تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

نام کشوری که در ترور دیپلمات ایرانی نقش داشته باشد را به صراحت اعلام می‌کنیم

  • کد خبر : 16122
  • 02 بهمن 1392 - 16:37
نام کشوری که در ترور دیپلمات ایرانی نقش داشته باشد را به صراحت اعلام می‌کنیم

معاون وزیر خارجه گفت: چنانچه مشخص شود کشور خاصی در ورای این حادثه قرار داشته به صراحت نام آن کشور را اعلام کرده و در محافل حقوقی و بین‌المللی نیز این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی کمال مهر،”حسین امیر عبداللهیان” معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در مراسم تشیع جنازه دیپلمات شهید ایرانی در یمن که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات وزارت خارجه در رابطه با این مسئله گفت: علاوه بر اینکه از ابتدای بروز این حادثه تروریستی تماس‌های مستقیمی در سطح مقامات سیاسی و امنیتی میان دو کشور برقرار شده هیئتی از جمهوری اسلامی ایران سه روز پیش وارد صنعا شده است.

وی افزود: ما تیمی را برای پیگیری جزئیات حادثه در یمن مستقر کرده‌ایم و هفته آینده نیز جلسه مهم مشترکی میان مقامات ذی‌ربط ایران و یمن برگزار می‌شود.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: انتظار داریم دولت یمن مسئولانه‌تر نسبت به امنیت جان دیپلمات‌های جمهوری اسلامی برخورد کند.

وی تاکید کرد: چنانچه دولت یمن در مسئولیت‌های خود براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی شناخته شده کوتاهی کند جمهوری اسلامی تصمیم مناسب دیگری را اتخاذ خواهد کرد.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه تصریح کرد: شرایط منطقه ما حساس است و متاسفانه گروه‌های تکفیری و تروریستی با حمایت برخی از طرف‌های خارجی اقداماتی را در جهت ناامن‌تر کردن منطقه با هدف قرار دادن اهداف دیپلماتیک انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: در این رابطه تدابیر لازم امنیتی و حفاظتی بیشتر اندیشیده شده است.

عبدالهیان با اشاره به روابط ایران و یمن افزود: روابط ما با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و یمن مبتنی بر حسن همکاری و دوستی است.

وی اظهار داشت: یمن و ایران دارای موقعیت راهبردی و استراتژیک در منطقه هستند و ما با نگاه به مشترکات موجود میان دو کشور نسبت به آینده منطقه برای روابط خود با یمن اهمیت قائلیم.

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه تصریح کرد: با توجه به موفقیت‌های جمهوری اسلامی در صحنه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برخی از دشمنان ما با استفاده از نیروهای تکفیری و تروریستی درصدد هدف قرار دادن سیاست‌های ما هستند تا تاثیر مثبت جمهوری اسلامی را محدود کنند اما اقدامات خود را در راستای صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهیم داد و اینگونه اقدامات هیچ تاثیری در پیگیری راهبردهای ما نخواهد داشت.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: در خصوص عربستان و یمن کمیته‌های تخصصی و تحقیقاتی را تشکیل داده‌ایم که با همکاری مقامات ذیربط فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند و چنانچه مشخص شود کشور خاصی در ورای این حادثه قرار داشته به صراحت نام آن کشور را اعلام کرده و در محافل حقوقی و بین‌المللی نیز این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.

وی در خصوص کنفرانس ژنو ۲ افزود: اقدام دبیرکل در راستای حسن نیت و وظایف وی بود اما از آنجا که آمریکا تصور می‌کند با اعمال فشار می‌تواند بحران سوریه را به نحو مطلوب خود حل و فصل کند فشار غیرقابل قبول و فراوانی را به دبیرکل وارد کرد برای اینکه جمهوری اسلامی یا در اجلاس شرکت نکند و یا اگر شرکت کرد شرایط غیرمنطقی و تحمیلی را بپذیرد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی به صراحت اعلام کرده است بدون هیچ پیش‌شرطی در این اجلاس شرکت می‌کند و معتقدیم مردم سوریه خود باید نسبت به سرنوشتشان تصمیم بگیرند و دیگران نمی‌توانند از بیرون برای آینده سوریه تعیین تکلیف کند.

امیرعبداللهیان افزود: اگر اتخاذ تصمیم از بیرون رفتاری منطقی بود وضعیت در افغانستان و خاورمیانه پس از گذشت یک دهه نباید به اینجا می‌رسید.

معاون عربی آفریقای امور خارجه تاکیدکرد: کنفرانس ژنو ۲ بیشتر یک شو سیاسی است و مهم نقش سازنده و فعال جمهوری اسلامی در تحولات سوریه است.

وی تصریح کرد: نقش ایران با قوت و سازندگی و با نگاه حقوق ملت سوریه تداوم پیدا خواهد کرد.

امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: تصورمان این است که ژنو ۲ به نتیجه مناسبی نمی‌رسد و نیازمند نشست‌های بیشتری است که باید سوری- سوری باشد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16122

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x