تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

نشریه هیل: آنکارا هویت ۱۰ جاسوس اسراییلی را برای تهران فاش کرد/ داعش شریک سیاسی-اقتصادی اردوغان

  • کد خبر : 138200
  • 01 خرداد 1395 - 18:05
نشریه هیل: آنکارا هویت ۱۰ جاسوس اسراییلی را برای تهران فاش کرد/ داعش شریک سیاسی-اقتصادی اردوغان

نشریه هیل در گزارشی به بررسی سیاست‌های قلدرمأبانه ترکیه در منطقه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل«کمال مهر»؛، نشریه هیل در گزارشی نوشت: هیچ شواهدی مبنی بر توقف حمایت‌های ترکیه از عملیات‌های داعش در منطقه دیده نمی‌شود. آنکارا با این گروه تروریستی پیوندهای سیاسی و اقتصادی دارد.
بر اساس این گزارش، با وجود آنکه احمد داوداوغلو — نخست وزیر ترکیه — اعلام کرد در پایان ماه میلادی جاری به دلیل مشاجره با رییس جمهور این کشور از سمت خود کناره می‌گیرد، به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک تغییر قابل توجهی در سیاست خارجی آنکارا روی دهد. در راستای افزایش قدرت رییس جمهور مستبد ترکیه، رجب طیب اردوغان این کناره‌گیری قابل پیش‌بینی بود. اردوغان پیشتر با اشاره به آلمان نازی به عنوان حاکمیتی موثر می‌کوشد آن مدل را در ترکیه پیاده کند.
در ادامه این گزارش آمده است: برای بهتر شناختن دلایل ترکیه برای سیاست خارجی قلدرمابانه خود باید به ریشه‌های تاریخی و جغرافیایی این کشور توجه کرد. سارگیس سارگاری، رییس اجرایی مرکز خاور نزدیک برای تعاملات راهبردی در این باره معتقد است: ترکیه هنوز هم به سرزمین‌هایی که در زمان عثمانی به آن تسلط داشته است به چشم اموال تاریخی خود می‌نگرد. وی می‌افزاید: آنکارا با کشورهای عربی و سایر سرزمین‌های سنی مذهب شامل کردهای خاورمیانه به عنوان یک دارایی قدیمی برخورد می‌کند. دارایی‌های قدیمی ترکیه شامل سرزمین‌هایی است که منابع نفتی عظیمی را در اختیار دارند درحالی که ترکیه نوین در قلمرو خود از هیچ منابع طبیعی برای آنکه این کشور را از جنبه ژئوپلوتیک مستقل کند، ندارد. این امر آنکارا را در رقابت جهانی با روسیه، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای غربی در موضع ضعف قرار می‌دهد.
سنگاری در ادامه می‌افزاید: از جنبه داخلی، ترکیه با توده مردم خود مشکل دارد زیرا آنها رژیم را به دلیل از دست دادن قلمرو پیشین و ناتوانی در اصلاحات اقتصادی، سیاسی و مذهبی سرزنش می‌کنند. واقعیت آن است که نظامیان در تاریخ ترکیه نقش پررنگی ایفا کرده‌اند.
وی با اشاره به ابعاد دیگر موضوع می‌گوید: ترکیه به تازگی نزول شدید اقتصادی را تجربه می‌کند. بنا بر اعلام نشریه گاردین، آنکارا در سال میلادی جاری انتظار کاهش ۴٫۵ میلیون نفری ورود گردشگران روس به این کشور را دارد. این اتفاق پس از آن رویداد که مسکو سفر تورهای گردشگری به ترکیه را ممنوع کرد. صنعت توریست ۱۱ درصد از تولید ناخالص داخلی ترکیه را تشکیل می‌دهد و روس‌ها در رده دوم بیشترین گردشگران ترکیه قرار دارند. بنابر اعلام نشریه وال استریت ژورنال، صدها هتل، مهمانسرا و لباس فروشی در ترکیه در لیست فروش قرار گرفته‌اند. تمامی این رویدادها پس از آن رخ داد که جنگنده F16 ترکیه، یک جت جنگی روس را در مرز سوریه ساقط کرد.
سانگاری در ادامه افزود: صنعت کشاورزی ترکیه درحال مرگ است. بر طبق برآورد فاروک چلیک، وزیر کشاورزی ترکیه تحریم‌های روسیه سالانه بیش از ۷۶۵ میلیون دلار به صادرات کشاورزی و غذایی آنکارا لطمه می‌زند.
رییس اجرایی مرکز تعاملات راهبردی می‌افزاید: از سوی دیگر، ترکیه خواهان رهبریت جهان اسلام است. این کشور به مانند سلطان‌های عثمانی در پی سرپرستی جهان اسلام است. با این وجود، همینک عربستان رهبریت اسلام را به دلیل نگهداری از مکه و مدینه بر عهده دارد. به دلیل جایگاه رژیم سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت ( دلارهای نفتی که ریاض برای تغییر سیاست‌های کشورهای اسلامی هزینه می‌کند) بر رهبریت این کشور در جهان اسلام صحه گذاشته است.
به دلایل مذهبی، تاریخی و ژئوپولیتیک که مطرح شد، ترکیه مانند یک کشور قلدر در منطقه عمل می‌کند. سانگاری معتقد است: اگر روزی داعش سقوط کند مدارک بیشتری از رابطه میان داعش و ترکیه آشکار خواهد شد. بیشتر ابو سیاف داعشی از فروش نفت بشکه‌ای یک دلار به ترکیه خبر داد. آنکارا پس از دریافت این محموله‌های نفتی آن را در اروپا بشکه‌ای ۲۰ دلار به فروش می‌رساند.
در پایان این گزارش آمده است: ترکیه اثبات کرده است که شریک بدی برای ناتو است و شرایط اسراییل را بهتر نکرده است. در سال ۲۰۱۳، ترکیه هویت ۱۰ شهروند ایرانی که از تاسیسات اتمی این کشور برای اسراییل جاسوسی می‌کردند برای وزارت اطلاعات ایران فاش کرد. دنی یاتوم، رییس سابق موساد در آن برهه اعلام کرد این اتفاق بزرگترین ضربه به سرویس‌های اطلاعاتی غربی بود که می‌کوشیدند از برنامه اتمی تهران اطلاعات سری جمع کنند.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=138200

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x