تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
2

مقایسه ال‌جی G Pad 8.3 با اپل آی‌پد mini 2

  • کد خبر : 16781
  • 05 بهمن 1392 - 18:07
مقایسه ال‌جی G Pad 8.3 با اپل آی‌پد mini 2

یکی از بهترین تبلت‌های اندرویدی که می‌توان در مقابل آی‌پد مینی ۲ اپل گذاشت و آنها را با هم مقایسه کرد، G Pad 8.3 ال‌جی است. این تبلت با جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اندروید یعنی کیت‌کت عرضه شده است.

 

کمال مهر:  هنگامی که شرکت اپل، آی‌پد مینی خود با صفحه نمایش رتینا را معرفی و عرضه کرد، تقریبا دهان همه کاربران از وضوح نمایشگر این تبلت باز ماند. صفحه نمایش آی‌پد مینی ۲، ۲۰۴۸×۱۵۳۶ پیکسل رزولوشن و ۳۲۴ پیکسل در هر اینچ تراکم تصویر دارد. این تبلت ۸ اینچ، قابلیت‌های دیگری نیز همچون پردازنده ۶۴ بیتی A7 نیز دارد که در ردیف تبلت‌های این اندازه‌ای واقعا غوغا برپا کرده است. البته برچسب قیمت آن را نیز نباید فراموش کرد که هر کاربری توان خرید آن را ندارد.

ال‌جی G Pad 8.3 در مقایسه با اپل آی‌پد mini 2

یکی از بهترین تبلت‌های اندرویدی که می‌توان در مقابل آی‌پد مینی ۲ اپل گذاشت و آنها را با هم مقایسه کرد، G Pad 8.3 ال‌جی است. این تبلت با جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اندروید یعنی کیت‌کت عرضه شده است. البته صفحه نمایش تبلت ال‌جی رزولوشن و تراکم تصویر کمتری دارد و نمی‌توان خیلی در مورد آن مانور داد و گفت نمایشگر خاصی است. طراحی بدنه آن نیز با جنس پلاستیکی خود، در برابر آی‌پد حرف چندانی برای گفتن ندارد. اما یک برتری نسبت به تبلت اپل دارد و آن، قابلیت ارتقا حافظه داخلی آن است. در ضمن، قیمت آن نیز مناسب‌تر است و طیف وسیع‌تری از کاربران را پوشش می‌دهد.

طراحی

نسبت تصویر معمول اپل یعنی ۴:۳ در آی‌پد مینی دو نیز همچنان پابرجا است. همین مساله باعث شده است تا نمایشگر عریض‌تر و در دست گرفتن آن در مقایسه با G Pad ال‌جی دشوارتر باشد. نسبت تصویر تبلت ال‌جی، ۱۶:۱۰ است.

تبلت ال‌جی با اندازه ۲۱۶.۸ x 126.5 x 8.3 میلی‌متر از آی‌پد مینی دو با اندازه ۲۰۰ x 134.7 x 7.5 میلی‌متر عرض کمتری دارد و تفاوت ضخامت این دو دستگاه خیلی زیاد نیست و تقریبا به یک اندازه باریک هستند. اما برای عمودی در دست گرفتن تبلت و مرور وب یا مطالعه، ال‌جی G Pad مناسب‌تر از آی‌پد مینی دو به نظر می‌رسد.

بدنه آی‌پد مینی دو تماما از آلومینیوم ساخته شده است به همین دلیل امکان سر خوردن آن از دست بیشتر می‌شود. اما ال‌جی از صفحه پلاستیکی متالیک برای تبلت خود استفاده کرده است که آن را می‌توان با خیال راحت‌تر در دست گرفت. نوارهای اطراف تبلت ال‌جی نیز پلاستیکی هستند. هر دو تبلت در حالت افقی یک کاربرد دارند و آسانی استفاده هر دو مشابه هم است.

