تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

نتیجه همایش « بُرد بُرد »؛ « باخت-باخت » مسئولین استانی!؟

  • کد خبر : 39065
  • 29 اردیبهشت 1393 - 11:00
نتیجه همایش « بُرد بُرد »؛ « باخت-باخت » مسئولین استانی!؟

ماجرا از آنجایی آغاز شد که به یکباره در ماه های آخر سال ۹۲ بیشتر نقاط استان البرز با صدها بنر (فراخوان بُرد بُرد ) پوشش داده شد، حجم عظیم تبلیغات نشان از برنامه ای کلان در این راستا بود، طرحی که به گفته مسئولین استانداری ؛ فراخوانی برای جلب فرصت های سرمایه گذاری و دعوت از سرمایه گذاران برای ایجاد فرصتهای سرمایه گذاری و پیشرفت اقتصادی در استان البرز عنوان شده بود.

به گزارش «کمال مهر» ماجرا از آنجایی آغاز شد که به یکباره در ماه های آخر سال ۹۲  بیشتر نقاط  استان البرز با صدها بنر (فراخوان  بُرد بُرد ) پوشش داده شد، حجم عظیم تبلیغات نشان از برنامه ای کلان  در این راستا بود،  طرحی که به گفته مسئولین استانداری ؛ فراخوانی برای جلب فرصت های سرمایه گذاری  و دعوت از سرمایه گذاران برای  ایجاد فرصتهای سرمایه گذاری و پیشرفت اقتصادی  در استان البرز عنوان شده بود.

طرحی که با شفافیت سازی دقیق می تواند به گفته استاندار البرز “محرکی برای مباحث اقتصادی کشور باشد” و بالاخص اقتصاد مقاومتی را در اصل عملیاتی نماید!

در روز های گذشته همایش افتتاح این طرح با حضورمحمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در کرج برگزار شد و صدها نفر از سرمایه گذارن در این همایش شرکت کردند. طرحی که به گفته استاندار البرز ” به منظور تحقق اهداف عالیه دولت تدبیر و امید و عملیاتی کردن  شعارهای دولت در بخش اقتصادی  به منظور ایجاد توسعه متوازن در استان و استفاده از ظرفیت ها و پتانسل های استان این “طرح” در شورای معاونان استانداری به تصویب رسید”

واکاوی طرح  بُرد بُرد

در اینجا لازم است با اشاره به این موضوع که طرحی با این ابعاد لازمه تحقیق و پژوهش در بازه زمانی مشخص ومطالعه  جدی از طرف اساتید فن و با بهره گیری از  اطلاعات وسیعی از موقعیت های مختلف اقتصادی ، جغرافیایی ، سرمایه انسانی  وبا  ده ها عوامل مهمی دیگر مورد بررسی قرار بگیرد ؛ تا در طرح نقطه تاریکی وجود نداشته باشد.کما اینکه طرح با سوالات جدی مواجه بوده که در هیچ یک از سخنرانی ها و پرتال رسمی همایش   موضوع شکافته نشده و صرفاً به دریافت پروژه ها اکتفا نموده که این موضوع خود جای سوال می باشد.(دانلود طرح های فراخوان برد برد  ۱۲)

نکته دیگر اینکه در مدت کوتاه ۵ ماهه  از ورود استاندار البرز به رقم همه دغدغه های مجموعه استانداری طرحی با این وسعت ارائه می شود! ؛ مشخص است این طرح زائده تفکر اقتصادی با سبقه طویل در بعد مباحث اقتصادی است و از همین ابتدا به ساکن احتمال می رود تحقق اهداف عده ای خاص را به دنبال خواهد داشت.

کمااینکه در شفاف سازی طرح در روز افتتاحیه استاندارالبرزگفت: «هدف اصلی آن جذب ایده ها و فرصت های سرمایه گذاری و متقابلا سرمایه های استانی برای ایجاد یک هم افزایی با ” استراتژی برد برد ” و سود بردن همه ارکان دخیل در سرمایه گذاری از ” ایده پرداز تا سرمایه گذار “ می باشد و خوشبختانه با این رویکرد تفکر غالب کار آفرینان است که با استقبال مواجه شد.»

نکته مهم این شفاف سازی  و تبیین مفهوم (برد برد) یعنی سود بردن  ارکان دخیل در سرمایه گذاری  ( ایده پرداز تا سرمایه گذار) می باشد و در اصل می توان این طرح را کارگاهی بزرگ برای ایجاد کارآفرینی و خود اشتغالی بیان کرد ، در صورتی که در پیش برد پارامترهای اصلی “اقتصاد مقاومتی” که پایه کلام مسئولین این طرح عظیم می باشد هیچگونه نگاه دقیق تری صورت نگرفته است و یا در صورت وجود این پارامترها در طرح، بیان نشده است!

خلط مبحث در اقتصاد مقاومتی در همایش برد برد !
“اجرای اقتصاد مقاومتی و تولید ثروت از البرز آغاز شده است”این موضوعی است که مجید سریزدی سرپرست (سابق) معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری بیان داشته در صورتی که«تفکر سودمحور» قاتل اقتصاد مقاومتی است

پیش قراول تولید ثروت در کشور شدن به دور ازعدالت اجتماعی ، چیزی جزء تبعیض طبقاتی را بدنبال نخواهد داشت که این نیز یکی از ابهامات اصلی طرح یعنی مشخص نشدن جایگاه سهم مردم در طرح ها می باشد. و این موضوع نیز با ادامه طرح و اجرایی شدن آن می توان به قضاوت صحیح دست پیدا کرد.

اما موضوعی که حائز اهمیت است و در کلام برگزار کنندکان این طرح مکرراً بیان میشود «اقتصاد مقاومتی» است ، و متاسفانه در روند برگزاری این طرح به شاخصه های آن هیچگونه توجه ای نشده است و بعضاً خلط مبحث هم رخ داده در اینجا لازم به یادآوری است که غفلت بزرگ طرح فراموشی رکن اساسی “اقتصاد مقاومتی” است آنجایی که  استاندار البرز اظهار داشت:  افزایش تولید و توسعه اقتصادی بدون سرمایه داخلی و خارجی امکان پذیر نیست! 

در حالی که به گفته مقام معظم رهبری  : ” اقتصاد مقاومتى شرائطى دارد، ارکانى دارد؛ یکى از بخشهایش همین ” تکیه‌‌ى به مردم است ” ؛ زمانی در بحث اقتصادمقاومتی می توان به جامعه اهداف دست پیدا کرد که از اتکا به وابستگی خارجی دوری کرد!”

 

ادامه دارد…

 

 

نتیجه همایش « بُرد بُرد »؛ « باخت-باخت » مسئولین استانی!؟/قسمت دوم

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=39065

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
3
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x