بلافاصله از سوی علی ربیعی به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی معرفی شد.

نقش وزیر پولدار در انتخاب وزیر بعدی تعاون کار و رفاه اجتماعی

وزیر پولدار و لوکس سوار کابینه که اختلافات وی با علی ربیعی مشهود بود و در جریان استیضاح ربیعی نقش موثری داشت اکنون یکی از تصمیم گیران انتخاب وزیر بعدی است و روحانی گویا برای انتخاب وزیر بعدی با وی مشورت می کند. این وزیر در زمان علی ربیعی خواهان انتصاب مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و مدیران شرکت های دارویی زیر مجموعه شستا با نظر وی بود که با مخالفت ربیعی روبرو شده بود و مابقی اتفاقات که شاهد آن بودیم.

این وزیر علاوه بر اینکه نیم نگاهی به گزینه های تاجگردون و رئیس مجلس دارد، در حال لابی برای گزینه خود نیز میباشد . سید تقی نوربخش که یک پزشک است که از سال ۹۲ تاکنون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به عنوان رئیس سازمان تأمین اجتماعی مشغول به کار بوده است و اکنون از او به عنوان یکی از چهره های احتمالی جانشینی ربیعی نام برده می شود مورد حمایت این وزیر است. همچنین بخشی از چهره های درون دولت که در جریان استیضاح ربیعی با بخشی از مجلس همکاری هایی داشتند تا مانع از رأی آوری مجدد وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی شوند، از مهمترین حامیان وزارت نوربخش هستند.

سردرگمی حزب اسلامی کار

حزب اسلامی کار که از حامیان سرسخت علی ربیعی بودند با استیضاح و برکناری وی دچار شوک بزرگی شده اند و البته دلخور از اقدامات برخی دولتی ها در جریان استیضاح ربیعی، به همین خاطر تاکنون مشخص نیست بر روی چه کسی به اجماع می رسند.

دولت همچنان به دنبال تفکیک است

محمد علی وکیلی نماینده مجلس خبر از پافشاری دولت برای تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داده و می گوید: دولت ترجیح می‌دهد که در حد امکان وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدا شود و بعد گزینه پیشنهادی خود را برای وزارت‌خانه‌های تفکیک شده به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. همچنان باید دید که چه راهکاری پیدا می‌شود برای اینکه بحث انتزاع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک بار دیگر در مجلس مطرح شود.

با تمام این گزینه ها باید منتظر ماند و دید که روحانی چه تصمیمی خواهد گرفت، آیا این وزارتخانه پرپول را به عنوان عابر بانک به طیف خاص سیاسی هبه می کند یا اینکه با انتخاب افرادی دلسوز معیشت کارگران و بازنشستگان را مد نظر می گیرد، یا اینکه این وزارت را تفکیک می کند و بعد از تفکیک به فکر گزینه های پیشنهادی خواهد بود .

گرچه تفکیک این وزارتخانه در شرایط فعلی منتقدین جدی در مجلس و نظام دارد و حدود یکماه پیش موضوع تفکیکش به در بسته خورده است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=215158

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x