کلیدهای آلومینیومی آی‌پد مینی ۲ بسیار بادوام‌تر به نظر می‌رسند. کلید پاور/قفل تبلت نیز که در کنار آن تعبیه شده است دسترسی راحت‌تر دارد. این در حالی است که کلید پاور تبلت G Pad 8.3 ال‌جی در بالا کار گذاشته شده است. تبلت آی‌پد مینی دو برای استفاده در حالت افقی بسیار عالی است و بیشتر هم بر این حالت تاکید شده است. اما برعکس، تبلت ال‌جی برای استفاده عمودی بهتر کاربرد دارد. با همه این مسایل، باید گفت کلیدهای فلزی تبلت اپل علاوه بر دوام و زیبایی بیشتر، واکنش‌پذیری بهتری نیز دارند و به محض اشاره روی آنها، فعالیت لازم را انجام می‌دهند.

تبلت آی‌پد اپل، همچون سنت همیشگی یک کلید گرد فیزیکی در زیر صفحه نمایش خود دارد که کلید خانه است. این کلید نیز واکنش‌پذیری عالی و پرسرعتی دارد. در حالی که  G Pad 8.3 به طور کلی بر صفحه‌کلید مجازی تاکید دارد. هیچ کلید فیزیکی را روی G Pad نمی‌توانید بیابید.

ال‌جی G Pad 8.3 در مقایسه با اپل آی‌پد mini 2

صفحه نمایش

آی‌پد مینی ۲، رکورددار میزان تراکم تصویر در میان تبلت‌های موجود در بازار است. به طوری که از این نظر در صدر همه نمایشگرهای تبلت‌های این اندازه‌ای قرار گرفته است. این تبلت ۷.۹ اینچ با رزولوشن ۲۰۴۸×۱۵۳۶ پیکسل نمونه واقعی رتینا است و تراکم تصویر آن نیز ۳۲۴ پیکسل در هر اینچ است. به این معنا که نمی‌توانید از فاصله معمول، پیکسل‌های تصویر را تشخیص دهید. حتی چشم‌های ریزبین نیز نمی‌توانند اتصال پیکسل‌ها را ببینند. این باعث می‌شوند تا همه نوشته‌ها و آیکون‌ها در این تبلت کاملا واضح و چسبیده به هم به نظر برسند.

G Pad 8.3 ال‌جی نیز نمایشگر بزرگ ۸.۳ اینچ با رزولوشن ۱۹۲۰×۱۲۰۰ پیکسل دارد. تراکم تصویر آن ۲۷۳ پیکسل در هر اینچ است که برای این اندازه بسیار عالی است. اما در مقایسه با آی‌پد مینی ۲ حرفی برای گفتن ندارد.  سنجش کیفیت نمایشگر این دو دستگاه نشان می‌دهد که هر دو حرارت رنگ مشابه دارند. البته از این نظر، تبلت G Pad 8.3 کمی بهتر ظاهر شده است. در مورد خلوص رنگ‌ها نیز هر دو بسیار عالی هستند و رنگ‌ها کاملا طبیعی و شفاف دیده می‌شوند. اما باز هم تبلت ال‌جی G Pad 8.3 رنگ‌ها را درست‌تر و کامل نشان می‌دهد. آی‌پد در نمایش رنگ قرمز کمی مشکل دارد و آن را کمرنگ‌تر از آنچه باید، نمایش می‌دهد. البته این‌ها همه وقتی به نظر می‌رسند که بخواهید خیلی در تفاوت این دو تبلت ریز شوید. در حالت عادی، هر دو کیفیت خوب و رنگ‌های خالص دارند.

