تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

نطق روحانی پشت تریبون سازمان ملل چه خواهد بود؟

  • کد خبر : 161723
  • 31 شهریور 1395 - 7:49
نطق روحانی پشت تریبون سازمان ملل چه خواهد بود؟

تریبون اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل، فرصت مناسبی برای بیان نقطه نظرات از سوی نمایندگان دولت‌هاست.

به گزارش گروه سیاسی «کمال مهر»؛ اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی است که در آن کشورها، حضور به هم رسانده و دیدگاه های خود را پیرامون موضوعات مختلف بیان می کنند، این اجلاس فضای خوبی را ایجاد می کند تا روسا و نمایندگان کشورهای مختلف جهان از آن بهره گرفته و در سطح بین المللی نقطه نظرات خود را بیان کنند.

مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد رکن اصلی، جهانی و مشورتی این سازمان بوده و یکی از ۶ رکن اصلی سازمان ملل متحد و تنها رکنی است که تمام کشورهای عضو در آن شرکت دارند. مجمع جلساتی سالانه به ریاست یکی از اعضا که منتخب تمام دیگر اعضا است، برگزار می‌کند.

اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل همیشه رویداد مهمی بوده و قرار است رئیس جمهور کشورمان در هفتاد و یکمین نشست مجمع در نیویورک شرکت کند، با وجود اهمیت این اجلاس، این سوال مطرح می شود که محورهای اصلی سخنرانی رئیس جمهور کشورمان چه خواهد بود؟ و چرا این نطق از اهمیت خاصی برخوردار است؟

محورهای اصلی سخنرانی روحانی چه موضوعاتی می‌تواند باشد؟
دومین تریبون در مجمع پس از پسابرجام

تیرماه سال گذشته، دنیا نظاره گر یکی از مهم ترین توافق ها در عصه دیپلماسی بود. اگر بعد هسته ای و فنی این توافق موسوم به برجام را کنار بگذاریم فضای امنیتی ای که برای ایران ساخته بودند نیز در اثر این توافق شکسته شد چرا که پس از برجام دیگر کسی نمی توانست ایران را محکوم به تهدیدی برای کشورها کند و رویکرد تعامل جمهوری اسلامی ایران با جهان دیگر بر کسی پوشیده نبود.

اکنون که یک سال از توافق می گذرد، دو پارامتر به شدت مورد رصد قرار می گیرد که  مردم دنیا نیز آن را قضاوت می کنند؛ تعهدات ایران و غرب موضوعی است که طرفین شدیدا آن را ارزیابی کرده و بر مبنای آن برجام را به پیش می برند.

“بدعهدی” طرف غربی و کارشکنی های ایالات متحده در اجرای برجام از یک سو و اجرای تمام تعهدات ایران از طرف دیگر دنیا را به قضاوتی وا خواهد داشت که به نفع دیگر کشورهای طرف قرارداد هسته ای نخواهد بود و برجام را تحت شعاع قرار خواهد داد به همین جهت با توجه به اینکه در سه سال گذشته سخنرانی رئیس جمهور کشورمان با محوریت تعامل جمهوری اسلامی ایران با جهان از با اهمیت ترین سخنرانان شناخته شد می توان گفت که تریبون سازمان ملل فرصت خوبی است تا مردم جهان از وفای به عهد ایران و عهدشکنی و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و هم پیمانانش بشنوند.

اطمینان سازی برای برقراری مبادلات تجاری

با اجرایی شدن برجام در دی ماه سال گذشته بنا شد که با لغو کلیه تحریم های مربوط به نقل و انتقالات بانکی، کلیه دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شود و به رغم گزارش یوکیو آمانو، دبیرکل سازمان بین المللی انرژی اتمی مبنی بر این که ایران بیش از تعهدات خود در برجام عمل کرده است، اما طرف مقابل ایران تاکنون به تعهدات برجام خود پایبند نبوده است.

آمریکایی ها می گویند که ایران می تواند از طریق بانک ها و شرکت های اروپایی مبادلات بین المللی را انجام دهد، اما موسسات مالی به دلیل خط و نشان های مستقیم و غیر مستقیم آمریکا هنوز درباره از سرگیری فعالیت های تجاری خود در ایران تردید دارند و تنها دلیل در این زمینه احتمال ادامه تحریم های یکجانبه از سوی آمریکا اعلام می کنند.


محورهای اصلی سخنرانی روحانی چه موضوعاتی می‌تواند باشد؟


براساس اظهارات مقامات شرکت های بین المللی، یکی از  اصلی ترین مشکلات موجود در این زمینه، عدم تمایل بانک های خارجی برای انجام معاملات بین بانکی است به همین جهت پرداختن به موضوع تجارت بین الملل در سخنرانی می تواند در این زمینه راه گشا باشد، همچنین دیدارهایی که در حاشیه این مجمع صورت می گیرد هم می تواند در زمینه روشنگری با این عهد شکنی آمریکا و لزوم مقابله با آن موثر باشد.

مقابله با فضاسازی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا علیه ایران

پرونده هسته ای ایران و برجام یکی از محورهای اصلی شعار های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا شده است که با استفاده از ان توانستند هیاهوی نسبتا زیادی را در کمپین های انتخاباتی خود به پا کنند و متاثر از آن تا حدودی فضای داخل آمریکا تحت تاثیر قرار دهند.

فضاسازی تخریبی علیه ایران یکی از اتفاقاتی است که دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری امریکا شکل گرفته و ادامه خواهد داشت به همین جهت عده ای از کارشناسان معتقدند حضور رئیس جمهور کشورمان در نیویورک و قرار گرفتن پشت تریبون سازمان ملل آن هم دوماه مانده به انتخابات ایالات متحده که تمام تمرکز جهان را به خود معطوف خواهد کرد، فرصتی است که شفاف سازی لازم در این زمینه صوت گیرد.
تروریسم چاقویی که دسته خود را برید
تروریسم و اقدامات ضد انسانی گروه های تروریستی مورد حمایت غرب با برخی دولت های عربی یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه مردم جهان است به ویژه آن که آثار این اقدامات تروریستی اکنون در برخی از کشورهای غربی قابل مشاهده است.
همچنین ماجرای آوارگان سوری به معضل مهمی برای اروپا تبدیل شده است به همین جهت تاکید بر موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم و همگرایی منطقه ای در مقابل تروریست های قطعا از محور های رئیس جمهور کشورمان و دیگر روسای جمهور خواهد بود که امیدواریم باب همکاری درستی را در این زمینه بگشاید.

ضمن توجه به همه محورهای گفته شده باید توجه داشت این آخرین حضور کاروان دولت یازدهم در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود به همین جهت عده ای از تحلیلگران معتقدند این موضوع فرصتی است تا روحانی بتواند بار دیگر سیاست های جمهوری اسلامی را در عرصه بین المللی تبیین و راه حل های اصولی کشورمان برای حل معضلات منطقه ای و جهانی مطرح کند.

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=161723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x