تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

نقش آمریکا، اسرائیل و عربستان در کشته شدن “ماجد” / حق ایران در پیگیری پرونده ماجد محفوظ است

  • کد خبر : 11327
  • 14 دی 1392 - 18:31
نقش آمریکا، اسرائیل و عربستان در کشته شدن “ماجد” / حق ایران در پیگیری پرونده ماجد محفوظ است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه حق پیگیری این پرونده برای ایران محفوظ است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت اجازه نخواهد داد کسی یا نهادی کوچکترین خسارتی را به این کشور بزند و در کوتاهترین زمان آنها را به سزای اعمالشان خواهند رساند.

 

 

 

کمال مهر:اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در پی کشته شدن “ماجدالماجد” سرکرده گروهک عبدالله عزامگفت:‌ قطعا آمریکا، اسرائیل و مخصوصا عربستان در کشته شدن این تروریست نقش داشته‌اند.

وی افزود: چرا که این کشورها از جمله عربستان می‌ترسیدند اگر ماجد دادگاهی شود حرف‌هایی خواهد زد که باعث آبروریزی‌ آن‌ها خواهد شد و همچنین موافقت با حضور ایران در بازجویی از ماجد منجر به دخالت این سه کشور در کشته شدن وی شد.

رئیس کمیته دفاعی مجلس در توضیح اینکه ماجد در اختیار لبنان بوده، پس چگونه این سه کشور توانسته‌اند وی را به قتل برسانند، تصریح کرد: به طور قطعی می‌توان گفت عوامل نفوذی باعث کشته شدن ماجد شدند.

کوثری اظهار داشت: این سه کشور به دنبال ایجاد ناامنی و اختلاف بین کشورها هستند که بحمدالله با هوشیاری مردم و سربازان گمنام امام زمان (عج) در ایران نمی‌توانند کاری کنند.

وی با بیان اینکه حق پیگیری این پرونده برای ایران محفوظ است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت اجازه نخواهد داد کسی یا نهادی کوچکترین خسارتی را به این کشور بزند و در کوتاهترین زمان آنها را به سزای اعمالشان خواهند رساند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در پایان خاطرنشان کرد: سرنوشت ماجد عبرتی است برای دیگران که بدانند شاید این کشورها ابتدا از افرادی همانند ماجد حمایت کنند ولی قطعا خودشان آنها را خواهند کشت.

ماجد کیست؟

ماجد الماجد تروریستی سعودی است که فرماندهی گروهک “عبدالله عزام در سرزمین شام” شاخه سازمان القاعده در لبنان را به عهده داشت.

الماجد، از اردوگاه عین الحلوه، اردوگاه آوارگان فلسطینی در شرق شهر صیدا در جنوب لبنان، به عنوان مقر اصلی خود بهره می‌برد و در ماه‌های اخیر، از اردوگاه عین الحلوه به سوریه منتقل شد تا با “ابومحمد الجولانی” فرمانده گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه بیعت کند.

وی پیش از این، در القلمون واقع در ریف دمشق ساکن بود و “زهران علوش” فرمانده گروهک‌های موسوم به ارتش اسلام را همراهی می‌کرد اما از آن جا به اردوگاه عین الحلوه برگشته بود.

الماجد، از سال ۲۰۱۲ فرماندهی شاخه القاعده در سرزمین‌های شام و کنانه (مصر) را به عهده گرفت.

برخی از منابع رسانه‌ای، گروهک‌های “گردان عبدالله عزام” را شاخه القاعده در خاورمیانه دانسته و تاکید کرده‌اند که این گروهک، نخستین بار در سال ۲۰۰۴ با به عهده گرفتن مسئولیت سه انفجار در پارک طافا و سواحل نویبع و شرم الشیخ در مصر، اعلام موجودیت کرد.

الماجد پس از آن چند عملیات تروریستی دیگر در لبنان انجام که مهم‌ترین  آن‌ها دو انفجاری بود که سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت را هدف قرار داد و ۲۶ شهید برجا گذاشت که از میان آن‌ها می‌توان به شهید ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، همسر یکی از دیپلمات‌ها و همچنین فرمانده حفاظت سفارت و سه تن از نیروهایش اشاره کرد.

یکی دیگر از عملیات تروریستی “گردان‌های عبدالله عزام” در لبنان، انفجارهایی زنجیره‌ای بود که نیروهای بین المللی “یونیفل” را در جنوب لبنان هدف قرار داد. شدیدترین مورد این انفجارها، انفجار یک گشتی اسپانیایی در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۰۷ بود که به کشته شدن ۶ تن از نیروها و زخمی شدن چندتن دیگر انجامید.

گردان‌های عبدالله عزام، همچنین مرتکب انفجارهای دیگری شد که گشتی‌ها و اماکن تجمع ارتش لبنان را هدف قرار داد و شمار زیادی کشته و زخمی برجا گذاشت.

نام ماجد در لیست تروریست‌های تحت تعقیب آمریکا

این گروهک تروریستی، در ویدیوی در تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۱۳ نام سرکرده خود یعنی ماجد بن محمد الماجد را فاش کرد؛ این در حالی است که نام ماجد الماجد در سال ۲۰۰۹ در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب آمریکا با شماره ۸۵ منتشر شد.

این نخستین باری بود که مرکز رسانه‌ای الفجر به عنوان ارگان تبلیغاتی گردان‌های عبدالله عزام، نام سرکرده خود را علنی می‌کرد. این مرکز، پیش از آن دو ویدئو منتشر کرده بود که شامل دو سخنرانی الماجد بود بدون این که مشخص شود وی در کدام گروه جهادی نقش دارد.

الماجد، سومین عربستانی سعودی است که عهده دار فرماندهی گردان‌های عبدالله عزام می‌شود. پیش از او صالح القرعاوی سرکردگی گردان‌ها را به عهده داشت.

سلیمان حمد الحبلین نیز به عنوان متخصص مواد منفجره در این گروه فعالیت کرد. آمریکا، این دو نفر را تروریست‌های بین المللی اعلام کرد اما با وجود همه جنایت‌هایی که گردان‌های عبدالله عزام مرتکب شد، هنوز چنین عنوانی به الماجد نداده است.

دستگیری ماجد

منابع بلندپایه در ارتش لبنان خاطر نشان کردند که اداره اطلاعات ارتش روز جمعه، ماجد الماجد را به همراه یک سعودی دیگر ( که بازجویی از او در دستور کار است ) دستگیر کرد.

دستگیری این دو نفر، هنگام خروج آن‌ها از بیمارستان المقاصد در بیروت صورت گرفت. این بیمارستان، تحت حمایت مالی عربستان سعودی اداره می‌شود و الماجد در آن درمان می‌شد.

فایز غصن وزیر دفاع لبنان از هرگونه اظهار نظر مطبوعاتی درباره بازداشت الماجد خودداری کرد و این در حالی است که وی نخستین کسی بود که از حضور سازمان القاعده در لبنان خبر داده بود و به این سبب مورد هجمه شدید جریان ۱۴ مارس قرار گرفته بود.

یکی از شبکه‌های تلویزیونی لبنان، به نقل از منابع امنیتی اعلام کرده بود که “ماجد الماجد” درصدد اجرای عملیاتی بود که معادلات را در لبنان و منطقه زیر و رو خواهد کرد.

فرمانبری ماجد از رئیس سازمان اطلاعات عربستان

منابعی در لبنان نیز تأکید کرده اند که ماجد الماجد با “بندر بن سلطان” رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی در ارتباط بوده و از او دستور می گرفت.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x