ال‌جی G Pad 8.3 در مقایسه با اپل آی‌پد mini 2

نور نمایشگر آی‌پد مینی ۲، ۴۵۰ نیت است در حالی که G Pad ال‌جی، ۳۴۵ نیت نور دارد. این تبلت اپل بعد از لومیا ۲۵۲۰ که ۶۰۰ نیت نور دارد، بهترین صفحه نمایش موجود در حوزه فناوری به شمار می‌رود. اپل پوشش ضدبازتاب برای تبلت خود در نظر گرفته است و به کاربر اجازه می‌دهد تا از تبلت خود در زیر نور مستقیم خورشید استفاده کنید. این ویژگی را در تبلت G Pad 8.3 ال‌جی نمی‌توانید پیدا کنید.
از نظر زاویه دید، هر دو تبلت هیچ مشکلی ندارند و محتویات تصویر از هر طرف بسیار خوب دیده می‌شوند. رنگ‌ها و نور نیز از کناره‌ها خوب هستند و تغییر منفی در آنها احساس نمی‌کنید و مجبور نیستید حتما از
روبه‌رو آن را تماشا کنید. هر دو تبلت زاویه دید عالی دارند و نمی‌توان گفت کدام بر دیگری برتری دارد.

رابط‌کاربری و قابلیت‌ها

آی‌پد مینی ۲ با صفحه نمایش رتینا، آخرین نسخه سیستم‌عامل iOS 7 را دارد که بزرگ‌ترین رابط کاربری را از شروع حضور iDeviceها دارد. این رابط‌کاربری، آیکون‌های مسطح و رنگی و نوار نوتیفیکیشن مملو از محتویات دارد. «مرکز کنترل» نیز شامل فعالیت‌های تبلت و دیگر دستورات و کارهای تبلت را در خود دارد و وقتی از پایین به بالای صفحه نمایش می‌کشید، باز می‌شود.

تبلت G Pad 8.3 ال‌جی، نسخه ۴.۲.۲ سیستم‌عامل اندروید را در خود دارد و رابط کاربری آن نیز برای خود ال‌جی است که کلید چرخشی اتصال و اپلیکیشن Qslide آن در نوار نوتیفیکیشن واقع شده‌اند. این اپلیکیشن‌ها در بالای هر پنجره و برای هر فعالیتی که در گوشی انجام می‌دهید ظاهر می‌شود و در صورت نیاز، چندکار هم‌زمان را پشتیبانی می‌کند. به طور مثال، کاربر می‌تواند به طور هم‌زمان دو پنجره را باز کند و آنها را به اندازه دلخواه و مورد نیازش تغییر اندازه دهد.

G Pad 8.3 ال‌جی، نخستین تبلت نسخه ویرایش شده Google Play است؛ به این معنی که می‌توانید همه محصولات شرکت را در آن اجرا کنید و حتی از اندروید ۴.۴ KitKat نیز استفاده کنید که در حالت عادی ۳۵۰ دلار آمریکا قیمت دارد، یعنی ۵۰ دلار بیشتر از G Pad 8.3 معمولی.

ال‌جی G Pad 8.3 در مقایسه با اپل آی‌پد mini 2

صفحه‌کلید پیش‌فرض تبلت در G Pad 8.3 این امکان را به کاربر می‌دهد تا به طور پشت سر هم روی حروف حرکت و کلمه موردنظر را تایپ کند. درست همانند Swype که در گوشی‌های هوشمند شاهد آن هستیم. این نوع تایپ کردن بسیار سریع‌تر از اشاره تک‌به‌تک روی حروف واژه‌ها است. حتی اندازه تبلت این امکان را به کاربر می‌دهد تا با هر دو دست تایپ را انجام دهد که به سرعت بیشتر آن کمک می‌کند. آی‌پد مینی دو نیز صفحه‌کلید کاربردی خوبی دارد. فاصله کلیدها از هم زیاد و واکنش‌پذیری آنها عالی است.

رابط‌کاربری تبلت اندروید برای صفحه نمایش بزرگ‌تر طراحی شده است. منوی بخش‌های مختلف تبلت در سمت چپ و محتویات آن در سمت راست قرار دارند. آی‌پد مینی ۲ نیز دقیقا همین‌طور است.
در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار اپلیکیشن به طور اختصاصی برای تبلت‌های اپل نوشته شده و موجود است. اما بیشتر اپلیکیشن‌های اندرویدی برای نمایشگرها بزرگ و ۸ اینچ‌ها طراحی شده‌اند. اما در همه تبلت‌ها استفاده می‌شوند و کاربر تغییر چندانی را شاهد نخواهد بود. اما باید گفت کیفیت یا کارایی اپلیکیشن‌های آی‌پد را ندارند.

