تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

میزان مصرف ماهی در البرز پایین تر از استاندارد است/ ضرورت فرهنگسازی برای استفاده از آبزیان برای مقابله با بیماری ها

  • کد خبر : 211034
  • 29 فروردین 1397 - 1:55
میزان مصرف ماهی در البرز پایین تر از استاندارد است/ ضرورت فرهنگسازی برای استفاده از آبزیان برای مقابله با بیماری ها

در سال های اخیر بیماری های مختلفی مانند دیابت، افسردگی، انواع سرطان، چاقی و… در جامعه گسترش پیدا کرده و استفاده روزافزون غذاهای حاضری و فست فودها این بیماری ها را تشدید می کند.

 

به گزارش «کمال مهر»این در حالی است که استفاده از موادغذایی مفید، سالم و کمک رسان به این بیماری ها از فرهنگ غذایی مردم دور مانده و آسیب هایی را به همراه دارد. یکی از این موارد مصرف ماهی و انواع آبزیان است که با وجود خواص فراوان و نیاز مبرم بدن انسان به آن، مورد غفلت واقع شده است. در استان البرز سرانه مصرف ماهی پایین تر از میانگین کشوری و جهانی است و با وجود مراکز متعدد پرورش ماهی و آبزیان در استان، اما آگاهی و استفاده از این ماده غذایی در حد لازم بین مردم فرهنگ سازی نشده است.

میزان مصرف ماهی در ماه

یکی از شهروندان کرجی در پاسخ به اینکه میزان مصرف ماهی در سبد غذایی آنها چقدر است می گوید: در فصل تابستان مصرف کمتری داریم ( شاید در ۳ ماه ۲ وعده) اما در پاییز و زمستان در ماه حدود ۳ وعده غذایی ماهی طبخ می کند.

منیر خیزران می افزاید: ذائقه و علاقه خانوادگی ما به گوشت قرمز و مرغ بیشتر از ماهی است و این وعده ها هم که برای رفع نیاز بدن طبخ می کنم خیلی مورد استقبال اعضای خانواده قرار نمی گیرد.

قیمت بالا از دیگر دلایل مصرف پایین ماهی

یک شهروند کرجی دیگر نیز میزان مصرف ماهی را در سال ۳ یا ۴ بار اعلام می کند و می گوید: از ابتدا مصرف ماهی در لیست غذایی ما جای ثابتی نداشته و عادت چندانی به خوردن ماهی نداریم.

سودابه کمالی اضافه می کند: قیمت بالای ماهی نیز یکی دیگر از دلایلی است که در مصرف پایین آن تاثیر دارد.

وی می گوید: علاوه بر این مسائل به دلیل دور بودن استان ما از دریا ماهی های موجود در بازار پرورشی هستند و طبق آنچه شنیده ام ماهی پرورشی خواص ماهی دریا و به ویژه جنوب را ندارد.

 ماهی

سرانه مصرف ماهی در البرز پایین تراز سرانه استاندارد است

رئیس اداره شیلات جهاد کشاورزی استان البرز با بیان این که سرانه مصرف ماهی و آبزیان در دنیا ۲۵ کیلوگرم است می افزاید: این سرانه در کشور۱۴ کیلوگرم و در استان حدود ۹ کیلوگرم و حتی پایین تر از سرانه مصرف در کشور است و با سرانه مصرف استاندارد فاصله زیادی داریم.

«لاله ضیائیان» می گوید: ذائقه مردم در شهرهایی که دریا دارند با مصرف ماهی آشناست اما در استان هایی مانند البرز که با دریا فاصله دارند این ذائقه تعریف و حتی فرهنگ سازی نشده است.

ضیاییان آشنایی نداشتن مردم از روش های پخت آبزیان و عمل آوری مناسب طعم آن را از دیگر دلایل پایین بودن سرانه مصرف ماهی در البرز بیان می کند.

وی با تاکید بر این که ماهی و آبزیان خواص زیادی برای سلامتی گروه های سنی مختلف دارد می افزاید: نا آگاهی مردم استان از این خواص موجب شده تا در حد لازم در سفره خانوارها جا نداشته باشد که این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد.

ضرورت فرهنگ سازی برای مصرف ماهی

رئیس اداره شیلات جهاد کشاورزی استان البرز می گوید: با توجه به این که تازه بودن ماهی هم در میزان مصرف آن تاثیر بالایی دارد به همین دلیل تلاش ما بر این است که با توسعه مراکز فروش ماهی زنده مردم را به مصرف ماهی زنده ترغیب کنیم.

ضیائیان اضافه می کند: برای فرهنگسازی و آشنایی مردم با این ماده غذایی، اداره شیلات البرز سال گذشته اقدام به برگزاری کلاس های طبخ آبزیان، جشنواره غذا در استان و شهرستان ها و همچنین «همایش ماهی غذای سالم» کرد و امسال نیز با توسعه بازار آبزیان با هدف فروش و عرضه ماهی زنده برای ارتقا آگاهی و فرهنگ مردم البرز اقدام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در استان ۱۰۹ واحد پرورش ماهی  و ۶ مرکز تکثیرماهی وجود دارد می افزاید: سالانه حدود ۲هزار و۴۰۰ تن ماهی گرم آبی و سردآبی در استان تولید می شود است که به دلیل نیاز استان به این مقدار در خود استان مصرف می شود.

ماهی

اقدامات دامپزشکی البرز برای سلامت آبزیان

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، آبزیان و زنبور اداره کل دامپزشکی البرز نیز اظهار می کند: به منظور پایش بیماری های آبزیان دوبار در سال از مزارع آبزیان نمونه برداری می شود و به طور مرتب بازدید و مراقبت بهداشتی از مزارع آبزی پروری انجام می شود.

«سعید حسنی انزابی» می گوید: در صورت تایید برای مراکز گواهی سلامت آبزیان صادر می شود و در صورت وجود بیماری های واگیردار و آلوده نسبت به معدوم سازی و حذف واحدهای آلوده به بیماریهای واگیر اقدام می شود.

حسنی با اشاره به واردات ماهی به استان می افزاید: اعمال نظارت و قرنطینه برای واردات آبزیان از دیگر اقدامات دامپزشکی البرز است که برای تعیین سلامت آبزیان انجام می شود.

وی اظهار می کند: صدور و تمدید مجوزهای بهداشتی همه مراکزتکثیر و پرورش ماهی از طریق دامپزشکی البرز انجام می شود.

حسنی با بیان این که تعداد مزارع تکثیر وپرورش سرد آبی استان (ماهی قزل آلا) ۶ واحد است می افزاید: تعداد مزارع پرورشی سردآبی نیز ۱۶ واحد است.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان دامپزشکی البرز بیان می کند: تعداد مزرعه تکثیر و پروش گرم آبی استان نیز یک واحد و تعداد مزرعه پرورشی گرم آبی( کپور) هم یک واحد است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=211034

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x