تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

نسل نوظهور این دوره تیم ملی چه کسانی هستند؟

  • کد خبر : 47745
  • 29 تیر 1393 - 9:55
نسل نوظهور این دوره تیم ملی چه کسانی هستند؟

تب داغ جام جهانی که فروکش‌ می‌کند گاهی سرو صدای تیم ملی هم خاموش می‌شود، انگار ما یخ می‌زنیم در سوز داغ جامی که بزرگترین رویای فوتبالی در جهان است.


به گزارش خبرنگار ورزشیکمال مهر ، جام جهانی ۲۰۱۴ هم پایان رسید، نوستالژی‌ جذابی که تیم ملی اگر چه باز هم از مرحله گروهی صعود نکرد اما مصاف با بزرگانی‌ همچون “مسی” آن هم در یک نمایش راضی کننده خاطره خوبی را در سر هواداران‌ به جای گذاشت.

در ۴ دوره حضور در جام‌های جهانی بعد از بازگشت کاروان تیم ملی به کشورمان تغییراتی چه در کادر فنی و چه در ترکیب تیم ملی به وجود آمده است اغلب پس از هر جام با حفظ برخی مهره‌های ترکیب ثابت تیم ملی نسل جدیدی هم از فوتبالی‌ها به تیم ملی معرفی شدند گویا سرمربیان‌ پس از انتخاب‌های مدبرانه‌شان در روزهای منتهی به جام حالاست بازتری‌ برای انتخاب بازیکنان برای تیم ملی داشتند.

*** روزهای پس از جام ۱۹۷۸ 

اولین دوره حضور در جام جهانی در سال ۱۹۷۸ باز می‌گردد آن روزها که پیشکسوتان امروز فوتبالمان در قامت بازیکن در زمین مسابقه می‌دویدند، مهره‌هایی مثل ناصرحجازی، بهتاش فریبا، علی پروین، ابراهیم قاسم پور، حسن روشن، حسین فرکی، ایرج دانایی فر، مجیدبشکار،حسین گازرانی، نصراله‌عبدالهی، محمد رضا گربکندی، حسن نظری،جواد اله وردی‌، حمید مجد تیموری، بهرام مودت، آندرانیک‌ اسکندریان، ناصر نورایی، غفور جهانی، حسن نایب آقا و محمد صادقی در آن زمان بازیکنان تیم ملی را تشکیل می‌دادند. همه این ها در حالی بود که ما در مقدماتی جام جهانی ستاره های دیگری نیز داشتیم.

با پیروزی انقلاب اسلامی دو تیم ملی با مهره‌هایی که هر یک در حد خود ستاره بودند تشکیل شد این دو تیم در فاصله سال های ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ با این مهره ها کار خود را‌آغاز کردند و نسل تازه ای از فوتبال کشورمان در تیم ملی حضور پیدا کردند.

برخی از مهره های حاضر در مقدماتی و گروهی جام جهانی مدتی بعد هم از تیم ملی خداحافظی کردند.

تیم ملی پس از این جام از حضور در سه دوره جام جهانی محروم ماند تا طعم حضور در مهم ترین رویداد ورزشی را در این سالها نچشد.

*** نسل نوظهور طلایی پس از جام جهانی ۱۹۹۸  

پس از سال‌ها دوری تیم ملی دوباره در سال ۱۹۹۸ به جام جهانی صعود کرد نسلی که ما بیشتر به خاطر داریم ستاره هایی مثل احمد رضا عابدزاده، کریم باقری، مهدی مهدوی کیا، نعیم سعداوی، افشین پیروانی، محمد خاکپور، علیرضا منصوریان، حمید استیلی، سیروس دین محمدی، علی دایی، خداداد عزیزی، علی لطیفی، نیما نکیسا، نادر محمد خانی، رضا شاهرودی ، علی اکبر استاد اسدی، ستار همدانی،جواد زرینچه، بهنام سراج، مهرداد میناوند پرویز برومند و مهدی پاشازاده تیم ملی این دوره را تشکیل دادند.

بعد از این جام جهانی ترکیب تازه‌ای نیز به تیم ملی دعوت شدند تا در بازی‌های آسیایی مهره‌هایی مثل عابدزاده، شاهرودی، پاشازاده،‌ عزیزی و … در تیم دیده نشوند.

شرایط به گونه‌ای پیش رفت که بازیکنانی مثل عابدزاده – شاهرودی – سعداوی – پاشازاده، استاداسدی و سراج خداحافظی با تیم ملی را علنی کردند. مهر‌ه‌های دیگری مثل هاشم حیدری، مدیر روستا، گروسی،‌نامجو مطلق، تهامی،‌پتروسیان و شکری هم دیگر در تیم ملی بازی نکردند.

حالا مهره‌های نوظهوری مثل علی کریمی و وحید هاشمیان و چند بازیکن دیگر فرصت این را پیدا کردند که در تیم ملی حضور پیدا کنند و به ستاره هم تبدیل شوند.

*** خداحافظی آقای گل جهان پس از جام ۲۰۰۶ 

تیم ملی کشورمان برای سومین بار در سال ۲۰۰۶ به جام جهانی راه پیدا کرد.

۲۳ مهره این دوره از رقابت‌ها عبارت بودند از: ابراهیم میرزاپور،‌ مهدی مهدوی‌کیا، یحیی گل‌محمدی، سهراب بختیاری‌زاده، رحمان رضایی، جواد نکونام،‌ علی دایی، فریدون زندی، علی کریمی،‌ وحید هاشمیان، رسول خطیبی،‌ رودباریان، تیموریان، کعبی، امیرحسین صادقی، رضا عنایتی، آرش برهانی، جواد کاظمیان،‌رسول نویدکیا، محمد نصرتی، وحید طالب‌لو، نهرزاد معدنچی و مسعود شجاعی بعد از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۶ علی دایی، بختیاری‌زاده و گل‌محمدی از تیم ملی خداحافظی کردند.

حالا زمان آن رسیده بود تا نسل جدیدی در فوتبال ما ظهور پیدا کنند. مهره‌هایی مثل هادی عقیلی، محمدرضا خعتبری، احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد و … به فوتبال ما راه پیدا کردند.

پس از جام جهانی ۲۰۱۴؛ کی‌روش می‌ماند یا نه؟

در جام جهانی ۲۰۱۴، رحمان احمدی، خسرو حیدری،‌ احسان حاج‌صفی، سید جلال حسینی، امیرحسین صادقی، جواد نکونام، مسعود شجاعی، رضا حقیقی،‌علیرضا جهانبخش، کریم انصاری‌فرد، قاسم حدادی، علیرضا حقیقی، حسین ماهینی، تیموریان، منتظری، قوچان‌نژاد،‌احمد آل نعمه، بختیار رحمانی، هاشم بیگ‌زاده، مهرداد بیت‌آشور، اشکان دژاگه،‌دانیال داوری و مهرداد پولادی در ترکیب تیم ملی قرار گرفتند.

حالا که جام جهانی به پایان رسیده‌ است، هنوز به صورت رسمی با کی‌روش قرارداد نبسته‌ایم.

ما جام ملت‌های آسیا را در پیش داریم و تیم ملی در روزهای حساسی به سر می‌برد. باید دید کی‌روش همین مهره‌هایی که در جام جهانی ۲۰۱۴ در ترکیب تیم ملی نگه داشت را در جام ملت‌ها هم حفظ می‌کند و یا اینکه دوباره تیم ملی نل جدیدی از ملی‌پوشان را تجربه خواهد کرد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=47745

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x