پردازنده و حافظه

آی‌پد مینی ۲، نخستین پردازنده ۶۴ بیتی موبایل‌ها را در خود دارد: پردازنده دو هسته‌ای A7 با یک گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی PowerVR G6430. در حالی که تبلت ال‌جی، تراشه اسنپ‌دراگون ۶۰۰ چهارهسته‌ای با سرعت ۱.۷ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 320 و دو گیگابایت رم دارد.

هر دو تبلت در بارگذاری اپلیکیشن‌ها و فعالیت‌های رابط‌کاربری سرعت عالی دارند. البته آی‌پد مینی ۲ با پردازنده ویژه خود که ۶۴ بیتی است و نرم‌افزارهای iOS 7 در کلاس بالاتر از G Pad 8.3 ال‌جی ایستاده است. هر دو تبلت در همه فعالیت‌های گوشی از باز کردن برنامه‌ها گرفته تا مرور وب بسیار عالی هستند. اما آی‌پد بهتر از تبلت ال‌جی است.

آی‌پد مینی ۲ با حافظه داخلی ۱۶ یا ۱۲۸ گیگابایت عرضه می‌شود در حالیکه G Pad نسخه‌های ۱۶ و ۳۲ گیگابایت دارد. اما برخلاف آی‌پد، از کارت حافظه میکرواس‌دی پشتیبانی می‌کند و می‌توان حافظه آن را تا ۶۴ گیگابایت افزایش داد.

دوربین

اپل آی‌پد مینی ۲، دوربین ۵ مگاپیکسل با فلاش ال‌ای‌دی در عقب دارد. همین ویژگی‌ها را در تبلت  G Pad 8.3 ال‌جی نیز شاهد هستیم. هر دو تبلت، به کاربر اجازه می‌دهند مستقیما از قفل صفحه‌نمایش به دوربین دسترسی داشته باشد. اما رابط‌کاربری دوربین این دو دستگاه بسیار با هم فرق دارد. دوربین تبلت ال‌جی تقریبا همه تنظیمات و افکت‌های نوری، رنگی و تصویری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از جمله باید به HDR، پانوراما، پانوراما ۳۶۰ درجه، حالت ورزشی، عکاسی در شب و ماشین زمان اشاره کرد. همچنین، می‌توانید حساسیت نوری (ISO) یا بالانس نورسفید را نیز به دلخواه تنظیم کنید. از این نظر باید گفت دوربین ال‌جی بسیار بهتر از آی‌پد اپل است.

آی‌پد مینی ۲، امکاناتی همچون HDR و پانوراما و عکاسی Square دارد. عملکرد این دوربین بسیار سریع است به طوری که میان عکاسی نرمال و حالت عکاسی پی‌درپی نمی‌توانید تفاوت چندانی را شاهد باشید. عکاسی HDR این دوربین نیز در مقایسه با تبلت ال‌جی بسیار بهتر است و کیفیت عالی‌تری دارد.

ال‌جی G Pad 8.3 در مقایسه با اپل آی‌پد mini 2

کیفیت عکس‌های هر دو تبلت کاملا طبیعی هستند و همه جزئیات به خوبی دیده می‌شوند و می‌توان گفت کیفیتی برابر با دوربین‌های ۵ مگاپیکسل دارند.  البته عکس‌های G Pad 8.3 گاهی نور خوبی ندارند و تاریک‌تر از آنچه باید باشند، دیده می‌شوند. اما آی‌پد از نظر نوردهی خوب است و نور تصاویر کاملا طبیعی ثبت می‌شود. البته کمی هم نویز دارند.

عکس‌های ثبت شده در حالت HDR هر دو دوربین نیز همین وضعیت را دارند. آی‌پد کیفیت بهتر از G Pad 8.3 دارد. اما هر دو رنگ‌ها را بسیار خوب نمایش می‌دهند و هیچ نوع اغراق یا کمرنگی را در آنها شاهد نیستیم. البته دوربین ال‌جی در عکس‌هایی که نور زیادی دارند، کمی ته‌مایه زرد از خود برجای می‌گذارد و همین باعث تیره‌تر دیدن شدن عکس‌ها است.

تبلت G Pad 8.3 در نورهای شدید، نویزهای بیشتر از آی‌پد دارد. در مورد فیلم‌برداری، هر دو تبلت با کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه فیلم‌ می‌گیرند. اما فیلم‌های دوربین ال‌جی تاریک‌تر از نرمال هستند. آی‌پد مینی ۲ عملکرد طبیعی‌تری دارد و نوردهی آن در مقایسه با هم‌نوعان، بسیار بهتر و کامل‌تر است. نکته جالب در مورد دوربین فیلم‌برداری آی‌پد مینی ۲ این است که هنگام استفاده از منظره‌یاب در حالت فیلم‌برداری، مناظر و صحنه‌ها را به طور کامل و دقیق در کادر می‌گذارد. هنگام تماشای تصاویر در گالری این موضوع را بهتر درک خواهید کرد که تصاویر با عرض بیشتر از آنچه در نمایشگر دیده می‌شد ضبط شده‌اند.

باتری

باتری آی‌پد مینی دو اپل با صفحه نمایش رتینا، ۴۴ درصد بیشتر از آی‌پد مینی معمولی شارژدهی دارد. این نکته بسیار جالب است زیرا صفحه نمایش آن رزولوشن بیشتری دارد و باید مصرف باتری بیشتری هم داشته باشد، اما مینی دو عمر باتری بیشتر از برادران بزرگ‌تر خود دارد. با یک بار شارژ این دستگاه و استفاده مداوم از آن برای اینترنت‌گردی یا پخش ویدئو می‌توانید ۹ تا ۱۱ ساعت باتری داشته باشید. G Pad 8.3 ال‌جی نیز باتری ۴۶۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد و بین ۷ تا ۹ ساعت استفاده را پاسخ‌گو است که در میان تبلت‌های اندرویدی، معمول است.

ال‌جی G Pad 8.3 در مقایسه با اپل آی‌پد mini 2

نتیجه‌گیری

اپل آی‌پد مینی دو با صفحه نمایش رتینا را شاید بتوان بهترین تبلت کوچکی دانست که با قیمت مناسب خریداری می‌کنید. قیمت پایه این دستگاه، ۳۹۹ دلار آمریکا است. صفحه نمایش آن بهترین رزولوشن را در میان تبلت‌ها دارد. طراحی بسیار شیک، جنس عالی بدنه، تراشه ۶۴ بیتی پردازنده، عمر زیاد باتری و داشتن بیش از ۴۰۰ هزار اپلیکیشن مواردی هستند که هر کاربری را برای خرید آی‌پد مینی دو ترغیب و تحریک می‌کنند.

ال‌جی G Pad 8.3، قیمت ارزان تر ۲۹۹ تا ۳۴۹ دلار آمریکا دارد. این تبلت نیز صفحه نمایش عالی با وضوح بالا دارد، طراحی آن نیز خوب است و امکاناتی بیشتر همچون  اینفرارد و کارت حافظه میکرو اس‌دی دارد. البته نسخه‌ای که از اتصال سلولی پشتیبانی کند، ندارد. رابط‌کاربری اندروید قابلیت‌های بسیار خوبی همچون پشتیبانی از انجام چند کار هم‌زمان یا مجموعه Qslide از اپلیکیشن‌ها و سیستم ویجت دارد. Play Store نیز اپلیکیشن‌های زیادی برای تبلت‌ها در اختیار کاربرقرار می‌دهد.

کاربر در استفاده یک‌دستی با آی‌پد مینی دو با مشکل مواجه است اما G Pad 8.3 را می‌توان خیلی آسان با یک دست  استفاده و کنترل کرد.

در آخر باید بگوییم، اگر قیمت آی‌پد مینی دو برایتان مشکلی ندارد، بهترین تبلت کوچکی که می‌توانید بخرید همین تبلت اپل است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16781

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x